Hej!
Ni som bytt glödstiften på era kia ceed, har det varit garanti eller får man betala själv?
Om man får betala kalaset själv, hur mycket kostar ett byte?
M.v.h
Annons
Re: Glödstift garanti eller ej?
2Garanti, men endast de som är defekta får bytas på garanti, man får inte byta alla om inte alla är trasiga.
3Tack för svaret! Finns ingen felkod på stiften! så det var inget fel på dom enligt åf..
Kia ceed sw crdi 2008
4Du får ingen felkod när glödstiften är dåliga. Lämpligast är att ta ur stiften och kolla så dom har rätt motstånd. Inte helt ovanligt att det är avbrott i glödstiften.
5Hej! Pratade med åf, och han skulle ta reda på vad stift och byte skulle kosta, verkade inte som en garanti sak.
Ska fråga honom när han återkommer med pris om det täcks av garantin.
Men betalar gärna kronorna för att få en bil som startar ordentligt, men jag gråter inte om man slipper betala, känns bara så tråkigt att man ska behöva bråka om allt, och helst kunna tala om precis vad som är fel jämt..
Kan man kräva detta på garanti på bilen som snart är 5 år, eller kommer de hävda att det inte räknas in i 7års garantin som med exempelvis batteri och stereo som har kortare garanti?
Ska fråga honom när han återkommer med pris om det täcks av garantin.
Men betalar gärna kronorna för att få en bil som startar ordentligt, men jag gråter inte om man slipper betala, känns bara så tråkigt att man ska behöva bråka om allt, och helst kunna tala om precis vad som är fel jämt..
Kan man kräva detta på garanti på bilen som snart är 5 år, eller kommer de hävda att det inte räknas in i 7års garantin som med exempelvis batteri och stereo som har kortare garanti?
Kia ceed sw crdi 2008
6Räknas nog som en slitagedel såsom t.ex ett tändstift. Men att säga att där inte är fel på glödstiften pga att det inte finns en felkod är fel enligt mig. Stiften skall ur och kontrolleras så värdena ligger inom gränsen och det inte finns några avbrott.
7Ja det tycker ju jag med, tyvärr verkar det som att man kan klassas som mekaniker om man har en felkodsläsare och en bra verktygslåda.
Kia ceed sw crdi 2008
8Håller helt med dejRobin S skrev:Ja det tycker ju jag med, tyvärr verkar det som att man kan klassas som mekaniker om man har en felkodsläsare och en bra verktygslåda.
Tycker det är svårt att hitta en duktig bilmeck nu för tiden.
Och finns dom så jobbar dom inte på Kia iaf.
Trampar säkert någon på tårna för mitt uttalande....men
så upplever jag det i Malmöregionen
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
9Tycker tyvärr det är samma sak i Trollhättan med mekaniker. Har jobbat 15 år på Saab fabriken tidigare med mekaniker och kundärenden. Känns som att dom rent ut sagt skiter i en när man påtalar ett ev. fel på bilen (Dom ska kolla upp och höra av sig, men jag har aldrig hört något. Jag har alltid fått ringa flera gånger)
Kia Sportage 1.7 CRDI Komfort. 2012 Orange
http://www.garaget.org/?car=278250
http://www.garaget.org/?car=278250
10Ja det är skrämmande, talar inte datorn om vad felet är, då ser mekanikerna ut som frågetecken.
Och snart har ju dom "riktiga" mekanikerna försvunnit tyvärr!
Och snart har ju dom "riktiga" mekanikerna försvunnit tyvärr!
Kia ceed sw crdi 2008