62
av peddap
FRÅGOR OCH SVAR OM BRÄNSLEFILTER
Publicerat på kia.se 141204:
I slutet av oktober fick berörda Kia-ägare ett informationsbrev, daterat 2014-10-27, avseende igensatta bränslefilter*).
Ett par dagar senare skickade bilbranschens organisation BIL Sweden en begäran till drivmedels-bolaget OKQ8, som säljer Diesel Bio+, samt till bränslebranschens organisation SPBI om att frivilligt införa Filter Blocking Tendency test**) som bland annat finns i Storbritannien. Det är fler bilmärken än Kia som har drabbats av igensatta bränslefilter och ett igensatt bränslefilter kan ge upphov till säkerhetsrisker.
I Storbritannien där man hade liknande filterigensättningsproblem, lyftes frågan till Trafikministeriet då det ansågs vara en allvarlig säkerhetsfråga. I Australien och Nya Zeeland ingår testet i bränslestandarden.
Kia har genomfört ett antal tester hos oberoende laboratorier i Sverige som visar att Diesel Bio+ har mycket svårt att klara gränsvärdet för filtrerbarhet i Filter Blocking Tendency test**). I korthet visar testresultatet att gränsvärdet 2,52, som tillämpas frivilligt i Storbritannien, överskreds i 75 % av testerna av dieselbränslet från olika OKQ8-stationer. Högsta testresultat var ett värde på 7,55, d v s tre gånger högre än gränsvärdet. Ytterligare tester visar samma resultat.
Vi har redan fått vissa indikationer på att vår uppmaning har hörsammats av OKQ8. Efter att frågan har behandlats av BIL Sweden har OKQ8 meddelat bilbranschen att de har för avsikt att sänka halten RME från 7 % till 5 %.
*) Det är nödvändigt att alla motorer har ett bränslefilter för att skydda motorns bränslesystem från föroreningar. När ett bränslefilter är igensatt tappar motorn/bilen kraft, blir svårstartad och/eller att bilen stannar under färd.
**) Filter Blocking Tendency är ett test som mäter vilket tryck som behövs för att en given mängd bränsle ska passera igenom testfiltret.
Publicerat 141106:
På förekommen anledning efter att ha läst inläggen på Kiacarclub:s forum, förtydligar och förklarar Kia Motors Sweden.
De Kia-modeller som drabbats av i förtid igensatta bränslefilter introducerades på den svenska marknaden 2006/2007. Bilarna fungerade utan några som helst problem fram till för ett par vintrar sedan avseende bränslefilter. Eftersom dessa bilar har varit i bruk under sådan pass lång tid hade en stor andel av bilarna redan bytt bränslefilter vid normal service. Flera av bilarna hade fått filter av varierande fabrikat; UFI, Bosch, Mann, Knecht samt givetvis även Kias originalfilter. Inte något av dessa fabrikat har varit förskonade av den aktuella filterigensättningen som började visa sig 2012. Med andra ord hade många Kia-bilar sålda 2006/2007 kört tusentals mil utan problem och innan det var dags för service då filterbyte normalt sker. Problemet uppstod i samband med introduktionen av Diesel Bio+. Vi och andra bilmärken har testat bränslen, t ex Statoil, hos oberoende laboratorier. Anledningen till att vi valde Statoil som referensbränsle är att vi, som vi också skrev i brevet, har kört ca 500 bilar under en tioårsperiod utan problem. Statoils bränsle har fått mycket goda testresultat. De serviceintervaller som biltillverkare anger för ett bränslefilter innebär i normalfallet att man bör kunna köra gott och väl utan problem mellan servicetillfällena. Vanligtvis när man tar isär ett bränslefilter som är utbytt vid service finns det knappt några föroreningar alls i filtret. I de för tidigt igensatta filter som analyserades fanns det en stor mängd svartbrunt geléartat material som mer eller mindre täppt till filtren. De svar vi har fått av de två oberoende laboratorierna är att denna gelé består av oxiderad RME.
De hör till de absoluta undantagen att ett igensatt bränslefilter beror på filtret eller på bilen. De filter som blivit igensatta har gjort exakt det jobb det är avsett för, det vill säga att förhindra att orenheter kommer in i bilens insprutningssystem.