Annons

Återkommande blinkande motorkontrollampa

1
Hej!

Nedan gäller en Kia Ceed SW crdi, automatlåda, diesel. Reggad 2009 men 2008-årsmodell.

Sen några år tillbaka har min motorkontrollampa tänts. Det händer nästan alltid på samma sätt:

Oftast vid starter och när man kommer till en backe och bilen måste ta i. Då märker jag att bilen går lite trögt, får i princip sätta gasen i botten och det dröjer några sekunder innan det händer något. Då brukar lampan börja blinka och sen accelererar bilen och går sen som vanligt. Sen brukar det dröja 5-10 minuter innan lampan slutar blinka och lyser istället med fast sken. Efter några omstarter och några dagar brukar lampan slockna. Har lämnat in bilen två ggr för detta de senaste två åren och ingen verkstad har hittat något. Den har dessutom varit inne på verkstad inte mindre än typ 10 ggr de senaste åren för lite olika saker utöver service och inga rapporter om felkoder utöver det som fixats har rapporterats.

Men nu var jag i Tyskland på en längre tur och då passar bilen på att reagera lite annorlunda. Lampan börjar blinka på autobahn i en backe, samma procedur som vanligt, att bilen är lite trög, lampan börjar blinka och bilen går sen som vanligt. Men nu har inte lampan slutat blinka. Jag vände hem och har nu kört över 100 mil med en blinkande lampa. Bilen går som vanligt.
Det kan ju självklart vara ett nytt fel men det hände på samma sätt som tidigare men skillnaden är som sagt att lampan inte har slutat blinka.

Vad kan det vara för fel?
Annons

Re: Återkommande blinkande motorkontrollampa

3
P0299 Turbo / Supercharger Underboost.
Denna kod får du troligen som orsak av att avgaserna genererar för högt mottryck och bilen kan inte andas som normalt, turbon roterar långsammare och MAP-sensorn lägger felkod.

P2002, patikelfiltret. troligtvis tätt. Orsak till ovan kod.

Så, du verkar behöva ett nytt partikelfilter. Skulle kolla skroten.

Byter du filter skulle jag låta en K U N N I G mekaniker kolla upp styrsystemet för avgasreningen noga, något gör att filtret inte kan rena sig som det bör utan sot bygger upp och sätter igen filtret.
Kan även vara pga chiptrim så blandningen är för fet gentemot vad datorn tror då vissa signaler från bilens sensorer i verkligheten inte stämmer mot vad de rapporterar.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

4
Torgskräck skrev:P0299 Turbo / Supercharger Underboost.
Denna kod får du troligen som orsak av att avgaserna genererar för högt mottryck och bilen kan inte andas som normalt, turbon roterar långsammare och MAP-sensorn lägger felkod.

P2002, patikelfiltret. troligtvis tätt. Orsak till ovan kod.

Så, du verkar behöva ett nytt partikelfilter. Skulle kolla skroten.

Byter du filter skulle jag låta en K U N N I G mekaniker kolla upp styrsystemet för avgasreningen noga, något gör att filtret inte kan rena sig som det bör utan sot bygger upp och sätter igen filtret.
Kan även vara pga chiptrim så blandningen är för fet gentemot vad datorn tror då vissa signaler från bilens sensorer i verkligheten inte stämmer mot vad de rapporterar.
Tack för svaret!

Jag har garanti kvar till maj nästa år. Är detta något som kan gå på garantin?

9
Det kan även vara sensorerna som mäter trycket före och efter filtret som inte fungerar som de ska, felsök dom både som kalla och vid arbetstemp. Slangar/ledningar före/efter sensorerna så att de inte är täta.

Men jag skulle inte fortsätta köra så mycket som du skriver att du gör bara för det går, när bilen slår om till limpmode osv ändras mappen i bilens ecu, det kan om man bara fortsätter köra förvärra läget och till slut återstår bara byte av filter och sensorer och räkningar på 20000-40000kr.

Kia/hyundai tar enligt vi bilägare upp till 30000kr för bara filtret i inköp. så få sakerna kollade asap.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.