Annons
Annons

Re: Bränslefilter

12
"När varningslampan tänds,vänd dig till en Kia-verkstad för att få vattnet dränerat och systemet kontrollerat".
Det här måste man kunna gjöra själv.
Jag tycker om att "pilla själv" och serva och fixa,då vet jag hur det blir gjort.
Tvivlar starkt på att verkstaden gjör allt som står i protokollet.
Tror ni t.ex. att dom kontrolldrar alla skruvar?

18
Normalt innehåller bränslet inte så mycket vatten att detta skulle behöva göras mellan servicintervallen. Men tankar man av "bonden runt hörnet" så kan man få med ett och annat. Att rengöra bränslefilter på en diesel medför att man måste lufta bränslesystemet innan man startar. Det är detta moment som är knepigt. Jag är ens förvånad att det står i boken hur man gör, det brukar betyda verkstadsbesök.
BMW 520d (2013)
Kia Pro_ceed 1.6 CRDi (2010)

19
Filtret dräneras genom att skruva lös vattengivaren i botten på filtret, sitter en liten rinnpip i botten på givaren där vattnet/dieseln rinner ut. Det finns en varningslampa i instrumentpanelen som tänds när givaren känner att det är för mycket vatten i filtret. De flesta som skall dränera sitt eget filter och inte vet vad de gör brukar tvinna sönder kablarna till givaren när de gängar ur den och få köpa en ny. Onödigt att göra det om inte lampan lyser dessutom.