Jag sköter min på bästa sätt, men utan lackförsegling. Tvättar den var 3-4 vecka när det är plusgrader, lite mer sällan vid minusgrader. Men jag byter var 3-4 år och byter på firma. De skiter i om den är pedantskött gällande lack och glans. De går enbart efter KvD:s lista http://www.bilpriser.se/ Finns en pro-variant för bilhandlare.Laban skrev:Lackförsegling har absolut en påvisbar effekt. Ditecbehandlade min bil när den var ny för 18 månader sedan.Ronnie skrev:Nu är bilen som det gäller ganska ny. Alltså är det en modern lack. Behövs ingen lackförsegling eller liknande. Senaste vintern från november till mars tvättade jag min bil en gång, i automat. Framåt mars-april när minusgraderna försvunnit tvättade jag desto noggrannare. Lacken i perfekt skick.
Lackförsegling har ingen direkt påvisbar effekt. Lite som munsköljmedel. Folk använder det ändå.
Som sagt, en modern billack klarar sig perfekt under den tid man i genomsnitt har en bil i sin ägo...
Är fortfarande lättvättad. Vattnet pärlar sej nu efter 18 månader som om den vore nyvaxad.
Men om det är värt 4000 spänn...tja det är upp till var o en.
Men min personliga åsikt är...köper man en ny bil för en massa surt fövärvade pengar så ska den tvättas, servas och
skötas om på bästa sätt. Annars kan man lika bra rulla runt i en gammal 10.000 kronors Volvo
Hade detta värderats vid inbyte, så kanske man kunnat överväga en rekond med lackbehandling någon gång.