Annons

Re: Effektbox till kia ceed

21
r_o_n skrev:
Biltoken skrev:Måste bara ställa en fråga, hur kan man få lägre förbrukning med en "låda" för några tusen?.
Kia har ju lagt ner en jäkla massa miljoner för att ta fram nya Eco modellerna.
Så kan ju inte en "bond" trim ge lägre förbruknig bara så där. Låter för bra för att vara sant.
Bensinsare som man chippare kan man förstå att det får lägre förbrukning, när man inte utnyttnjar effekt fullt ut. Motorerna mappas efter 98okt istället för 93 eller nått som biltillverkaren gör.
Då får man båd mer effekt och lägre förbrukning.

Men detta med diesel har jag ingen koll på... :lol:
Grejen är det att motorn inte är optimerad för vårt klimat, utan den ska fungera som den är över hela klotet, typ.
Vad en box kan göra är att optimera för våra breddgrader och strunta i hur den skulle fungera vid ekvatorn.

Hoppas jag skriver någorlunda begripligt. Vet inte så mycket om hur det funkar, men har fått det förklarat ung. så här.
Ja det kan väll vara en liten sanning i det. Men som jag fattar det höjs bara bränsletrycket på billigare boxar, och kan det väll omöjligen bli snålare?.. :?
Cee´d Crdi SW-10a
Annons

22
Ja det kan väll vara en liten sanning i det. Men som jag fattar det höjs bara bränsletrycket på billigare boxar, och kan det väll omöjligen bli snålare?.. :?
Bränsletrycket förblir oförändrat även med en effektbox.
Det man ökar är laddtryck och mängden bränsle.
Det är detta som gör effektökningen.
Högre laddtryck ger mer kompression och bättre förbränning. Just därför kan motorn även gå snålare och till följd kräva mindre bränsle vid normal körning.
När man "trimmar" en CRDI (CommonRail diesel) lurar man styrenheten till att förlänga insprutningstiderna och öka turbotrycket. Boxen innehåller ett fåtal komponenter och boxen i sig ger ingen effekt. Den bara modifierar signalen till styrenheten för att få den att tro att "ärvärdet" från motorn är annorlunda mot vad det egentligen är.

Det farliga med att endast trimma med boxar är att motorn inte är anpassad till den högre effekten. Det går utan problem att skrämma upp en 200 hästars motor till 270 hästar med bara ett chip. Hur motorn (lager, vevstakar, kolvar, topp och vevaxel) klarar det är en annan femma.

Har tidigare ägt en Volvo 850 T5-R som orginal hade 240 hk. Ur denna fick jag ur totalt 320 hk i rullande landsväg med chip och 3" avgassystem med racekat.

Det dröjde inte länge innan jag fick byta både krökta vevstakar och skurna ramlager.
2009 Kia Ceed 1,6 CRDI Komfort + Businesspaket

23
En kanske dum fråga :( Men du verkar vara insatt i detta Mattias !!

Det farliga att endast trimma med boxar är att motorn inte är anpassad till den högre effekten!!!!! (CITAT ur texten)

En kompis åt mig som chippar bilar hävdar att det är både bättre ( mer ut av det ) och bättre för motorn att programmera om bilens egen styrdator och inte använda en massa påhängsprodukter som boxarna.
Vad anser du/ni om detta
Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter ????
Kia ceed 1,6 crdi -10

24
Mattias skrev:
Bränsletrycket förblir oförändrat även med en effektbox.
Det man ökar är laddtryck och mängden bränsle.
Det är detta som gör effektökningen.
Högre laddtryck ger mer kompression och bättre förbränning. Just därför kan motorn även gå snålare och till följd kräva mindre bränsle vid normal körning.
När man "trimmar" en CRDI (CommonRail diesel) lurar man styrenheten till att förlänga insprutningstiderna och öka turbotrycket. Boxen innehåller ett fåtal komponenter och boxen i sig ger ingen effekt. Den bara modifierar signalen till styrenheten för att få den att tro att "ärvärdet" från motorn är annorlunda mot vad det egentligen är.

Det farliga med att endast trimma med boxar är att motorn inte är anpassad till den högre effekten. Det går utan problem att skrämma upp en 200 hästars motor till 270 hästar med bara ett chip. Hur motorn (lager, vevstakar, kolvar, topp och vevaxel) klarar det är en annan femma.

Har tidigare ägt en Volvo 850 T5-R som orginal hade 240 hk. Ur denna fick jag ur totalt 320 hk i rullande landsväg med chip och 3" avgassystem med racekat.

Det dröjde inte länge innan jag fick byta både krökta vevstakar och skurna ramlager.

Så här står det på CR dieseltrim, tror jag läst det på flera dieselbox sidor. Höja laddet som du skriver låter ju mer logiskt, har själv lekt med laddtryck när man körde Volov..:).
Men här verkar det ju vara utan laddtryckshöjning...

"SKONSAM DIESELOPTIMERING
När man köper en effektbox ur STEG2 serien väljer man ett skonsammare val av dieseloptimering.
STEG2 serien ökar inte laddtrycket utan styrningen för bränslet ändras istället, vilket resulterar i en säkrare och skonsammare dieseloptimering. Detta är möjligt pga att dieselmotorer går på ett överskott av luft som våra effektboxar i STEG2 serien utnyttjar med finess för utvinna optimal prestanda. "
Cee´d Crdi SW-10a

26
Intressant.
Det borde ju också vara en fråga om hur mycket man utnyttjar den extra effekten.
En personbilsmotor är ju inte gjord för att kontinuerligt ta ut full effekt i motsats till lastbils- och marindieslar. Man vill ju bara ha det där "extra" någon enstaka gång, men då är det gott...
Ofta kommer ju motorerna lite senare med nya versioner med mera mos och det antyder väl att de kan vara konstruerade för detta från början.

27
En kanske dum fråga :( Men du verkar vara insatt i detta Mattias !!

Det farliga att endast trimma med boxar är att motorn inte är anpassad till den högre effekten!!!!! (CITAT ur texten)

En kompis åt mig som chippar bilar hävdar att det är både bättre ( mer ut av det ) och bättre för motorn att programmera om bilens egen styrdator och inte använda en massa påhängsprodukter som boxarna.
Vad anser du/ni om detta
En mjukvara som laddas ner i bilen är nog alltid att föredra. Programvaran är ju då anpassad till just rätt bil och borde klart bli bättre en en box som hänger vid sidan. Nackdelen med mjukvaru-nerladdningar är att den nya mjukvaran oftast försvinner när bilen är inne för service eller rep. och får uppdateringar nerladdat. Dvs, den nya mjukvaran från den verkstad skriver över "trimprogrammet" som någon annan lagt in. Där är boxen betydligt smidigare eftersom den inte påverkas av någon mjukvara. Finns idag ganska smidiga PPC-boxar där man själv kan lägga till och ta bort programvaran.

28
Den lilla effekthöjningen en box ger är ingenting att oroa sig för. :!:

Motorn i en NY bil är inte gjord för Tex EXAKT 100hk o 200 i vrid. (bara taget ur luften).
Den "lilla" effektökningen som du pratar kan ju bli ganska extrem även med en box. Boxar till en del andra bilmärken kan öka vridmoment från 400 org. till runt 600 med box. Då är det ingen "liten" effektökning och motorn kommer definitivt att ta stryk efter ett par tusen mil på vägarna med inspirerad körning. Om inget annat lär man få skaffa klippkort till växellådsbytena. 6:e gången gratis??? :D

29
Mattias skrev:
Den lilla effekthöjningen en box ger är ingenting att oroa sig för. :!:

Motorn i en NY bil är inte gjord för Tex EXAKT 100hk o 200 i vrid. (bara taget ur luften).
Den "lilla" effektökningen som du pratar kan ju bli ganska extrem även med en box. Boxar till en del andra bilmärken kan öka vridmoment från 400 org. till runt 600 med box. Då är det ingen "liten" effektökning och motorn kommer definitivt att ta stryk efter ett par tusen mil på vägarna med inspirerad körning. Om inget annat lär man få skaffa klippkort till växellådsbytena. 6:e gången gratis??? :D
Jo jag har full koll på att den ökar väldigt mkt till endel bilar. Kan säga ett en Q7 v12 TDI går riktigt fint med box ;) Men nu är det en väldigt liten diesel i Ceed och självklart slits det mer men det är ju inga jätte effekter vi pratar om. Automatlådorna klarar ej att köras med ställskruven i botten med tex KCR, då går lådan riktigt dåligt. En manuell funkar det på men som du säger så kan även manuella gå sönder. Inte för att göra någon rädd men jag har renoverat ett gäng M5CF3 lådor, (sitter i Ceed 1,6 diesel). Dock så har felen vart våldsamma växlingar. Rensade synkringar, spruckna synknav osv.
Sorento crdi...

30
Nu bumpar jag en gammal tråd men jag är nyfiken på om några fler har skaffat någon effektbox och vad resultatet blivit?

Jag funderar på en box från KCR eller Dieselkraft.

Effektökningen verkar mer eller mindre vara densamma. Jag har har hört bra om både KCR och Dieselkraft. Dock verkar de flesta skaffat KCR.

Några tankar som slår mig, visar färddatorn rätt förbrukning med såna här boxar? Dvs under förutsättningen att det blir lägre förbrukning, kan man då se den på färddatorn också. Vissa säger att den visar fel (det har dock ej varit KIA-bilar då inga av dem jag hört med har haft KIA) och andra inte. Inte för att det är jobbigt, men man vill ju inte behöva ta fram penna och papper varje gång man tankar :)

Just eventuellt slitage, när det inte är så mycket effektökning - sliter det märkbart mer på bilen verkligen? I mitt fall gäller det en Cee'd SW 1,6 CRDI med 115 hk.

Orsaken till att jag funderar på att skaffa en box är att jag flera dagar i veckan pendlar nästan 20 mil t.o.r till jobbet. Det är mestadels 90- och 100-vägar. Jag ser gärna en piggare bil men även en lägre bränsleförbrukning.