Annons
Annons

Re: Igensatta bränslefilter

62
FRÅGOR OCH SVAR OM BRÄNSLEFILTER


Publicerat på kia.se 141204:

I slutet av oktober fick berörda Kia-ägare ett informationsbrev, daterat 2014-10-27, avseende igensatta bränslefilter*).

Ett par dagar senare skickade bilbranschens organisation BIL Sweden en begäran till drivmedels-bolaget OKQ8, som säljer Diesel Bio+, samt till bränslebranschens organisation SPBI om att frivilligt införa Filter Blocking Tendency test**) som bland annat finns i Storbritannien. Det är fler bilmärken än Kia som har drabbats av igensatta bränslefilter och ett igensatt bränslefilter kan ge upphov till säkerhetsrisker.

I Storbritannien där man hade liknande filterigensättningsproblem, lyftes frågan till Trafikministeriet då det ansågs vara en allvarlig säkerhetsfråga. I Australien och Nya Zeeland ingår testet i bränslestandarden.

Kia har genomfört ett antal tester hos oberoende laboratorier i Sverige som visar att Diesel Bio+ har mycket svårt att klara gränsvärdet för filtrerbarhet i Filter Blocking Tendency test**). I korthet visar testresultatet att gränsvärdet 2,52, som tillämpas frivilligt i Storbritannien, överskreds i 75 % av testerna av dieselbränslet från olika OKQ8-stationer. Högsta testresultat var ett värde på 7,55, d v s tre gånger högre än gränsvärdet. Ytterligare tester visar samma resultat.

Vi har redan fått vissa indikationer på att vår uppmaning har hörsammats av OKQ8. Efter att frågan har behandlats av BIL Sweden har OKQ8 meddelat bilbranschen att de har för avsikt att sänka halten RME från 7 % till 5 %.

*) Det är nödvändigt att alla motorer har ett bränslefilter för att skydda motorns bränslesystem från föroreningar. När ett bränslefilter är igensatt tappar motorn/bilen kraft, blir svårstartad och/eller att bilen stannar under färd.
**) Filter Blocking Tendency är ett test som mäter vilket tryck som behövs för att en given mängd bränsle ska passera igenom testfiltret.



Publicerat 141106:

På förekommen anledning efter att ha läst inläggen på Kiacarclub:s forum, förtydligar och förklarar Kia Motors Sweden.

De Kia-modeller som drabbats av i förtid igensatta bränslefilter introducerades på den svenska marknaden 2006/2007. Bilarna fungerade utan några som helst problem fram till för ett par vintrar sedan avseende bränslefilter. Eftersom dessa bilar har varit i bruk under sådan pass lång tid hade en stor andel av bilarna redan bytt bränslefilter vid normal service. Flera av bilarna hade fått filter av varierande fabrikat; UFI, Bosch, Mann, Knecht samt givetvis även Kias originalfilter. Inte något av dessa fabrikat har varit förskonade av den aktuella filterigensättningen som började visa sig 2012. Med andra ord hade många Kia-bilar sålda 2006/2007 kört tusentals mil utan problem och innan det var dags för service då filterbyte normalt sker. Problemet uppstod i samband med introduktionen av Diesel Bio+. Vi och andra bilmärken har testat bränslen, t ex Statoil, hos oberoende laboratorier. Anledningen till att vi valde Statoil som referensbränsle är att vi, som vi också skrev i brevet, har kört ca 500 bilar under en tioårsperiod utan problem. Statoils bränsle har fått mycket goda testresultat. De serviceintervaller som biltillverkare anger för ett bränslefilter innebär i normalfallet att man bör kunna köra gott och väl utan problem mellan servicetillfällena. Vanligtvis när man tar isär ett bränslefilter som är utbytt vid service finns det knappt några föroreningar alls i filtret. I de för tidigt igensatta filter som analyserades fanns det en stor mängd svartbrunt geléartat material som mer eller mindre täppt till filtren. De svar vi har fått av de två oberoende laboratorierna är att denna gelé består av oxiderad RME.

De hör till de absoluta undantagen att ett igensatt bränslefilter beror på filtret eller på bilen. De filter som blivit igensatta har gjort exakt det jobb det är avsett för, det vill säga att förhindra att orenheter kommer in i bilens insprutningssystem.

Re: Igensatta bränslefilter

63
peddap skrev:FRÅGOR OCH SVAR OM BRÄNSLEFILTER


Publicerat på kia.se 141204:

I slutet av oktober fick berörda Kia-ägare ett informationsbrev, daterat 2014-10-27, avseende igensatta bränslefilter*).

Ett par dagar senare skickade bilbranschens organisation BIL Sweden en begäran till drivmedels-bolaget OKQ8, som säljer Diesel Bio+, samt till bränslebranschens organisation SPBI om att frivilligt införa Filter Blocking Tendency test**) som bland annat finns i Storbritannien. Det är fler bilmärken än Kia som har drabbats av igensatta bränslefilter och ett igensatt bränslefilter kan ge upphov till säkerhetsrisker.

