Annons

Re: Aftonbladet V50 vs CEED!!

11
simonlj8 skrev:Har för mig att aftonbladet för det mesta gett ceed dåligt betyg.
var det inte dom som blev utelåsta ur bilen har jag för mig? nån tidig årsmodell av ceed.
Alla med Ceed av första årsmodellen i Sverige hade möjlighet att bli utelåsta. På vintern är det ju vanligt att man startar bilen för att sedan gå ut och skrapa rutorna. Då passade bilen på att aktivera den automatiska dörrlåsningen, den som senare ändrades till att aktiveras vid 40km/h.

Så du och andra i tråden menar att man ska varken lite på eller läsa negativ kritik om bilmärket?

Som en annan skrev i tråden, håller med om Collin....

Förresten, läs inte Vi Bilägare, de skrev ju om att det var problem med blästringsskador på Ceed.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

12
r_o_n skrev:
simonlj8 skrev:
Så du och andra i tråden menar att man ska varken lite på eller läsa negativ kritik om bilmärket?

Som en annan skrev i tråden, håller med om Collin....

Förresten, läs inte Vi Bilägare, de skrev ju om att det var problem med blästringsskador på Ceed.

Självklart ska man läsa negativ kritik om "sin" bil, jag läste mycket tester (och mycket provkörning) innan jag bestämde mig för mitt bilval.
Snarare Aftonbladet vi stör oss på skulle jag tro. Tex Automotorsport tycker jag om att läsa likaså Vi bilägare. Aftonbladet bil gillar jag inte alls.

Att vi bilägare tog upp om blästringskador var positivt.
Kia ceed 2010

13
Det går inte att ta något som Robert Collin skriver om på fullt allvar. Han är helt inkompetent som motor journalist.
Följande skrev han för nått år sedan
"Kia Ceed utnämdes till Årets familjebil i höstas av tidningen Motorföraren.
En utmärkelse som bilen definitivt inte förtjänar, tycker Robert Collin.
– Jag är med i juryn, men den fick definitivt inte min röst. Och då kände jag inte ens till det här problemet.
– Bilen har så många fel och brister ändå, som importören försöker kamouflera med en sju år lång garanti. Men i vår test kom den bland de allra sista av fler än 80 bilar, säger Robert Collin.
"

Eftersom Robert inte gav bilen sin röst måste den ha fått en massa andra röster från sk experter.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 PEWTER BEIGE

14
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/07 ... /index.xml

Ovan är en artikel där V50 är den SÄMSTA bilen av de ALLA! Och det är FAKTA baserat!
Det är ingen "Jag trycker" artikel.

Vi kan väl alla dra slutsattsen i denna tråd att en tidning som ena dagen skriver om rymdvarelser å gröna gubbar på Mars inte kan tas på vidare allvar vad det gäller andra artiklar.

Uppenbarligen är det inte så många som läser vad Collin skriver heller, då den sämta bilen nånsin enligt honom är den med köpta i Sverige för tillfället :lol:
[i][b][color=#008000]eco [/color][color=#404040]ceed sw -10:a[/color][/b][/i]

15
jonte skrev:Att tanka fullt upp till locket är tålamodsprövande, när pumpen slår av går det i ca: 12 liter till.
Bränsletankar på bilar är byggda för att ha expansionsutrymme vid temperaturväxlingar. Volymen som står i instruktionsboken är framräknad utan att ta med expansionsutrymmet.

Normalt har en bil ett reserverat utrymme för expansion på ca 10-15% av tankvolymen. I kians fall borde detta hamna på ca 5-8 liter.

Tankar man så att man får in bränsle i de reseravade utrymmena så kan det skada ett flertal delar runt och i tanken. Bland annat så kan kolfiltret som ska filtrera bort bränsleångor skadas och bilen kan komma att lukta bränsle. Sen kan det även bli skador på bränslepump och rör som inte är avpassade för en överfull tank.

Diesel av sämre kvalitet kan skumma rätt rejält och försvåra tankning, har man problem med det så bör man tanka på statoil eller preem som har ett skumdämpande tillsatsmedel. Jag har dock aldrig haft problem med detta på min Kia. Viktigt är att ha handtaget helt intryckt i påfyllningsröret så att ingen luft följer med.

Pumpen stänger av när den tycker att tanken är fylld, påfyllningsröret och expansionsytorna ska lämnas ofyllda enligt de regler som finns för pumparna. Man kan säkerligen få in en hög med bränsle till, men då hamnar dessa inte i tanken utan i röret och i expansionsytorna, där inte bränslet ska vara.

Det finns orsaker till att det tydligt i instruktionsboken står att man aldrig ska trycka in handtaget mer än en gång extra efter att det slagit ifrån (Såg att i Kians bok så står det att man inte ens ska trycka in handtagen en andra gång utan sluta tanka direkt när pumpen slår ifrån).

