Annons

Igensatta bränslefilter

51
Det är som Ronnie säger att även fler bilmärken har detta problem bla då Volvo, skillnaden verkar vara att dessa bilar brukar klara sig över 3000 - 4000 mil medans KIA verkar säcka i hop innan 2000 mil :) kanske beror på filterstorlek eller något. Det andra är att tex Volvo byter filtrena på garanti även om nybilsgarantin gått ut och då kanske det blir mindre skriverier.
Det lustiga verkar vara att det bara är ceed som har dom stora problemen, eller har jag fel? Om jag inte har fel vad har då KIA för förklaring att tex 1,7 dieseln klara sig men inte 1,6an
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Annons

Re: Igensatta bränslefilter

52
Ronnie skrev:Förresten, vad har du själv för Kia? Har du själv problem med bränslefilter?
- KIA CEED 1,6 crdi
- Ja, flertal fall av förlorad kraft under körning, svårstartad (väldigt svårstartad) vid enstaka tillfällen, bärgad till verkstad en gång och varit in på verkstad för felsökning ytterligare en gång.

Hittills har detta utförts på garantin och jag har varit tillfreds. Det som irriterar mig är att KIA nu skickar ut ett brev och vill begränsa garantin. KIA säger i brevet att OKQ8:s bränsle skulle vara dåligt, men säger i samma brev att bränslet uppfyller den standard (EN 590) som KIA kräver!!!

Det är bra att någon har ork att driva ett KIA-forum och hurvida Ronnie har någon knytning till KIA Sverige har jag ingen aning om. KIA har varit en frisk fläkt på den svenska bilmarknaden och det finns många anledningar att hylla KIAs modellprogram. Inte minst den 7-åriga garantin har för många varit en viktig anledning att välja KIA.

Men om forumet ska vara trovärdigt måste det även rymmas kritik och enligt min mening förtjänar KIA svidande kritik för hur KIA nu behandlar problemen med igensatta bränslefilter. Mina råd till KIA:

1. Skicka ut ett nytt brev och be kunderna om ursäkt för dålig hantering. Försäkra kunderna att så länge man tankar bränsle enligt instruktionsboken så gäller naturligtvis KIAs garanti.

2. Fortsätt undersöka vad som orsakar att KIAs motorer mer frekvent drabbas än andra bilmärken.

3. Åtgärda problemet genom återkallelse.

Är jag fel ute om jag har dessa förväntningar på KIAs garanti?

53
Jag sitter i en liten stad i Småland, jobbar sedan ett år tillbaka på en lokal byggfirma.
Har absolut ingen anknytning till Kia mer än att jag äger en...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

55
Leber: om Volvo har sådana problem med oxideras RME varför använder dom då samma bränsle på sina Tanka-stationer som Okq8? Rimmar illa i mina öron.

KIA kräver bränsle av en viss standard, tankar jag då bränsle av den standarden och endå får problem då ska KIA stå för det imho.
På ingång: KIA Cee'd SW 1.6 CRDI MY14

56
Jag kör på Shell diesel, inga problem. Vid förra servicen byttes inte filtret, då man hörde att jag tankade på Shell. Nu är det dags för service, och filtret skall bytas, det blir alltså ca 5000 mil utan filterbyte, inte illa.
Cee´d 1,6 CRDI ECO SW Komfort 2011

58
leber skrev:hej kia vänner ,tanka ej ok dielsel bara problem,nu kör jag på Shell o Statoil utan problem
I första hand ska KIA ta upp huvudet ur sanden och erkänna att det finns ett problem (med KIAs motorer) och helst också lösa problemet. Fram tills KIA löser problemet så tycker jag att KIA borde kompensera för extra körning. I mitt fall har jag 5 km extra till Statoil-mack, men många har ju längre än så. Fastän sträckan är kort i mitt fall så gör det ca. 30 mil på ett år vilket blir ca. 750 kr i onödiga kostnader bara för att KIAs motorer är mer känsliga än andra tillverkares motorer.

59
Rotortech skrev:
leber skrev:hej kia vänner ,tanka ej ok dielsel bara problem,nu kör jag på Shell o Statoil utan problem
I första hand ska KIA ta upp huvudet ur sanden och erkänna att det finns ett problem (med KIAs motorer) och helst också lösa problemet. Fram tills KIA löser problemet så tycker jag att KIA borde kompensera för extra körning. I mitt fall har jag 5 km extra till Statoil-mack, men många har ju längre än så. Fastän sträckan är kort i mitt fall så gör det ca. 30 mil på ett år vilket blir ca. 750 kr i onödiga kostnader bara för att KIAs motorer är mer känsliga än andra tillverkares motorer.
Så du menar för att mackarna har dåligt bränsle så ska Kia kompensera? Nä, jag vet vad du menar, men det kan ju faktiskt vara lite av varje. Dåligt bränsle och känsliga filter....

Detta för att det är långt ifrån alla som har problem. Av de dryga 3000 medlemmar detta forum har är det gissningsvis inte ens 1% som skriver i tråden.
Nej, jag är inte på något vis påverkad av Kia Sverige i det jag skriver, hade jag inte haft detta forum utan skrivit som "vanlig" medlem så hade jag skrivit samma sak.

Jag tillhör de som aldrig haft några problem med bränslefiltret. Var på den lokala verkstaden i mitten på förra veckan (Hedins) och frågade om just bränslefilter och om någon har haft problem, de har bara haft en Kiaägare som klagat på filtret gällande just det tråden avhandlar...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

60
Ronnie skrev:Detta för att det är långt ifrån alla som har problem. Av de dryga 3000 medlemmar detta forum har är det gissningsvis inte ens 1% som skriver i tråden.
Nej, jag är inte på något vis påverkad av Kia Sverige i det jag skriver, hade jag inte haft detta forum utan skrivit som "vanlig" medlem så hade jag skrivit samma sak.

Jag tillhör de som aldrig haft några problem med bränslefiltret. Var på den lokala verkstaden i mitten på förra veckan (Hedins) och frågade om just bränslefilter och om någon har haft problem, de har bara haft en Kiaägare som klagat på filtret gällande just det tråden avhandlar...
Det är KIA som säger att detta är ett omfattande problem. Fram tills KIA skickade ut sitt brev för att beskriva problematiken som KIA har med igensatta bränslefilter, så visste jag inte att problemet var vanligt förekommande. När det gäller problemets omfattning verkar Hedins och KIA Sverige ha olika uppfattningar eller så drog Hedins en vals för dig.

Om det bara är jag och en till som är drabbade så skulle nog inte KIA Sverige vilja begränsa garantins omfattning. Jag anar att det finns ganska många fall och stora kostnader för KIA...