Annons

Dåligt helljus

21
jonjak skrev:Efter 2 kvällars mörkerkörning kan jag konstatera att det gjorde riktigt gott att få på extraljusen. De lyser bra för sin peng (199:/st), men jag ångrar lite att det inte blev 3 st.

Tror inte det hade blivit mycket bättre med 2*märkesljus. Nu kom jag undan med drygt 800 spänn :thumbup:
Funkar det bra att skruva stagen i plasten på grillen? Underlättar ju i sådana fall, har börjat kika runt lite smått själv :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Annons

Re: Dåligt helljus

23
Någon som har erfarenhet av att montera ljusramper i regskylten? LED-rampen jag tittat på undrar jag lite hur man får dit den. Att utnyttja reg.skylten vore smidigt. Eller det kanske är en otroligt dålig idé :P??
KIA Cee'd 1.6 CRDI SW 2013

24
Eftersom vintern inte är annat än mörker i år och helljuset på nya ceed inte är bra (den förra ceeden hade ju skapligt helljus), blev det att montera en ledramp. Monterade med ett fäste bakom nummerplåten utan att det blev åverkan på galler eller annat. Resultatet blev en mycket bra ljusbild och framförallt ljus åt sidorna i kurvorna.
KIA cee´d 1,6 SW 2013 CRDi komfort dark gun grey
KIA Picanto EX 1,2 komfort 2012 galaxy black
Bilagor
ledrampbild.jpg ledrampbild.jpg Visad 3859 gånger 475.97 KiB

26
Rampen har jag köpt på K-berg.se. Pratade med en säljare så att de fixade ett fäste som passade. Deras kabelkit funkade bra. Det som var svårast var att det fäste som följde rampen gjorde att rampen hamnade mycket lågt. Jag fick tillverka eget fäste av ett par kraftiga byggbeslag. Och det lyser lång också.
KIA cee´d 1,6 SW 2013 CRDi komfort dark gun grey
KIA Picanto EX 1,2 komfort 2012 galaxy black

28
Svampen78 skrev:Eller så kan man konvertera helljuset till Xenon.
Gjorde det idag. Grymt ljus, inga (i mitt tycke) fula extraljus), enkel installation och dessutom billigt.
Vad blev det? Jag tog 75W med snabbstart från Xenonkungen.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

29
Ronnie skrev:
Gjorde det idag. Grymt ljus, inga (i mitt tycke) fula extraljus), enkel installation och dessutom billigt.
75W var slut så jag köpte satsen på 60W istället. Duktigt bra ljus! :)

Fick du med någon form av dokumentation? Jag fick inget överhuvudtaget. Kan tycka att någon info bör skickas med som tex att Xenonlampor bör vara tända i minst en minut första gången de tänds.

30
Svampen78 skrev:
Ronnie skrev:
75W var slut så jag köpte satsen på 60W istället. Duktigt bra ljus! :)

Fick du med någon form av dokumentation? Jag fick inget överhuvudtaget. Kan tycka att någon info bör skickas med som tex att Xenonlampor bör vara tända i minst en minut första gången de tänds.
Enda dokumentation var det enkla kopplingsschemat som var tryckt på insidan av locket.

Det där med "inbränning" i ett par minuter är det delade meningar om. En bekant har haft sina xenon i 7000 mil och de funkar fortfarande, utan de där 2 minuterna. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic