Annons

Batteribyte efter 2år

1
Tänkte jag måste kolla om fler haft liknande problem, Min bil är en ceed sw diesel som jag köpte ny i september 2010 så nu har den gått 6700 mil och är lite över 2år gammal..

Allt började i sommras med att start/stopp funkade bara lite när den ville men det brydde jag mig inte om så mycket då jag sällan använder den funktionen, men när vintern kom och kylan så startade inte bilen mer så jag laddade på batteriet ordentligt och sen gick den typ en vecka innan jag blev tvungen till att ladda batteriet igen.

Va då i kontakt med Kia för att se vad de tyckte om batteriets livslängd men givetvis så va det normal livslängd för ett bilbatteri i deras värld.. De gjorde ett belastningstest på batteriet och kom fram till att det skulle funka en stund till men givetvis så startade inte bilen morgon därpå.

Bilen rullar bara långsträckor så 5,5 mil enkel och då 11 mil/ dag till och från jobbet.. Som andra bil har jag en V70 från -05 åxå det en diesel med 25000 mil på mätaren och med orginal batteri kvar.

Så min fråga blir är jag känslig om jag tycker att batteriet har ganska kort livslängd?? Eller ska man behöva byta batteiet efter 2 år hela tiden??

Bilen har nu ett nytt batteri med 4 års garanti (dock ej från Kia) men undrar vad Kia tycker om det då deras bara ska hålla 2 år?
Annons

Re: Batteribyte efter 2år

3
Det kan räcka med en djupurladdning, sen är ett blybatteri förstört. Så det är svårt att svara generellt hur länge ett startbatteri skall leva.

Har ditt batteri råkat för något sådant?

Laddar du med en modern smart batteriladdare, eller med en hedenhösladdare? Fel laddning förkortar också livslängden.
BMW 520d (2013)
Kia Pro_ceed 1.6 CRDi (2010)