Annons

Uppgradera stereon. Fortf garanti på allt ?

1
Funderar på att lämna in bilen och få högtalarna utbytta, och ev. en liten liten baslåda installerad i bagageutrymmet.

Men, jag vill inte påverka garantierna på min ceed sw -13.
Kan jag på något vis hamna i trubbel gällande garantin ?? Tanken är att behålla originalstereon, och komplettera med nya högtalare som sagt. Tänkte om det skulle bli något elfel i framtiden, kan verkstaden/kia då skylla på att jag har orsakat det själv genom en tex. baslåda ??
Annons

Re: Uppgradera stereon. Fortf garanti på allt ?

3
Original stereo har inte lågnivå, så man får nog koppla in ett slutsteg på signalen till de befintliga högtalarna. Själv skulle jag nog valt de bakre, eftersom man inte märker av dem så mycket (om det skulle påverka deras ljud).
http://www.brl.se/sv/artiklar/acv-hog-t ... naler.html
Denna kan man koppla framme vid stereon, borde bli enklast. Denna har du om du ska ha separat bas och slutsteg. Annars köper du något liknande http://www.brl.se/sv/artiklar/infinity- ... slink.html som inbyggt har högnivå.

Stereon har begränsad garantitid iaf, två år, tror jag.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

4
Pratade med Aros Auto..
De sa att det inte är nå problem alls.
Kias garanti gäller självklart inte på eftermarknads högtalare..
Och om allt gjordes fackmannamässigt skulle inga andra garantier påverkas heller.. De rekommenderade tom en bilstereoaffär som de visste hade gjort jobb på kior förut.

Men, de ville ha runt 5000kr för att byta alla nuvarande högtalare och koppla på ett slutsteg.
Lite saftigt, så får se hur jag gör.. Går självklart att komma undan billigare genom att välja billigare hårdvara, men frågan är då om det är värt det..

5
ncp skrev:Pratade med Aros Auto..
De sa att det inte är nå problem alls.
Kias garanti gäller självklart inte på eftermarknads högtalare..
Och om allt gjordes fackmannamässigt skulle inga andra garantier påverkas heller.. De rekommenderade tom en bilstereoaffär som de visste hade gjort jobb på kior förut.

Men, de ville ha runt 5000kr för att byta alla nuvarande högtalare och koppla på ett slutsteg.
Lite saftigt, så får se hur jag gör.. Går självklart att komma undan billigare genom att välja billigare hårdvara, men frågan är då om det är värt det..
Välj annan firma, kanske? Men inte för billigt för då kanske de inte gör ett bra jobb.

Skippa slutsteget och köp en aktiv bas med högnivå
ingång. Du lär ändå inte få någon "hi-endanläggning" med original stereo, däremot bättre ljud.
I min bil så verkar iaf fronthögtalarna ha bättre ljud än de där bak. Du kanske ska börja med bas och bakhögtalare?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic