Då msåte väl veta att antisladdsystemet inte bara griper in när det går käpprätt och helsike. Det gör även små justeringar om du till exempel kör över snösträngar på vintern. Då justerar systemt motorns vridmoment så att hjulen inte spinner. Detta påverkas när man justerar motorns effekt utan att uppdatera systemet. Sen om du kan känna det normalt är inte helt säkert, men en försämrad funktion blir det.
Att du kan säga att prtikelfiltret inte får mer sot att ta hand om med att säg att det märker minsan inta jag är en knepig argumentationsteknik. Jag har intervall vid regenereraing på mellan 40 - 120 mil beroende på körsätt. Jag kan inte säga rakt av om det ena eller andra påverkar detta men en realtivt ökad frekvens blir det. Det kan man mäta om man mäter avgaserna innan filtret.
Det finns säkert taxibilar som kör med detta. Dock tror jag inte det är helt vanligt då bilen då bryter mot helfordonsgodkännandet och taxiföretagets försäkringar slutar därmed att gälla vid en eventuell olycka. Det förekommer även i lantbruksbranschen att bönderna sparar in på traktorernas motor och istället köper box. Det säger inget om hur väl en box fungerar. Även om när det gäller traktorer så har nu alla nyare sådana ett diagnosverktyg som bevisar om en box varit monterad eller inte. Detta då man kunnat härleda många motor och växellådsfel till användningen av boxar.
Jag har provat bilar med box, även om jag aldrig haft det på min egen bil. Att jag inte haft det i min egen bil är att jag både i tjänsten och lite som hobby grejjar med motorteknik.
Som det låter på dig så jobbar du med att sälja boxar.
Re: Effektbox till kia ceed
51Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010