Annons

Re: Min tredje cee´d

41
dumlee skrev:Iphone 5. Inga störningar alls när jag kör spotify via blåtand. Har stora stereon med navigator.
Ahh, jag har ju inte det stora systemet. Måste åka in och be dem kolla på det.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1
Annons

Re: Min tredje cee´d

42
buurt skrev:Min säljare hade inte heller riktigt koll, eller så är bilen inte som de blivit upplysta att den ska vara.
I kurvljuset sade han att det skulle tändas lampor åt sidorna, vid sväng, men det är huvudstrålkastarna som följer vägen.
Löjligt bra, för övrigt.
Jag tror att det är så att på Executive-modellen har de plockat bort kurvljusen (sitter långt ner i fronten och tänds när man svänger) eftersom de har adaptiva strålkastare i stället.[/quote]

Hej!

Nja, enligt instruktionsboken ska de fungera på annat sätt:
Se denna bild:

https://plus.google.com/photos/11206387 ... l4jVyJ_kUw

Ljusen rör sig inte alls, när jag står still, varken med backen eller ettan i.



Vill även göra att tillägg till torkare (se mitt tidigare inlägg).
Det räcker att jag kör i 60km/h, för att det ska skvätta vatten över hela rutan. Torkarna torkar fint, men det skvätter vatten över den vänstra, rakt i siktfältet.
Jag kan alltså inte få en fläckfri ruta efter att jag tex. spolat den.
Irriterande.

Ha en fin dag!

mvh Alex

Re: Min tredje cee´d

43
Har nu ägt en 2013 Ceed SW och är både nöjd och mindre nöjd (hade tidigare en 2011)
Nöjd: Mycket bättre komfort och körställning , lite "lyxigare" intreiör , tystar i kupén
Mindre nöjd: Kasst stereo ljud (som en 72:a transistorradio) bakhögtalarna återger nästan inget ljud , sämmre torkkare fram samt sämre vindrutespolning fram , sämre stolsvärme.

Återstår att se i fall problemen med rost och andra kända fel är "borta" på min gamla 2011 (gått endast 2700mil) var det en massa rostblåsor som spruckit på bagageluckan

Re: Min tredje cee´d

44
Undra om det är skillnad ljudmässigt på stereon med navi och den utan för jag har kanonljud.

Lämnade in bilen för ditecbehandling och glasrutebehandling idag så nu bevöver man inte tänka på torkarna på ett tag:)
KIA CEED GT CRDI -2017

Re: Min tredje cee´d

45
Har en Sportswagon Executive som vi kört lite över 100 mil.
Är överlag nöjd, men märkt av en del småsaker.
  • Bluetooth "glömmer bort" telefonen och måste paras ihop igen
  • Stolsvärmen är obefintlig. Talat med verkstad och han hade själv köpt en och upplevde samma sak.
  • Våra parkeringssensorer är inte lackade i bilens färg. Har röd metallic och sensorerna är "vanligt" röda.
  • Har inte märkt av någon "atmosfärsbelysning" som det talas om i information eller manual
  • De låste möjligheten att ta sig in till Windows CE på Navin... hehe
  • Intressant knakande från panoramataket när det är kallt och ligger lite is på det.
  • Rattvärmaren är lite väl varm. Som många andra sagt, två lägen hade varit bra. Samt att placeringen av knappen är helt tokig. Trafikfara att försöka aktivera den.
  • Något sätt att få de främre parkeringsvarnarna att aktivera om man kör under 10km/h eller något hade varit fint.
  • Möjlighet att ställa in hur långt bak förarstolen skall gå när man skall gå ut hade varit fint. Nu får jag avaktivera funktionen helt då barnen sitter bakom och tycker et blir lite tight.
Att ISG inte går i (har en 1.6 CRDi) har jag förstått beror på att systemet inte aktiveras om det är under ca 4 grader och bilen inte uppnått rätt temperatur. Då de flesta av oss haft bilen under kalla dagar så kan det förklara varför vi inte märkt av ISG.

Annars är den bekväm och trevlig. Har kört långfärder på ca 0.47 vilket är riktigt bra.
Kia Optima SW PHEV 2018
Kia Picanto 2016
Kia Optima SW GT-Line 2017 - såld
Kia Cee'd Sportswagon Executive 2013 - såld
Kia Picanto Komfort 2011 - såld

Re: Min tredje cee´d

46
inquam skrev: [*]Något sätt att få de främre parkeringsvarnarna att aktivera om man kör under 10km/h eller något hade varit fint.[/*]
[/list]

Att ISG inte går i (har en 1.6 CRDi) har jag förstått beror på att systemet inte aktiveras om det är under ca 4 grader och bilen inte uppnått rätt temperatur. Då de flesta av oss haft bilen under kalla dagar så kan det förklara varför vi inte märkt av ISG.
Hej!

