Annons

Beslutsångest, passar Sportage mig?

1
Är i bilbytartagen och Sportage är en av tre bilar kvar på listan. Fick låna hem en till i morgon så det står en dark gun metal crdi 1.7 på uppfarten just nu faktiskt. Absolut en riktigt fin bil på många sätt, helt klart! :clap:

Men...

* Vi har tre barn, 0, 7 och 10 år. Jodå, barnvagnen gick faktiskt in. Barnen får plats där bak och de tyckte själva att de satt bra (i 10 minuter, jo jag tar nog deras glädje med en nypa salt).

* Vi har en Audi A6 idag och även om den är ett par år nu (en -07) så har den bättre komfort och en mer solid känsla. Körmässigt är den i en helt annan klass, min åsikt.

* Vi har husvagn. Totalvikten är 1200 kilo så den klarar ju husvagnen precis men i praktiken? Kommer vi att ligga i 60km/h i uppförsbackarna? Det är alltså en crdi 1.7 som är aktuell, vill inte gå upp en motorstorlek till för då tycker jag ärligt talat inte det är så himla prisvärt längre... Kostar redan 250 kkr med den utrustning vi önskar.

* Slutligen de här med blästringen... Låter inte så kul. Får väl beställa med side steps men jag tycke det är lite för mycket bling för min del, man börjar väl bli gammal och trist... ;)

Listan med fördelar kan göras lång, jag gillar verkligen bilen! Så vad tycker ni, ska jag slå till eller är det fel bil för mig?
Annons

Re: Beslutsångest, passar Sportage mig?

2
Kolback skrev:* Vi har tre barn, 0, 7 och 10 år. Jodå, barnvagnen gick faktiskt in. Barnen får plats där bak och de tyckte själva att de satt bra (i 10 minuter, jo jag tar nog deras glädje med en nypa salt).
Sämsta med Sportage när det kommer till barn är den "höga midjan", dvs att rutorna sitter högt upp på bilen, speciellt bak, så små barn får svårare att se ut. Märkte detta på vår 5-åriga dotter (då 4½) när vi böt från en Opel Zafira till Sportagen. Det är väl det största problemet. Sen är lastutrymmet inte direkt stort så med en barnvagn där bak så har du inte mycket lastutrymme kvar. Men du märker väl själv hur mycket plats det finns. Sen är det väldigt bra att köpa sidesteps till bilen då barnen använder dessa för att ta sig in i bilen betydligt enklare. Vuxna har ingen användning av dessa då bilen inte är tillräckligt hög och de sticker inte ut tillräckligt mycket för att hjälpa vuxna fötter.
Kolback skrev:* Vi har en Audi A6 idag och även om den är ett par år nu (en -07) så har den bättre komfort och en mer solid känsla. Körmässigt är den i en helt annan klass, min åsikt.
Audi (och BMW) är tyska premiummärken. Förstår inte riktigt hur du tänker när du jämför dessa med Kia som har förbättrat sig väldigt mycket på senare tid men ändå inte lirar i samma nivå. Då får du väl ta en Lexus istället.
Kolback skrev:* Vi har husvagn. Totalvikten är 1200 kilo så den klarar ju husvagnen precis men i praktiken? Kommer vi att ligga i 60km/h i uppförsbackarna? Det är alltså en crdi 1.7 som är aktuell, vill inte gå upp en motorstorlek till för då tycker jag ärligt talat inte det är så himla prisvärt längre... Kostar redan 250 kkr med den utrustning vi önskar.
Ingen erfarenhet men som dragbil är nog 2.0L att föredrag.
Kolback skrev:* Slutligen de här med blästringen... Låter inte så kul. Får väl beställa med side steps men jag tycke det är lite för mycket bling för min del, man börjar väl bli gammal och trist... ;)
Antar att du snackar om en ny bil och då är inte blästring något problem. Alla 12or levereras (?) med stänkskydd fram och bak som tar det värsta. Dessutom har bakskärmarna genomskinlig folie monterad på de värsta platserna som skyddar ytterligare. Som ett sista skydd så har jag själv tagit fram en modell av extra stänkskydd till Sportage för att minimera stänk på sidorna ytterligare. Kolla här på forumet så hittar du info och bilder. Sidesteps som jag nämnde ovan hjälper också till att ta skydda sidorna från skit från framhjulen. Original stänkskydd, sidesteps och/eller mina stänkskydd och du behöver absolut inte bry dig om blästring. Sen skadar det inte att göra en lackbehandling som skyddar lacken ytterligare.
Kolback skrev:Listan med fördelar kan göras lång, jag gillar verkligen bilen! Så vad tycker ni, ska jag slå till eller är det fel bil för mig?
Om hela familjen gillar bilen så är det väl inget att diskutera. :) Om ni köper så ta ett snack med HB021 här på forumet så hjälper han dig med förbättrat helljus till ett schysst pris. För helljuset på Sportage är nog det sämsta jag varit med om (troligen pga kombinationen xenon-halvljus och halogen-helljus).
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

