Annons

Re: Hög förbrukning ibland?

11
Torgskräck skrev:Att vinden skulle skicka förbrukningen från 0,48L/mil till 0,74L/mil bara sådär under en och samma färd bara på några sekunder är inte ens en möjlighet.
Ingen konstig lukt runt eller i bilen.

Tankade upp den idag för första gången sedan inköpet.

44,71 L.
83,7 Mil.
Snitthastighet på denna tank enligt färddator 40km/h.
Snittförbrukning enligt dator 0,51L/mil.
Verklig förbrukning 0,53l/mil. (0,534l/mil om man ska vara petig.)

0,57l/mil skulle jag aldrig acceptera, det är ju i trakten för en 2,4d v70, min drog 0,58 sommartid och 0,62 vintertid.
Det min kia drar nu anser jag vara övre gräns då jag har 17 tummare och siffrorna de anger är säkert med 15 tummare, börjar den visa högre siffror får verkstan och kia mappa om bilen, den ska inte dra lika mycket som en bil i stora segmentet, punkt slut!
Tror att du ligger på en helt normal nivå vad gäller förbrukningen för våran modell. Att tro på vad tillverkarna skriver är bara dumt. Det finns idag knappt några regler för vad som gäller när tillverkarna kommer fram till förbrukning. Så det kan vara med avstängd AC, minimalt med friktion osv.

Att verkstaden kommer kunna göra något åt din förbrukning tror jag inte kommer ske. Det är så många saker som kan påverka förbrukningen. Så att du ligger på 0.53L/mil är bra! Men som sagt, du behöver nog tyvärr byta bil om du förväntar dig ännu lägre förbrukning.

Min bil ligger på 0.6l/mil och det anser jag vara helt OK.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic
Annons

12
Jag förstår inte hur ni kan anse 0,6l/mil som ok i en bil som är mindre än en v70, motorn är 0,8l mindre , 1/3 del mindre ön en v70, i en bil som väger 350 kg mindre.
Detta från en motor som är ny jämfört med volvos gamla 5cyl 2,4d med rötter från 90-talet.

Det kan inte anses ok, oavsett vad de anger för siffror för att få så låg skatteklass som möjligt, bilen drar nästan 25% mer än angivet.

För att vara ärlig är det uselt gjort mtp att volvo aldrig gjort sig kända som en tillverkare av bränslesnåla motorer utan alltid fått skit för sina höga förbrukning.

Jag har iaf börjat föra loggbok över förbrukning och tankning för att kunna visa att bilen ligger för högt mot utlovat oavsett omständigheter.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

13
Jag tycker inte att det är OK. Jag har accepterat eller kanske snarare insett att det kommer inte bli bättre än så här med den här bilen. Jag har kört 1000 mil och med de sträcker jag normalt sett kör (till och från jobbet, till affären osv...) så kommer jag att ligga runt 0.57-0.60 liter/mil.

Jag hade hoppats på att iaf komma neråt 0.50 liter/mil med blandad körning när jag köpte bilen.
Kia Niro PP2 2017

Hög förbrukning ibland?

14
Alltså, bara för att en bil är mindre med mindre motor drar den ju inte linjärt mindre med bränsle, i alla hastigheter över 70 gör nog luftmotståndet mer än vikten. En minibil typ micra med 1,0 motor drar ju inte 0,2l/mil utan fortfarande 0,4-0,6. Sen låter det ju som att kia kanske inte har dem allra snålaste diesel motorerna (jag har bensin) men 0,5-0,6 är nog rätt vanligt oavsett märke.

15
R700 skrev:Alltså, bara för att en bil är mindre med mindre motor drar den ju inte linjärt mindre med bränsle, i alla hastigheter över 70 gör nog luftmotståndet mer än vikten. En minibil typ micra med 1,0 motor drar ju inte 0,2l/mil utan fortfarande 0,4-0,6. Sen låter det ju som att kia kanske inte har dem allra snålaste diesel motorerna (jag har bensin) men 0,5-0,6 är nog rätt vanligt oavsett märke.
Givetvis så, men det kia ceed verkar dra och många accepterar är alldeles för långt från angivet för att vara ok, bilen är för liten och faktiskt mer strömlinjeformad än en v70 -09 för att dessa siffror ska anses ok.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

16
Min har rullat cirka 1300 mil. Ren landsvägskörning kommer jag ner till 0.46 som lägst enl. mätaren. Blandad körning ligger just nu på 0.49-0.50..
Ska tilläggas att jag nästan alltid tankar hos den gröna björnen eller hos Norska staten :silent: :lol:
Kia Cee'd SW 2015 crdi 1.6 SE Sand track metallic

18
Andy skrev:Våran ligger på runt 0,7L/Mil blandad körning med sommardäck (235/35/19) Är det för mycket?
Förra sommarn låg jag på mellan 0,53 - 0,56 med 225/45-17.

Nu har jag svårt att komma under 0,60 med 235/35-19.

Hade man låtit förnuftet tala skulle man köpt lätta 16" kvalitetsfälgar med snåldäck. Men nu är man ju lite dum :|

19
jonjak skrev:
Andy skrev:Våran ligger på runt 0,7L/Mil blandad körning med sommardäck (235/35/19) Är det för mycket?
Förra sommarn låg jag på mellan 0,53 - 0,56 med 225/45-17.

Nu har jag svårt att komma under 0,60 med 235/35-19.

Hade man låtit förnuftet tala skulle man köpt lätta 16" kvalitetsfälgar med snåldäck. Men nu är man ju lite dum :|

Har någonstans hört.. "Vill man vara fin får man lida pin"
Kia Ceed 1,6 CRDI SW "Special Edition" 2014

20
Kan köra så med min att den kommer ner till 0,41 blandad körning, men då är det ingen körglädje kvar ;)
Eller normalt hamnar jag på 0,45-0,47. Eller om jag accelererar hårdare är upp mot 0,55, går säkert att komma upp mycket mera...

Sedan upptäckte jag i somras att macken spelar stor roll. Var i Tyskland på Autobahn med mycket farthållare och samma hastighet i timmar. Tankade 2 gånger i Berlins billigaste mack, efteråt gick förbrukningen varje gång upp med 0,1 l/mil, inte så litet. Med märkesmack efteråt gick det ner igen.

Så vill säga för att kunna jämföra måste man betrakta många faktorer...
Ceed SW 1,6 Crdi 2013