I Storbritannien där man hade liknande filterigensättningsproblem, lyftes frågan till Trafikministeriet då det ansågs vara en allvarlig säkerhetsfråga. I Australien och Nya Zeeland ingår testet i bränslestandarden.

Kia har genomfört ett antal tester hos oberoende laboratorier i Sverige som visar att Diesel Bio+ har mycket svårt att klara gränsvärdet för filtrerbarhet i Filter Blocking Tendency test**). I korthet visar testresultatet att gränsvärdet 2,52, som tillämpas frivilligt i Storbritannien, överskreds i 75 % av testerna av dieselbränslet från olika OKQ8-stationer. Högsta testresultat var ett värde på 7,55, d v s tre gånger högre än gränsvärdet. Ytterligare tester visar samma resultat.

Vi har redan fått vissa indikationer på att vår uppmaning har hörsammats av OKQ8. Efter att frågan har behandlats av BIL Sweden har OKQ8 meddelat bilbranschen att de har för avsikt att sänka halten RME från 7 % till 5 %.

*) Det är nödvändigt att alla motorer har ett bränslefilter för att skydda motorns bränslesystem från föroreningar. När ett bränslefilter är igensatt tappar motorn/bilen kraft, blir svårstartad och/eller att bilen stannar under färd.
**) Filter Blocking Tendency är ett test som mäter vilket tryck som behövs för att en given mängd bränsle ska passera igenom testfiltret.
Tack för infon!
Tror att man ska ta det lugnt med att öppna munnen för mycket innan alla tester och svar är framme. Vissa här inne läser bara text rakt av och har svårt att tänka vidare innan man kläcker ur sig saker. Som det verkar så har OKQ8s bio diesel ha problem med att uppfylla kraven. Och visst kan bränslefilterna vara känsliga. Men är mycket förvånad att man slänger ur sig kommentarer om att allt är kias fel och inte tänker längre än näsan räcker.

Hade det enbart varit fel på kias filter hade vi sett detta fenomen på många fler stationer..men det kunde vissa inte klura ut...
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Igensatta bränslefilter

64
Standarden EN 590 för bränsle som KIA kräver enligt instruktionsboken innehåller krav på både grumlingstemperatur och filtrerbarhet. Har hittills inte sett att KIA påstått att OKQ8s bränsle inte uppfyller kraven enligt EN 590. Att hänvisa till något frivilligt gränsvärde i något annat land blir ju lite löjligt...

I så fall är det ju det gränsvärdet instruktionsboken ska kräva att bilägaren tankar. Framgår heller inte om KIA fortfarande försöker kräla undan istället för att ta ansvar för sin "generösa" garanti.

Re: Igensatta bränslefilter

65
hnkl skrev:
Tack för infon!
Tror att man ska ta det lugnt med att öppna munnen för mycket innan alla tester och svar är framme. Vissa här inne läser bara text rakt av och har svårt att tänka vidare innan man kläcker ur sig saker. Som det verkar så har OKQ8s bio diesel ha problem med att uppfylla kraven. Och visst kan bränslefilterna vara känsliga. Men är mycket förvånad att man slänger ur sig kommentarer om att allt är kias fel och inte tänker längre än näsan räcker.

Hade det enbart varit fel på kias filter hade vi sett detta fenomen på många fler stationer..men det kunde vissa inte klura ut...
Självklart är det KIAs fel! Det finns ett problem med ett bränsle MEN bränslet är klassat och godkänt enligt de normer som KIA godkänner och därför skall alla garantier gälla PUNKT!
Att låta diverse verkstadspersonal runt om i landet stå och säga åt kunderna att byta mack hjälper föga, man måste tyligt påvisa skriftligen i tex ett tillägg till instruktionsböckerna att påfyllning av detta specifika bränsle sätter garantin ur spel och detta har ännu inte gjorts och därför så skall KIA forfarande vara garantiskyldiga för filtrena som enligt mig är felaktiga så länge det inte finns ett tillägg till garantibeviset.

KIA själva har ju även delat ut bränslecheckar på 1000kr till alla som köpt nya KIA under en kampanj, bräslecheckarna gick endast att använda på OKQ8.... låter lite knäppt i mina öron :D

Bevisligen har diverse andra bilmärken haft samma problem men deras kunder har fått filtrena utbytta på garantin och varför skulle KIA vara ett undantag?

Precis som du säger läser vi texter rakt av och jag har ännu inte sett en bestämmande text som förbjuder mig att tanka biodiesel + :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Igensatta bränslefilter

66
Självklart ska garantier gälla, men det du och många andra inte verkar förstå är att som testerna visar så är det något annat som påverkar de igensatta filtrena. Varför ska Kia då ta på sig det? Det har valt att göra första bytet gratis, enligt mig är det ett bra sätt att gottgöra kundera förtillfället. Ja det är godkänt enligt Kia att det ska klara bio dieseln, men det gör inte det. Tester visar att de flesta dieseltesterna inte klarar nivåerna och det anser jag att OKQ8 ska bära ansvaret för då testerna inte klarar av att hålla sig inom gränserna. Huruvida Kia kommer ställa sig till deras drivmedel i framtiden får vi vänta och se.

