jonte skrev:Att tanka fullt upp till locket är tålamodsprövande, när pumpen slår av går det i ca: 12 liter till.
Bränsletankar på bilar är byggda för att ha expansionsutrymme vid temperaturväxlingar. Volymen som står i instruktionsboken är framräknad utan att ta med expansionsutrymmet.
Normalt har en bil ett reserverat utrymme för expansion på ca 10-15% av tankvolymen. I kians fall borde detta hamna på ca 5-8 liter.
Tankar man så att man får in bränsle i de reseravade utrymmena så kan det skada ett flertal delar runt och i tanken. Bland annat så kan kolfiltret som ska filtrera bort bränsleångor skadas och bilen kan komma att lukta bränsle. Sen kan det även bli skador på bränslepump och rör som inte är avpassade för en överfull tank.
Diesel av sämre kvalitet kan skumma rätt rejält och försvåra tankning, har man problem med det så bör man tanka på statoil eller preem som har ett skumdämpande tillsatsmedel. Jag har dock aldrig haft problem med detta på min Kia. Viktigt är att ha handtaget helt intryckt i påfyllningsröret så att ingen luft följer med.
Pumpen stänger av när den tycker att tanken är fylld, påfyllningsröret och expansionsytorna ska lämnas ofyllda enligt de regler som finns för pumparna. Man kan säkerligen få in en hög med bränsle till, men då hamnar dessa inte i tanken utan i röret och i expansionsytorna, där inte bränslet ska vara.
Det finns orsaker till att det tydligt i instruktionsboken står att man aldrig ska trycka in handtaget mer än en gång extra efter att det slagit ifrån (Såg att i Kians bok så står det att man inte ens ska trycka in handtagen en andra gång utan sluta tanka direkt när pumpen slår ifrån).
När min färddator en gång visade en räckvidd på 0 så lyckades jag utan att trycka in handtaget någon extra gång få i 52,8 liter. Så tankvolymen på Kian verkar stämma bra.