Annons
Annons

Re: Aftonbladet V50 vs CEED!!

2
Jag har inte läst det, men att säga att Kia Ceed är komfortabel? Njaeeeee, kan faktiskt diskuteras.

Ser man på absoluta snikmodellen på kia ceed så är det en lågprisbil, men när man hänger på all utrustning så kommer mna upp i ca. 200 000 kr vilket fortfarande är en billig bil. Iofs så lider Volvo av överpris....

Själv så tycker jag att kia ceed är ok i jämförelse med bilar i samma segment, då är den skaplig gällande komfort, annars är den väldigt "plastig", känns inte kvalitet i inredningen, klena handtag...

Nu får jag väl ta mig ner till någon butik med tidningen du refererar till...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

3
Jag har läst artikeln och håller med om vissa saker. Imman på bakdörrarnas fönster med 4 personer i bilen tycker jag stämmer.
Att tanka fullt upp till locket är tålamodsprövande, när pumpen slår av går det i ca: 12 liter till.
För övrigt tycker jag det är bra med lite hårdare säten. Svärmor och frugan gillar även att det är lätt att ta sig i och ur bilen.
Jag har nu kört ca 650 mil sen i somras och är mycket nöjd så här långt.
I min Kia som har automatlåda var jag orolig för hur hög bränsleförbrukningen skulle bli, men det är helt ok. Vid körning i närområdet ligger förbrukningen omkring 0,64. Var till Göteborg för ett tag sedan och klarade mig på en tank fram och tillbaka, sträckan var 106 mil.
KIA Ceed SW 1,6 CRDI Aut 2010

5
De sista12 litrarna orkar man aldrig tanka, så man kan säga att Kian har en tank på 48 liter, dåligt...
Imman, håller med. Full fläkt med blåset på rutan och AC:n på så kan man hålla ner det. Men hur behagligt är det?

Någon med artikeln, kan ni scanna den och ladda upp den så att man kan läsa den?
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.

6
Men ärligt talat, vad hade ni förväntat er!?!?! Volvo betalar ju Aftonhoran för stående annons 365 dagar om året! Kolla till höger och skrolla ner..
Tror ni då verkligen Atftonhoran vågar såga Volvo, eller skriva når nåt negativt av karraktär?

Det är Precis samma med GP och deras journalister här i Göteborg! Tror alldrig jag läst om att Volvo fått dålig kritik i jämförelse med anna bil!! Det är alltid att Volvo är prcis lite lite om det så är Audis toppmodell man jämför med :lol:

Visst V50 är en bättre bil, inget snack om saken, betala de som vill 50000 mer och få 2 års nybilsgaranti...

Avslutningsvis tycker jag det är intressant att de Jämför V50 med en Sydkorensk budgett bil, det säger ju en del om V50, eller hur bra JÄVLA BRA CEED SW är :twisted:
[i][b][color=#008000]eco [/color][color=#404040]ceed sw -10:a[/color][/b][/i]

7
RobinSW skrev:Men ärligt talat, vad hade ni förväntat er!?!?! Volvo betalar ju Aftonhoran för stående annons 365 dagar om året! Kolla till höger och skrolla ner..
Tror ni då verkligen Atftonhoran vågar såga Volvo, eller skriva når nåt negativt av karraktär?

Det är Precis samma med GP och deras journalister här i Göteborg! Tror alldrig jag läst om att Volvo fått dålig kritik i jämförelse med anna bil!! Det är alltid att Volvo är prcis lite lite om det så är Audis toppmodell man jämför med :lol:

Visst V50 är en bättre bil, inget snack om saken, betala de som vill 50000 mer och få 2 års nybilsgaranti...

Avslutningsvis tycker jag det är intressant att de Jämför V50 med en Sydkorensk budgett bil, det säger ju en del om V50, eller hur bra JÄVLA BRA CEED SW är :twisted:
Märklig inställning när någon kritiserar något du gillar...
Ceed är en "lågprisbil" och inget annat.

Så egentligen så ska väl Kia ceed jämföras med andra bilar i priser runt 160k kr, så jämförelsen haltar p.g.a. olika prissegment.

Kolla bara gummipluggarna som dämpar dörrstängningen, sitter med ett halvt vars gänga i gummit. Skyddsbrickorna som täcker muttern vid torkararmsinfästningen, har ramlat av ett par gånger. Whiplashskyddet i förarstolen, lutar man sig bakåt, så lossnar nackstödet, släpper man trycket mot ryggstödet så fastnar det igen.

Finns väldigt många tillkortakommanden på Kia ceed, att sidorna blästras p.g.a för breda däck och för smala stänkskydd. Att bilarna i Sverige blev tvungna att utrustas med extra elvärmare för att få värme i bilen vintertid. Testa gärna en Ceed från -06, blir aldrig varma.

På min fick man byta länkarmarna efter 2500 mil, väntar på omlack p.g.a. blästrade sidor, rost på bakluckan och rutram.

Så visst håller Kia Ceed hög kvalitet (ursäkta, jag är sarkastisk)

8
Jag kritiserar Aftonhorans biltester, Collin är en pajas! Denna tidning har ju ersatt DingDing värld. Fattar inte att mänskor på detta forum tar deras test på allvar :?: Det är till lågutbildade mäniskor denna tidning vänder sig till. I mina ögon Whitetrash

Vem fan bryr sig om lite imma i baksätet och att det tar lite extra tid att tanka upp sista 12 literna? Haha, hade de verkligen inget annat att komma med?

Säg till när en etablerad biltidning gör ett test...
[i][b][color=#008000]eco [/color][color=#404040]ceed sw -10:a[/color][/b][/i]

9
Tyvärr måste jag till viss del hålla med Robin här.
Aftonbladets biltester är inte på något sätt oberoende. Collin är en Volvofanatiker och Volvo är alltid bästa bil enligt honom, oavsett vad man testar. Kia verkar tillsammans med odubbade vinterdäck vara det värsta han vet och han drar sig inte för någon metod för att svärta ner dessa.

Jag måste altså ligga otroligt lågt i kurs hos honom då jag kör Kia med odubbade däck.

Lägg inte för mycket energy på detta testet. Det är bara att skaka på huvudet åt dålig journalistik och titta i välrenomerade motortidningar istället.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010