Annons
Annons

Re: Kamremmen

6
Kamkedja var det ja. Som jag sagt tidigare. Man har lärt sig mycket genom att regga sig på detta forum.
Är inte alls insatt i bilar & motorer så det känns ju grymt skoj att man lär sig nytt hela tiden =)

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: Kamremmen

7
2,0 dieseln har dock rem. De andra motorerna ska om jag minns rätt ha kedja. Helt säkert är att 1,6 deseln har kedja i alla fall.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Kamremmen

8
JohanL skrev:2,0 dieseln har dock rem. De andra motorerna ska om jag minns rätt ha kedja. Helt säkert är att 1,6 deseln har kedja i alla fall.
Beträffande gamla Saab-ar med kamkedja, så var det i allmänhet kedjesträckarens slaglängd som inte räckte till, och därefter så blev kedjan för slak och kunde kugga av. Å andra sidan kunde man genom att lyfta av ventilkåpan mäta om den var nära ändläge eller ej.
Är det nån som vet om man på något sätt kan mäta motsvarande på en Kia Ceed 1.6 diesel ?

Re: Kamremmen

9
Ingen aning om det, men Kia motorn är nog inte så väl dokumenterad som just Saab.
Dessutom så är den ju ganska ny, vore kul att veta om det redan idag finns några riktiga långmilare och vilka problem de ev. haft

Re: Kamremmen

10
Sinbad skrev:
JohanL skrev:2,0 dieseln har dock rem. De andra motorerna ska om jag minns rätt ha kedja. Helt säkert är att 1,6 deseln har kedja i alla fall.
Beträffande gamla Saab-ar med kamkedja, så var det i allmänhet kedjesträckarens slaglängd som inte räckte till, och därefter så blev kedjan för slak och kunde kugga av. Å andra sidan kunde man genom att lyfta av ventilkåpan mäta om den var nära ändläge eller ej.
Är det nån som vet om man på något sätt kan mäta motsvarande på en Kia Ceed 1.6 diesel ?
Jag har haft massor av gamla saabar genom åren och det bästa med kedjan som jag uppfattar det är att det hörs när den är på väg att ge upp. Man har normalt gott om tid och lämnar man in den på service så kommer den som servar bilen höra det om man inte gör det själv. En rem kan ju lika väl hålla i 30 tusen mil som gå av efter 10 tusen utan att man har en aning om att det är på gång.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"