Annons

Min Sportage är nervös / kursostabil vid landsvägskörning

1
Upplever min nya KIA SPORTAGE 2012 som något kursostabil på landsväg. Får hela tiden justera ratten för att hålla mig rakt på vägen. Med lite extra lufttryck i däcken blev det något bättre men inte helt bra. Några långturen med bilen lockar inte då det är ganska tröttande att hela tiden passa på bilens position på vägen. Skulle var intressant att höra om fler upplever samma sak.

/Bengt
Annons

Re: Kursostabil KIA SPORTAGE

3
Låter ju som om det är nått knepigt med hjulvinklarna... känner igen det där från en Passat jag hade för 6-7 år sedan och som hade knepiga hjulinställningar. När de blev justerade så gick den kanon sedan... Om det blir fel i från fabrik kan väl inte vara helt omöjligt...

/Anders
KIA Sorento 2012 Svart 7-sits

Re: Kursostabil KIA SPORTAGE

4
Upplevde precis samma sak vid första semesterresan med bilen i somras, kändes som om det var ständigt varierande sidvind på motorvägen när jag låg i 120-130, kör annars bara i stan så det är inget som stör mig nu, men som du säger, det var rätt tröttande, man var inte utvilad när man kom fram precis. Kör man mycket landsväg kanske det är läge att offra lite däcklivslängd, för så mycket kan det väl inte röra sig om, mot mer toe-in?

Re: Min Sportage är nervös / kursostabil vid landsvägskörning

8
Sen att våra vägar är allt annat än jämna "läs" (Spåriga) Gör ju inte saken bättre, Speciellt inte om du kanske har 18" på bilen med lite breda däck eller så, även 17" för den delen.

Jag får passa min bil rätt bra på vissa vägar, men sen och andra sidan är det likadant i lastbilen så tänker inte på det på samma vis väl :wtf:
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: Min Sportage är nervös / kursostabil vid landsvägskörning

9
Sant. Köpte år 2000 (är det så länge sedan?) en då ny BMW som var grymt spårkänslig, nästan så jag trodde att det var något fel på bilen, var ständigt tvungen att kolla däcktryck för att den inte skulle bli för jobbig. (Gick till och med ner en tum i fälgstorlek efter rekommendation från verkstaden (är såpass gammal att det där med 19-tumsfälgar med en rulle tejp runt inte är något som lockar) för att få mer körkomfort på motorväg. Jag minns med vemod min gamla BMW 323 E21 med 15-tummare på vad som då faktiskt var en värstingbil.)
Sen tycker jag att sätena i Sportagen inte heller lockar till långresor, har svårt att inte "glida framåt" i sätet, beror antagligen på undermålig hållning, men jag sitter definitivt bättre i mer skålade säten. Som det är nu snittar jag dock bara 9 km körning per dag så man får liksom ta det onda med det goda.

Re: Min Sportage är nervös / kursostabil vid landsvägskörning

10
Kan hålla med om att styrningen är väldigt lätt. Men samtidigt uppfattar jag det som att styrningen blir tightare när man kommer upp i fart. Vet inte om den har någon progressiv inställning men det KÄNNS så. Har kört 1100 mil och känner inte att det skulle vara ett problem i alla fall. Sen att bromsarna nyper till bara man tänker på att bromsa lite är ju en annan historia... Det tar det tid att vänja sig vid. Förra bilen fick man trampa till rejält men inte här inte!
Har kört en del långsträck och uppskattar komforten i bilen. Stolarna är för mig helt OK och det är bara designen med den höga midjan som retar lite, blir ingen avkopplande vinkel på vänsterarmen med armbågen på fönsterkanten. Annars är jag nöjd! Ja, 50 hästkrafter till skulle ju inte göra något. 1,7 dieselbrännaren är inte blixtsnabb direkt. Och med baslåda i skuffen blir det inget utrymme kvar för bagage... Men ANNARS! Helnöjd! Enormt mycket bil för pengarna.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg
Skriv svar

Återgå till "Problem"