3
Hejsan,

Om ni har 3 små barn rekommenderar jag att ni köper en större bil som Skoda Superb eller Volvo V70.
JAg har en 1,7 Sportage och veckopendlar med min fru och 3 mån bebis från Skåne till Växjö. Vi har en Bugaboo vagn som är väldig kompakt. Ändå räcker det precis med all packning och vi försöker packa så smart som möjligt. I bagaget ligger vagnen och någon IKEA kasse, baksäten babysitter och frun, framsäten jag och en bag med alla våra kläder på passagersidan.

Trångt! Vi funderar på ett barn till inom 1-3 år. Då blir det en större bil.

Lycka till med köpet!

4
För barnfamiljer måste jag rekommendera Opel Zafira eller annan bil av denna modell (tex Ford S-Max). Hög så det är enkelt att hjälpa barnen i baksätet i och ur sina stolar, dvs man måste inte böja sig ner, stort lastutrymme så man enkelt får in en barnvagn. Två extra stolar i bagaget som kan fällas upp vid behov.

Jag hade inte rekommenderat en familj med småbarn med bakåtvända stolar (0-4 år) och barnvagn att köpa en Sportage, bilar i denna storlek är enligt mig för små för att vara smidiga.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

6
Stod själv i begrepp att byta bort min Ceed SW för ett år sedan. Provade en Spotage 1,7 diesel. Jättesnygg bil...men körmässigt tyckte jag att den var sisådär. Köpte ingen sportage på grund av att bagagerummet är för litet för mitt behov. Har mellanstor hundbur där bak. Sen var den för slö oxå.
Blev faktiskt en ny Ceed SW igen som har större bagage än Sportagen och känns betydligt piggare.
Har även provat den nyaste Ceed SW. Den är ett verkligt lyft om man jämför mot den gamla modellen som jag har.
Mycket mer premiumkänsla i den. Går betydligt tystare och mjukare än den gamla. Visst...den kostar 40000 kr mer än vad jag gav för min SW...men är oxå en helt annan bil. Ett tips...provkör en sådan ;)
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

7
Hej
Jag har kört Kia Sportage sedan 2005. Är nu inne på min anadra Sportage, en 2011 med 2.0 liters diesel med AWD.
Jag är mycket nöjd med bilen. Det är inga problem att dra upp båten eller att köra när det är halt mm.

Du kan köpa en 2.0 l diesel 184 hk med AWD och dragkrok för 259 O00 i Göteborgsområdet vilket är mycket prisvärt.
Dragvikten för den manuella lådan är 2000 kg om jag kommer ihåg rätt.
Visst Audi är en bra bil men Kian är bättre.
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell

8
storleken har väl ingen betydelse ;-) skämt åsido, du avgör bäst själv om storleken passar dig.

Hade jag varit i din situation skulle jag köpt spermabuss, men har bara 2 barn på 6 samt 12 år så Sportagen passar fint.
Har själv kört massa Audi förut och man kan inte alls jämföra körkänslan eller kvaliteten mellan dessa bilar - men inte heller priset, man får vad man betalar för helt enkelt. Men som sagt har kvalitén blivit bra mkt bättre och jag skulle säga att kvaliteten nu känns som en premiumbil från 2005 typ. 7 års garanti gjorde att jag köpte min första asiat.

Ps du får köpa en sommarbil om du vill ha lite känsla - det gjorde jag, barnen älskar när inte mamma är med i den....

Lycka till med ditt val.

9
Kolback skrev:Är i bilbytartagen och Sportage är en av tre bilar kvar på listan. Fick låna hem en till i morgon så det står en dark gun metal crdi 1.7 på uppfarten just nu faktiskt. Absolut en riktigt fin bil på många sätt, helt klart!
Vilka är de andra två på din lista? Kul att se vad du jämför med.

Har också 3 barn, 2, 8 och 10 men det finns inte en chans att vi skulle få plats i en Sportage.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

10
Beror väl på hur man kör också. Allt funkar ju kortare sträckor, när jag hade barn i dagisåldern och jobbade nära hemmet så spelade det väl ärligt talat knappast någon större roll om jag tog Volvokombin eller Golfen. Fast idag kanske man är kinkigare, vad vet jag? När jag sen började pendla sju mil enkel väg var ingen av de bilarna så kul längre och nu när jag bor och jobbar i Göteborg och knappast någonsin överskrider 40 km/h är det en Sportage 1.6 som gäller för att den var snygg och billig med bra garantier. Lastutrymmet har hittills aldrig varit för litet, och fyra vuxna på långsemester har också funkat bra även om det var jobbigt med spårtendenserna på motorväg.