Annons

Re: Blästrad igen!

21
måle 10 skrev:
JohanL skrev:Jag kör helt orginal med Michelin Energy Saver 205/55 R16 sommar och Nordman RS 185/65 R15 på vinter. Båda på orginalfälgar levererade av Kia/Hedin Bil.

Har kört 3500 mil på detta och inga spår av blästring alls.
Hej Kör med samma uppsättning av däck (R16)S och (R15) på vintern och har heller ingen blästring på sidorna,Men sedan blir man lite fundersam eftersom vissa menar att 17" som satt på bilen när dom köpte den är orginal medans våra som har 16" vad är då dom :think: Tror med att storleken på däcken påverkar.
Eftersom bilen även kan levereras med 17" om man inte snålar och väljer 16" så är således även de original. Det kan även åsyftas att eftersom man köpt 17" från KIA och eftermonterat så är dessa original eftersom de ej är från tredjepartstillverkare.

Jag har åkt med Michelin Primacy HP som suttit på sedan jag köpte bilen. Har nu provat att bytt framdäcken till Continental ContiSportContact™ 3 225/45-17, samma dimension som original-Michelin.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]
Annons

24
Oturen med denna bil fortsätter...

Idag blev den blästrad av en lat åkare som inte förankrat sin last, fraktandes 4 mm stenkross.

Resultat:
  • Rutan = vitprickig
    Lacken = vitprickig front, motorhuv, framskärmar och a-stolpar.
Har som tur ett vittne i en annan bil som fick 4 stora kronskott i framrutan.

Åkeriägaren menar att 4 mm stenkross inte ger märken och att moderna bilars lack är usel. Det ena kan jag till viss del hålla med om.

Har anmält till försäkringsbolag, finns det något mer man kan göra?

25
Min Ceed uttagen Maj 2011 har det kommit små rost fläckar stora som stenskott i sparktrösklarna på insidan av dörrarna, har en vit bil så det syns lång väg, även stänkskärmar bak är blästdrade, där nu rosten börja krypa i dessa hål.

Bilen är lackförseglad på Wellkept för 12 månader sedan, skall hålla i 18.

Fick de större stänklapparna på första servicen, vart vänder jag mig för inspektion?
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Komfort EcoDynamics, Cassa White, 128 hk

26
DavidE skrev:Min Ceed uttagen Maj 2011 har det kommit små rost fläckar stora som stenskott i sparktrösklarna på insidan av dörrarna, har en vit bil så det syns lång väg, även stänkskärmar bak är blästdrade, där nu rosten börja krypa i dessa hål.

Bilen är lackförseglad på Wellkept för 12 månader sedan, skall hålla i 18.

Fick de större stänklapparna på första servicen, vart vänder jag mig för inspektion?
Till din verkstad. Du kan även maila till KIA, det brukar jag alltid göra i samband med strul...

27
Nu har jag varit och klagat hos verkstaden som lackade bilen och glömde sätta dit plastfilm. Och dom tog
på sig det och jag har fått en tid för omlackering :)

Mailade först till KIA och dom sa att garantin inte längre gäller för blästringsskador. Det var bara en goodwill från deras sida säger dom. Tycker jag låter väldigt märkligt eftersom det berodde på ett designfel från deras sida.
KIA Cee´d CRDI Komfort -10

28
Jag frågade om jag hade rätt skyddsplast och stänkskärmar hos min handlare, och han nänmde ju att man kan sätta dit egen skyddsplast som är "hur stor som helst". Jag kan nämligen se grunda märken ovanför min skyddsplast så misstänker att det kommer bli fult där. Men det ska ju verkligen inte behövas, vår gamla peugeot som var 5½ år hade inte en tillstymmelse till lika stora märken! Den fick dock flygrost men den bad vi ditec ta bort vid en behandling. De kan ju dock inte polera tillbaka lacken, så det är pga det som peugeoten såg fin ut heller.
Kia Ceed Crdi SW Komfort -11

29
Jag rekommenderar alla som har problem med blästring att maila konsumentrådgivaren, KIA, verkstaden samt tidningen Vi Bilägares Boo Wennerberg. Boo har skrivit mycket om KIA och deras blästringsproblem. boo.wennerberg@vibilagare.se

Tycker det är riktigt skandalöst att en bil för 200k förväntas helt sakna färg på framdörrar och bakskärmar när den är 2 år gammal...