Annons

Re: Vinter och kia ceed är ingen bra kombination.

21
Låter som det för en gångs skull är en fördel att bo en bit ute på vischan och därmed nästan aldrig köra riktiga kortkörningar. Jag har aldrig märkt att regenerering av partikelfiltret har skett utan det har uppenbarligen passerat obemärkt. Om jag varit observant på bränsleförbrukningen skulle det väl ha märkts men den tittar jag inte på hela tiden...
Snart 4000 mil på ett år med två kalla vintrar utan något problem, hoppas det fortsätter så.
Annons

22
När partikelfiltret görs rent sprider sig en påtaglig doft i kupén (om någon undrar vad det är som luktar). Sker automatiskt med regelbundna intervaller om man inte kommer upp i tillräckligt hög temperatur/färdlängd på egen hand.

/Peter
Smulan skrev:Låter som det för en gångs skull är en fördel att bo en bit ute på vischan och därmed nästan aldrig köra riktiga kortkörningar. Jag har aldrig märkt att regenerering av partikelfiltret har skett utan det har uppenbarligen passerat obemärkt. Om jag varit observant på bränsleförbrukningen skulle det väl ha märkts men den tittar jag inte på hela tiden...
Snart 4000 mil på ett år med två kalla vintrar utan något problem, hoppas det fortsätter så.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

23
Kände en fruktansvärt stark bränd lukt i går när jag stälde den i garaget efter 20 mil,
jag tänkte faktiskt att det kunde vara partikel filltret!

Jag kör inga jätte sträckor med bilen typ 1200-1500 mil år! kian har nu gått 245 mil sen i oktober!
så partikel filtret kan väl sköta sig utan att man är en pendlare?? det va i alla fall infon jag fick vid köp!
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

27
Lampan slockande på morgonen efter att den fått stå hela gårdagen inne i garaget på jobbet. Enligt verkstaden så kör bilen ett antal tester och när den kännar att felet inte finns kvar som i det här fallet var is i slanagarna till partikelfiltret så kan tydligen lampan slockna. Har dock aldrig kört i 2 dagar med tänd motorlampa så jag har nog varit lite för gnällig.

Men sen så har verkstaden gett lite olika förklaringar, den jag fick idag verkar den vettigaste. Dom ska tydligen testa någon ny grej om ett par veckor så att man slipper problemet med is till partikelfiltret.

Sen så måste jag bara få skryta över värmen i bilen. Hade -34 grader i morse, 4 timmar i värmaren och efter ca 8km körning så hade jag full temp i en hastighet av 70-90 km/h. Stannade även till vid vägen för att pissa efter ett tag och lät då bilen stå på tomgång, trodde att tempen skulle sjunka men döm av min förvåning så var den kvar på arbetstemp när jag klev in i bilen. Ett stort + till kian trotts allt.

29
Trident skrev:Min KIA är rejält tjurig när temperaturen är -17 och kallare. Får köra rätt många gånger innan den tänder till.
Ångrar nästan att jag inte monterade dit motorvärmare.
Nu vet jag inte om jag förstod dig rätt, men om det är problem att starta bilen du pratar om så känns det lite konstigt.

Jag har varit i Norge med bilen ett par gå nger och dagligen startat i temp under -35 utan några problem alls, den tänder direkt. Viktigt är dock att låta den glöda färdigt först. Min flickvän har ingen vana av dieselbilar och försöker starta den utan att glöda. Är det då nedåt -15 så kan den vara rejält tjurig.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

30
Håller med Johan, det skall inte vara något problem och min ceed har alltid startat på första försöket.
Jag bor i ett kallhål (-28 just nu) och bara man låter den glöda klart så startar den direkt.
Generellt så var den sista bil jag haft som kunde behöva "tjatas" med en förgasarbil med manuell choke från 80-talet. Även bensininsprutare brukar det bara vara att luta sig in och vrida om nyckeln. Fast det var mer intressant på den gamla tiden, det krävdes lite mer finess då en del bilar gärna ville ha en snaps från accelerationspumpen och choken in ett par centimeter efter ett per tändningar...