Annons

Skramlig bakvagn

1
Har kört 1000 mil nu och är ganska nöjd med Ceeden men med undantag för oljudet som kommer från bakvagnen när jag kör över en vägbula eller över mindre ojämnheter i vägbanan. Oljudet har hängt med från början så det är inte p.g.a. slitage. Det är inte heller höga farter som jag pratar om. Fast man kryper över vägbulorna så kommer det här klonkande ljudet, och det låter som det kommer från stötdämparna. Är det någon mer än jag som har det här problemet ? Läste i någon artikel att det kan skramla i styrväxeln när man kör på ojämn väg men den sitter väl i framvagnen ?
Annons

Re: Skramlig bakvagn

2
Kanske ett konstruktionsfel - min bil hade ett liknande problem för ett tag sedan. Tog loss bakhjulen och upptäckte att fjädersätet är konstruerat på ett sådant sätt att stenar lätt fastnar och "gnager" mot fjädern och då uppkommer missljuden vid gupp etc. Tog helt enkelt bort stenarna och sedan blev det tyst. Ska ta upp detta vid nästa service, ville ju inte bli tvungen att montera loss hjulen flera gånger per säsong.
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2008

6
Med risk för att låta galen... Ni har inte lagt något hårt i förvaringsfacken i bagagen? De är som bekant jättehala och lägger man något tyngre än ett tuggummi i dem låter det hela tiden.

Peter

pluttrick skrev:Samma här. Tror hela tiden jag har något i bakluckan, men blir väl till att göra en djupare analys..
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

7
jag har lämnat in bilen två gånger till Kia verkstan och första gången justerade dom avgasröret som enligt verkstan skavde mot golvet. Jag körde där i från med precis samma oljud som innan. Jag fick en ny tid och då provade dom att byta krängningsarmarna men problemet kvarstår. Fjädringar och stötdämparna är som dom skall vara enligt verkstan men jag tvivlar. Jag blir mer och mer övertygad om att det är där problemet sitter.
Funderar på att ta bilen till en opartisk verkstad.

Kennet