Annons

Beslutsångest, passar Sportage mig?

11
para skrev:
Kolback skrev:Är i bilbytartagen och Sportage är en av tre bilar kvar på listan. Fick låna hem en till i morgon så det står en dark gun metal crdi 1.7 på uppfarten just nu faktiskt. Absolut en riktigt fin bil på många sätt, helt klart!
Vilka är de andra två på din lista? Kul att se vad du jämför med.

Har också 3 barn, 2, 8 och 10 men det finns inte en chans att vi skulle få plats i en Sportage.
Jämför med en kombi och testa skillnad med sitt plats.
Vi har 3 barn som är 10, 6, 3 med en bakåtvänd barnstol och vi har inget problem med utrymmet.
Var trängre när vi provade nyaste passaten för barnen bak.
Men sen beror det ju såklart på hur stora barnen är, hur breda barnstolar man har.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.
Annons

Re: Beslutsångest, passar Sportage mig?

12
Har en 1200-kg husvagn och har inte upplevt det som ett problem med motorn. Självklart skulle jag vilja ha 150-170 hk i bilen men det här funkar bra. Och i laglig dragfart går den suveränt billigt.

Blästringen ska ju inte vara ett problem om du inte eftermonterar hjul/däck med fel dimension. Att montera sidesteps för detta känns helt hel för mig. Gillar inte den looken och det kan bli problem med rost. Men självklart gör var och en det som den gillar bäst!

Sammanfattningsvis: Två vuxna o tre barn: Välj en annan bil.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

14
Hej alla och tack för kloka synpunkter!

De andra andra två bilarna på min önskelista är Volvo XC60 (begagnad) samt Citroen C4 Picasso Grand (7-Sitsig). Tre ganska olika bilar alltså. Fördel Kia är bland annat de finfina garantierna och utseendet, nästan snyggare än en XC60... ;) Citrran är det praktiska och billigaste valet. Volvon, ja, jag vet inte, men jag har gillat dem sedan jag såg en första gången.

Självklart förstår jag att den inte går att jämföra körglädje och komfort med en A6, men jag vill inte lägga så mycket pengar på en bil denna gång och Sportagens komfort är helt klart tillräcklig för mina behov just nu. Dessutom har jag dåliga erfarenheter av VAG service så jag vill inte ha nåt från det hållet igen.

Lutar åt att det blir en sportage trots ett par tillkortakommanden. Kanske är det lite för mycket hjärta i köpet, men vi åker sällan jättelånga sträckor och jag lockas av garantierna. Skippar nog sidsteget också, kommer inte köpa några andra fälgar än orginal.

Frågan nu är bara vilken färg man ska ha, svart eller gun metall? ;)

15
Knorren skrev:Två vuxna och två barn (4 och 9 år), husvagn 1600 kg, 184 hk diesel = Toppen :)
Kan tänka mig. :) Men vi åker kanske 3ggr/år och inte speciellt långt. Bara man kommer upp i backarna så gör det inget om det är lite trött. Priset och de högre driftkostnaderna för stora motorn gör att jag kommer upp i 300 kkr och det vill jag inte betala...

16
mibe skrev:FÖr en barnfamilj - Hyundai I40 kombi, naturligtvis.

Utsedd till bästa kombin och då den är släkt med Kia (Optima) så rekommenderar jag naturligtvis denna ;) Volvo och annat junk ska man hålla sig ifrån... :twisted:
Vore det inte för barnvagnen så skulle Optima stå på pallen, rackarns fin. :) Men inte Hyundai, tycker inte om designen.Kia har ju seglat förbi storebror med råge vad gäller design!

17
Kolback skrev:
Knorren skrev:Två vuxna och två barn (4 och 9 år), husvagn 1600 kg, 184 hk diesel = Toppen :)
Kan tänka mig. :) Men vi åker kanske 3ggr/år och inte speciellt långt. Bara man kommer upp i backarna så gör det inget om det är lite trött. Priset och de högre driftkostnaderna för stora motorn gör att jag kommer upp i 300 kkr och det vill jag inte betala...
Förstår att det är en kostnadsfråga och att man får prioritera.
Valde själv bort navigation och sådant mumbojumbo till förmån till just motorn, och när man läser runt så är det just motorvalet dom flesta ångrar (om något).
Oavsett så är Sportagen en trevlig bil :)

18
Vi åkte till Legoland från Västerås nu i somras.
2 vuxna, 3 barn med 1 barnvagn och det var inget problem.
Mellanstopp hos mamma i malmö och stopp vid Ullared på vägen hem och allt fick plats även om det var på gränsen efter Ullared.:)
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

19
Själv gjorde jag just tvärt om, ville ha skinn, navigator, back kamera med liten motor och tvåhjulsdrift, Kian va det självklara valet pga priset. Glöm inte att i alla fall pruta till dig dubbdäck i priset. Färg efter smak, jag valde mellan gunmetal och vit, blev vit då det ser stilrenare ut.
Knorren skrev:
Kolback skrev:
Förstår att det är en kostnadsfråga och att man får prioritera.
Valde själv bort navigation och sådant mumbojumbo till förmån till just motorn, och när man läser runt så är det just motorvalet dom flesta ångrar (om något).
Oavsett så är Sportagen en trevlig bil :)

20
Strandberg74 skrev:Själv gjorde jag just tvärt om, ville ha skinn, navigator, back kamera med liten motor och tvåhjulsdrift, Kian va det självklara valet pga priset. Glöm inte att i alla fall pruta till dig dubbdäck i priset. Färg efter smak, jag valde mellan gunmetal och vit, blev vit då det ser stilrenare ut.
Japp, jag är inne på samma spår som dig, hellre lite kul utrustning än stor motor. Jag behöver inte så mycket ren körglädje just nu, utan det blir mest att man tuffar på i 100.

Hur är skinnklädseln förresten? Är det värt 10 kkr extea?