Annons

Motortemp vid -20

1
Tog bilen i morse ur garaget som det är ca +5 i, hade inte använt motorvärmare.
Sen ut i -20, det tog över 20 minuter innan temperaturen gick upp till normalt, (gick nästan upp till strecket under 90) sen sjönk den igen och gick lite upp och ner, orkade inte hålla normal arbetstemp. Är det så när det är så här kallt eller är det nå fel på värmaren tro?
KIA Cee´d CRDI Komfort -10
Annons

Re: Motortemp vid -20

2
Jag upplever precis samma sak.

Alla moderna dieslar beter sig på ett liknande sätt. Det beror helt enkelt på att de måste ha relativt högt genomflöde av kylvatten i motorn på grund av så kallade hot-spots. Sen utvecklar de dåligt med överskottsvärde. Kör du då längsamt eller går på tomgång så kyls motorn av mer än den värmer.

Ett tips är att köra på så hög växel som möjligt så att då drar igenom så lite kall luft som möjligt genom motorn.

Den elektriska värmaren stängs av när motortempen går över 70 grader.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

4
Okej då är det inget fel på min då.
Får väl börja köra med motorvärmare någon timme fast jag har den i garaget.
Värmen i kupén är bra och kommer ganska så fort fast motortempen inte är så hög.
Men det kan väl inte vara så bra att åka med för låg temp på motorn?
KIA Cee´d CRDI Komfort -10

5
Det är klart att motorn mår bäst när den får arbete på den temperatur den är byggd för. Lägre temperaturer gör bland annat att det blir mer blow-by i cylindrarna och oljan slits fortare. SAmt att bränsleförbrukningen och utsläppen ökar.

Men det är stor skillnad på vattentemp som är det som visas i panelen och oljetempen som är det viktigaste. Oljetempen kan vara rätt även om vattentempen är för låg.

7
kalle2345 skrev:Var sitter den elektriska motorvärmaren och hur funkar den?
Detta har jag nog missat, men har en svag aning om att jag läste det
någonstans innan köpet.
Det är ingen motorvärmare. dEt är ett element som värmer kupéluften. Det elementet sitter vid kondesorn och det vanliga värmepaketet bakom instrumentpanelen.

Den värmer altså inte motorn alls.

9
kiaceedsw10-uppland skrev:Motorvärmaren på kia ceed sw sitter i oljetråget och tyvärr inte på kylvattnet. Det är enligt ÅF inte möjligt att ha den på kylvattnet då alla dessa moderna censorer felindikerar.
Verkar mysko att din ÅF säger detta. Jag har min motorvärmare på kylvattnet. Monterat av KIA-verkstaden innan leverans.
Har aldrig haft några problem med felindikationer. Någon som vet något mer i detta ämne?
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

10
Hade imorse -25 grader. Motorvärmare på i 2 tim innan avfärd, startade lätt men svårt att få motorn varm. Körde tot. 45 min utan att den gick upp i "normal" temp straxt under 90-sträcket. Efter 20 min va tempen 50grader, efter 35 min 70 för att sedan de sista 10 min sjunka till 50 igen :?
Körde runt 100km/tim hela tiden och växlade även ner för att stressa motorn lite men vart ingen skillnad. Bör inte motorn komma upp i arbetstemperatur efter 45 min trots kylan?
/Linus
Kia Ceed SW CRDi 2011 Komfort