Annons

Vinterhjul, ingen lätt affär...

1
Efter många om och men så fick jag äntligen på ett gäng hjul. 17 tum, budget...

16-tum PASSAR INTE till Optima, trots att den är typad med detta. Vilket gjorde att de första fälgarna fick skickas tillbaka :roll:

Vet inte om det blev så jättebra med svarta fälgar, men jag ville inte lägga ner så mycket pengar på kromade vinterfälgar så det fick bli som det blev. Nästa gång kanske 8-)
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive
Bilagor
WP_000546.jpg WP_000546.jpg Visad 4968 gånger 110.74 KiB
Annons

Re: Vinterhjul, ingen lätt affär...

5
Funderade på att behålla fälgarna, men blev lite osäker på om de tål svenska vintersaltet osv.

Just nu funderar jag mest på att försöka få tag i nåt krom att få fast på fälgen, när det är mörkt så ser man ju inget alls, ser nästan ut som gamla plåtfälgar. :?

7
Upptäckte ikväll att däcktrycksövervakningen har spårat ur, jag gissar att den bara fungerar på originalfälgar? Har inte kollat hur det ser ut, rent tekniskt, men det borde väl rimligtvis vara någon sorts kanal mellan fälg och däck som sedan leds in bakom bromsoken där trycket kontrolleras?

Varningslampan kan jag iofs leva med, men det borde väl gå att inaktivera funktionen?

8
Hej där! Snyggt med svarta fälgar till den vita optiman. Jag har precis köpt en bronzemetallic och har precis bytt till nya vinterdäck 17 tums continental på alufälg. Var ju naturligtvis tvungen att montera nya tpms ventiler om jag vill att däcktrycksövervakningen ska fungera. Än så länge är det ju inte lag på det men det blir det vartefter. Hursomhelst har det fungerat perfekt än så länge. :P

9
mibe skrev:Funderade på att behålla fälgarna, men blev lite osäker på om de tål svenska vintersaltet osv.

Just nu funderar jag mest på att försöka få tag i nåt krom att få fast på fälgen, när det är mörkt så ser man ju inget alls, ser nästan ut som gamla plåtfälgar. :?

Angående det med att dem kanske inte tål saltet har du nog rätt i, beroende på vem fälg tillverkaren är på Optima fälgarna,
jag kör ju med original 16" på min Ceéd och dem verkar inte gilla saltet direkt, syns inget på framsidan än på dem för där kan man ju lätt spola av nere på tvätten, men baksidan är inte så vacker längre!
Funderar lite på om man skulle kunna måla den på något vis så den inte blir värre!?
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

10
Fälgarna beställdes alltså efter Kias typning, så min gissning är att däckfirman litar på denna. Bromsskivorna är väldigt stora och det är lite svårt att se detta om man inte först monterar bort fälgen som sitter på.

De hade aldrig sett en Optima tidigare och de hade stött på ett liknande problem EN gång innan, då var den en Subaru som inte heller gillade sina - typade - fälgar. Så speciellt vanligt verkar det inte vara.

Originalfälgar till Optima går naturligvis inte beställa någonstans, förutom hos Kia och de kostar lite mycket för att plaska runt med i vinterslasket. Tror de vill ha ungefär 50% mer än vad "vanliga" fälgar kostar hos en däckfirma.

Hursomhelst, det löste sig snabbt men det kan vara bra att veta om man ska beställa på nätet - lita INTE på att fälgarna passar även om det ser okej ut i databasen.