När min färddator en gång visade en räckvidd på 0 så lyckades jag utan att trycka in handtaget någon extra gång få i 52,8 liter. Så tankvolymen på Kian verkar stämma bra.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

16
JohanL skrev:
jonte skrev:Att tanka fullt upp till locket är tålamodsprövande, när pumpen slår av går det i ca: 12 liter till.
Bränsletankar på bilar är byggda för att ha expansionsutrymme vid temperaturväxlingar. Volymen som står i instruktionsboken är framräknad utan att ta med expansionsutrymmet.

Normalt har en bil ett reserverat utrymme för expansion på ca 10-15% av tankvolymen. I kians fall borde detta hamna på ca 5-8 liter.

Tankar man så att man får in bränsle i de reseravade utrymmena så kan det skada ett flertal delar runt och i tanken. Bland annat så kan kolfiltret som ska filtrera bort bränsleångor skadas och bilen kan komma att lukta bränsle. Sen kan det även bli skador på bränslepump och rör som inte är avpassade för en överfull tank.

Diesel av sämre kvalitet kan skumma rätt rejält och försvåra tankning, har man problem med det så bör man tanka på statoil eller preem som har ett skumdämpande tillsatsmedel. Jag har dock aldrig haft problem med detta på min Kia. Viktigt är att ha handtaget helt intryckt i påfyllningsröret så att ingen luft följer med.

Pumpen stänger av när den tycker att tanken är fylld, påfyllningsröret och expansionsytorna ska lämnas ofyllda enligt de regler som finns för pumparna. Man kan säkerligen få in en hög med bränsle till, men då hamnar dessa inte i tanken utan i röret och i expansionsytorna, där inte bränslet ska vara.

Det finns orsaker till att det tydligt i instruktionsboken står att man aldrig ska trycka in handtaget mer än en gång extra efter att det slagit ifrån (Såg att i Kians bok så står det att man inte ens ska trycka in handtagen en andra gång utan sluta tanka direkt när pumpen slår ifrån).

När min färddator en gång visade en räckvidd på 0 så lyckades jag utan att trycka in handtaget någon extra gång få i 52,8 liter. Så tankvolymen på Kian verkar stämma bra.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/07 ... /index.xml

Välskrivet, jobbar själv som produktionstekniker hos en stor lastbilstillverkare. Kan tilläga att tom. lastbilstankarna har samma "problem" om man kan kalla det så. Fick in klagomål från produktionsenheten om att pistolerna slog av för tidigt. Men det finns faktiskt en teoretisk volym och faktiskt fyllmängd som är möjlig. Skillnaderna har du förklarat mycket bra ovan.

Vidare kan jag bara beklaga Collins okunskap om detta, och er andra som inte har den extra sekunderna i era liv att vänta tills de sista 10 literna är fyllda. Ni borde se över er livs situation med tanka på utbrändhet pga av stress.

17
JohanL skrev:

Välskrivet, jobbar själv som produktionstekniker hos en stor lastbilstillverkare. Kan tilläga att tom. lastbilstankarna har samma "problem" om man kan kalla det så. Fick in klagomål från produktionsenheten om att pistolerna slog av för tidigt. Men det finns faktiskt en teoretisk volym och faktiskt fyllmängd som är möjlig. Skillnaderna har du förklarat mycket bra ovan.

Vidare kan jag bara beklaga Collins okunskap om detta, och er andra som inte har den extra sekunderna i era liv att vänta tills de sista 10 literna är fyllda. Ni borde se över er livs situation med tanke på utbrändhet pga stress.

18
Herr Colin är köpt av Volvo det har framgått av all önsvärd tydlighet under många år, vi har ägt en Volvo V50 under nästan 3 år och har den senaste månaden kört Kia Ceed. Visst finns det skillnader mellan V50 och Kia ceed, men skillnaderna är inte så stora, om de varit det hade vi köpt en ny Volvo V50 D2 även om priset är +60000:-. Skillnaderna får vi se när vår Kia har gått 11000 mil, då kan vi summera om det var ett bra eller dåligt val, Herr Collin jämför detsamma som vi gjorde, 2 nya bilar....i den jämförelsen är det inte värt +60000:- att köra Volvo V50 D2 hur det är om 3 år vet inte jag och det vet inte herr Collin heller.
Volvo V70 2,4D 2010, Kia Ceed SW CRDI Eco Komfort 2011

19
Har man bråttom finns det en del tankställen där man kan välja lastbilsfart på pumpen. Då trycks det i 30-40 liter på några få sekunder. Jag har gjort detta av misstag några gånger och det har funkat fint. Fast då har man säkert större problem med skumbildning och svårt att fylla hela tanken. Men däremot klarar man att göra ett tankstopp (från stopp till start) med ifyllning av ca 40 liter på under 20 sekunder.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010