Annons

Re: Vinterdäck/Fälgar

11
Det konstiga är att jag knappade mig fram till min bilmodell med rätt årsmodell och valde hjul utifrån det. Att hjulen lades i inköpskorgen utan problem gjorde att jag tolkade hjulen som kompatibla. Tycker BytHjul borde hojta till om man beställer fel när man väljer hjul till en specifik bilmodell.
KIA Cee'd 1.6 CRDI SW 2013
Annons

Vinterdäck/Fälgar

12
Mashugg skrev:Det konstiga är att jag knappade mig fram till min bilmodell med rätt årsmodell och valde hjul utifrån det. Att hjulen lades i inköpskorgen utan problem gjorde att jag tolkade hjulen som kompatibla. Tycker BytHjul borde hojta till om man beställer fel när man väljer hjul till en specifik bilmodell.
Precis, felet är ju helt och hållet deras så det är bara att reklamera, bor du inte för långt norr ut så borde du hinna få ersättnings däck. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

14
kiaceeddriver skrev:slår jag på mitt regnr står det "KIA Ceed II 1.6 CRDI. SW (94kW) år 2012-2014"

Felet är kanske att de räknar från 2012 när modellen kom 2013, eller?

kan också välja 15" om jag inte vill ha "16" orginal" som de skriver på sidan. 15,16,17,18 kan jag ta.

Här kan man också köpa 15" http://webbutik.svenskabil.se/kia-origi ... /hjul/1887
Har de på något sätt räknat från 2012 betyder det att de har gjort ännu mer fel.

Funderar mycket på de plastringar jag fick med. Då fälgen ligger mot saken som bultarna sitter fast i . . . .skivbromsen kanske (vette tusan vad det heter :oops: ), så betyder det att fälgen kommer hamna någon millimeter längre ut. I sin tur betyder det att när jag drar åt muttrarna kommer plasten att pressas samman. Kanske löser problemet med att bromsoket tar i fälgen, men jag kommer få ett hjul där bultarna löper stor risk att vibrera loss då inte kan dra åt dom ordentligt.

Knepigt att förklara :P

Vinterdäck/Fälgar

15
Mashugg skrev:
kiaceeddriver skrev:slår jag på mitt regnr står det "KIA Ceed II 1.6 CRDI. SW (94kW) år 2012-2014"

Felet är kanske att de räknar från 2012 när modellen kom 2013, eller?

kan också välja 15" om jag inte vill ha "16" orginal" som de skriver på sidan. 15,16,17,18 kan jag ta.

Här kan man också köpa 15" http://webbutik.svenskabil.se/kia-origi ... /hjul/1887
Har de på något sätt räknat från 2012 betyder det att de har gjort ännu mer fel.

Funderar mycket på de plastringar jag fick med. Då fälgen ligger mot saken som bultarna sitter fast i . . . .skivbromsen kanske (vette tusan vad det heter :oops: ), så betyder det att fälgen kommer hamna någon millimeter längre ut. I sin tur betyder det att när jag drar åt muttrarna kommer plasten att pressas samman. Kanske löser problemet med att bromsoket tar i fälgen, men jag kommer få ett hjul där bultarna löper stor risk att vibrera loss då inte kan dra åt dom ordentligt.

Knepigt att förklara :P
Om oket tar i fälgen så brukar det ju bero på att fälgen är för liten, jag gissar på att plastgrunkorna du fick med är nav distanser för att fälgen ska centreras lättare på navet.

16
Nu har jag fått svar från BytHjul. De säger att felet ligger hos dom och att felet går på deras passningsgaranti. För KIA Cee'd är 15" bara å glömma tydligen, det är 16" minst som gäller.

Bra att man får hjälp å skicka tillbaka hjulen. Synd bara att det kommer ta 1-2 veckor innan jag kan tidigast få på nya. 1-2 veckor kommer det ta för jag måste beställa hjulen i min mammas namn, få dom skickade till henne ute på en ö för att sedan skickas in till fastlandet igen *suck*. Svea Ekonomi vägrar låta mig, eller min fru, ta hjulen på delbetalning för att vi är för unga. Ingen som rakt ut sagt att vi är för unga utan det är en slutsatts jag dragit själv. Många andra "unga" som inte heller kan använda sig av Svea Ekonomi.
Sen att priset på hjulen kommer stiga med 2500-3000 riksdaler iom 16" ist för 15" gör ju inte saken bättre :cry:

Vinterdäck/Fälgar

17
Mashugg skrev:Nu har jag fått svar från BytHjul. De säger att felet ligger hos dom och att felet går på deras passningsgaranti. För KIA Cee'd är 15" bara å glömma tydligen, det är 16" minst som gäller.

Bra att man får hjälp å skicka tillbaka hjulen. Synd bara att det kommer ta 1-2 veckor innan jag kan tidigast få på nya. 1-2 veckor kommer det ta för jag måste beställa hjulen i min mammas namn, få dom skickade till henne ute på en ö för att sedan skickas in till fastlandet igen *suck*. Svea Ekonomi vägrar låta mig, eller min fru, ta hjulen på delbetalning för att vi är för unga. Ingen som rakt ut sagt att vi är för unga utan det är en slutsatts jag dragit själv. Många andra "unga" som inte heller kan använda sig av Svea Ekonomi.
Sen att priset på hjulen kommer stiga med 2500-3000 riksdaler iom 16" ist för 15" gör ju inte saken bättre :cry:
Din mamma borde ju kunna ändra leveransadress eller?

18
DavidB skrev:
Mashugg skrev:Nu har jag fått svar från BytHjul. De säger att felet ligger hos dom och att felet går på deras passningsgaranti. För KIA Cee'd är 15" bara å glömma tydligen, det är 16" minst som gäller.

Din mamma borde ju kunna ändra leveransadress eller?

Man brukar kunna fylla i faktura adress och leverans adress, eller är jag fel ute?
Annars borde du eller din mamma kunna ringa fraktbolaget när dom har hämtat upp hjulen och typ säga att det inte kommer vara någon hemma och att dom kan få leverera hem till dig istället.
KIA Cee'd 1,6 CRDi Executive