Men de främre går väl att ha igång? De fungerar på våran, även om vi står still.
Man behöver däremot aktivera parkeringshjälpen med knappen (så den lyser gult) eller först lägga i backen och sedan är de igång framåt också.

Jag är ytterst tveksam till om de har ISG. I bruksanvisningen står det något om "autostop" men då borde det finnas knappen till systemet.
Som jag förstår det är det bara till bensinarna, detta system är med. (Enligt modellguiden på Kia är det bara 1.6 5d bensin).

Men fungerar din Hill Hold? Idag pratade jag med min säljare och han menar att bilen inte har det, när det är elektronisk handbroms. Jag upplever det som absurt att inte inkludera det då, alltså framför allt inte då.
Det heter tydligen HAC, Hill start Assist Control och broschyren säger inget om att det inte ska finnas på alla modeller.

mvh Alex

Re: Min tredje cee´d

47
buurt skrev:
inquam skrev: [*]Något sätt att få de främre parkeringsvarnarna att aktivera om man kör under 10km/h eller något hade varit fint.[/*]
[/list]

Att ISG inte går i (har en 1.6 CRDi) har jag förstått beror på att systemet inte aktiveras om det är under ca 4 grader och bilen inte uppnått rätt temperatur. Då de flesta av oss haft bilen under kalla dagar så kan det förklara varför vi inte märkt av ISG.
Hej!

Men de främre går väl att ha igång? De fungerar på våran, även om vi står still.
Man behöver däremot aktivera parkeringshjälpen med knappen (så den lyser gult) eller först lägga i backen och sedan är de igång framåt också.

Jag är ytterst tveksam till om de har ISG. I bruksanvisningen står det något om "autostop" men då borde det finnas knappen till systemet.
Som jag förstår det är det bara till bensinarna, detta system är med. (Enligt modellguiden på Kia är det bara 1.6 5d bensin).

Men fungerar din Hill Hold? Idag pratade jag med min säljare och han menar att bilen inte har det, när det är elektronisk handbroms. Jag upplever det som absurt att inte inkludera det då, alltså framför allt inte då.
Det heter tydligen HAC, Hill start Assist Control och broschyren säger inget om att det inte ska finnas på alla modeller.

mvh Alex
Jo, trycker jag knappen så aktiveras de främre sensorerna. Men skulle varit skönt om man kunde sätta att de skall vara aktiva om man kör riktigt sakta eller så också. Lätt att man kör in på en parkering, aldrig lägger i back, glömmer trycka knappen och kör in i en ficka och väntar på pipet som aldrig kommer :P

HAC har jag upplevt någon gång vad jag vill minnas. Har dock inte stått i något stort motlut. Om detta inte finns så skulle jag uppleva det som att man blivit bilseledd. Verkar som att säljarna själva inte riktigt vet vad bilarna har och inte har.

Om HAC står det
HAC (Hill start Assist control; hjälp vid start i backe)
Perfekt när du startar i uppförsbacke eftersom funktionen
ser till att du inte rullar bakåt. Bromstrycket behålls under två
sekunder tills du gasar.
Så det nämns inget om att detta skall vara bortplockat om man har executive utförandet.

Här är en 1.6CRDI SW som anges ha ISG
http://www.carbuyer.co.uk/reviews/kia/c ... 327/review

Så det verkar som att det skall kunna finnas. Har det plockats bort i Sverige så är jag förvånad då det marknadsförts och står i manualen att det skall finnas. Ser nu att de i modellbroschyren nu skriver (5 dörrars 1.6 bensin endast). Detta stod inte i början vill jag minnas.

Det roliga är att det under detta i modellbroschyren står
Ecodynamics
Den här tekniken består av ett stort antal
effektivitetsåtgärder: Intelligent start-/stopp-system,
en växelindikator som hjälper dig att köra effektivare och
energibesparande däck, vilket gör att bränsleförbrukningen
minskar genom minskad vägfriktion.
Stämningsbelysning (executive): skapar en behaglig köratmosfär
Denna undrar jag vad de menar med. Verkar lysa med sin frånvaro... haha... fattar ni... "lysa"... hahaha

Ser också nu att det i broschyren inte längre talas om 1.6CRDi motorn. Istället står där en 1.6 VGT, är det samma motor eller har det redan kommit en ny?


Update:
Ser nu att de i broschyren, när de talar om stämmningsbelysning, nu har en bild på sidobackspeglarna som lyser upp när man närmar sig. Det var tidigare en bild på interiören i samband med detta. Har de kanske kommit på att de tabbat sig?
Kia Optima SW PHEV 2018
Kia Picanto 2016
Kia Optima SW GT-Line 2017 - såld
Kia Cee'd Sportswagon Executive 2013 - såld
Kia Picanto Komfort 2011 - såld

Re: Min tredje cee´d

50
Vitsen med elektronisk handbroms är väl att man ska slippa lägga ur den när man ska åka iväg? Eller funkar det inte så på Kia?
Alltså har ni ju Hill start assist......
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"