Att Kia har godkänt deras diesel handlar nog mycket om att man inte vetat var problemet med igensatta bränslefilter kommer ifrån. Nu när det är uppe så har det visat sig att deras diesel inte klarar vad det lovar. Ser inga konstigheter med att Kia inte vill ta på sig det här mer än att man valt att byta filter på de bilar som drabbats 1 gång. Kia redovisar vad bilen klarar i drivmedelsväg, men om drivmedelsföretaget sen inte levererar ett drivmedel som klarar vad DE säger sig göra så kan väl knappats Kia bära ansvar för det. Det här är något Kia och OKQ8 måste lösa. Kia bör se över om man kan lova att filtrerna klarar av dieseln från OKQ8 och OKQ8 måste leverera vad de lovar och se till att dieseln ligger inom föreskrivna nivåer.

ser inga konstigheter med att vissa fått kampanjer skickade med bilen med drivmedel från OKQ8. Dieseln ska fungera i kias bilar med den gör inte det. Om det var känt vid det tillfället kan jag inte yttra mig om. Men av samma anledning som jag skrev ovan så anser jag att det ligger hos OKQ8 nu. Synd att folk drabbats av det bara och inte kan utnyttja deras kampanj utan att riskera ett igensatt filter.

Men istället för att du och många andra ska sitta här på forumet och gnälla om hur mycket bättre alla andra bilmärken är och hur dåligt allt sköts av Kia så tycker jag att du och många andra istället byter bilmärke som ni säger. Förstår att du är arg över att du är drabbad men ta och tagga ner lite. kan du inte hålla dig borta från OKQ8 så får du räkna med att filtret sätts igen som det ser ut nu.

Nej du och jag, och många andra kommer aldrig att komma överens om vems ansvar det är. Men att sitta och grina över att du inte får tanka på din favoritmack blir bara jäkligt larvigt tillslut.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Igensatta bränslefilter

67
[quote="hnkl"Men istället för att du och många andra ska sitta här på forumet och gnälla om hur mycket bättre alla andra bilmärken är och hur dåligt allt sköts av Kia så tycker jag att du och många andra istället byter bilmärke som ni säger. Förstår att du är arg över att du är drabbad men ta och tagga ner lite. kan du inte hålla dig borta från OKQ8 så får du räkna med att filtret sätts igen som det ser ut nu.

Nej du och jag, och många andra kommer aldrig att komma överens om vems ansvar det är. Men att sitta och grina över att du inte får tanka på din favoritmack blir bara jäkligt larvigt tillslut.[/quote]

Om du inte har märkt det så är det här en tråd som handlar om igensatta bränslefilter och det blir lite konstigt om du tycker att de som är drabbade inte ska få diskutera igensatta bränslefilter och KIAs hantering här. Om du inte är drabbad eller i övrigt inte tycker ämnet är intressant föreslår jag att du helt enkelt låter bli att läsa den här tråden.

Igensatta bränslefilter

68
Hnkl jag säger till dig precis som jag sagt till Kia och även skrivit i en annan tråd. Jag byter hellre bilmärke än mack och det är precis vad jag skall göra så du behöver inte oroa dig för min del ;)
Nu kommer jag inte att byta märke på grund av enbart filtret utan för att jag tycker bilen brister i kvalitet på andra vitala punkter, och nej jag ska inte behöva ta det bara för att det är " en billig bil" vilket är rent bullshit då det finns en uppsjö med bilar i samma prisklass som inte börjar rosta efter 1,5 år och som man förhoppningsvis slipper bärga samt göra sex verkstadsbesök på 1,5 år och inte heller behöva betala nästan 5000kr för en förstaservice. Men nu vart det filtrena det handlar om, jag är en kund och jag som kund kräver det jag tycker är rätt av min leverantör och får jag inte det blir jag missnöjd sen är det skitsamma om det handlar om en "billig" bil eller ett par skor.
Men visst ge mig ett bra argument till varför jag skall välja att vara missnöjd Kia kund framför att ha varit nöjd OK kund i över 20 år. Som sagt dom flesta här är kunder och inte fanboys :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Igensatta bränslefilter

69
Måste tillägga att självklart förstår jag att felet med filtrena inte är KIAs fel men dom måste ju göra en ordentlig friskrivning från detta vilket dom inte har gjort ännu och så länge detta behandlas olika av olika märken så kommer ju klagomålen att fortsätta, jag tycker dom varit väldigt otydliga med detta fram tills brevet kom till oss ägare men i brevet så friskriver dom sig inte heller.
Jag vill också säga det att vi har ju även en Kia till här hemma som vi är vrålnöjda med, så att påstå att jag bara är ute efter att kasta skit på Kia så är du helt ute och cyklar. Men just denna Ceeden blir både den första och den sista, och ja förutom alla fel och att den bullrar nå fruktansvärt så är det ju en snygg och trevlig bil men det räcker som sagt inte alla gånger :-)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Återgå till "Generella diskussioner"