Annons

Dags för första långresan :)

1
I morgon drar jag (och sonen) till Paris/Normandie i en vecka och jag ska försöka hålla koll på bränsleförbrukningen - ska bli intressant att se om man hamnar under 0.65, som är målet. Borde gå eftersom det är mycket landsväg/europaväg.

Hittills ligger vi kring 0.69, vilket är ungefär som väntat med tanke på att det blir mest korta resor i stan. Nu kommer vi köra cirka 500 mil och får väl samtidigt Sveriges längst körda Optima ;)

Fortsättning följer!
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive
Annons

2
Du kommer nog lyckas ganska enkelt med det målet. Själv körde jag på 0,62L/mil 152mil från Västerås ner och runt i Skåne förra veckan med min 1,6 Sportage med tre feta extraljus i fronten :-)
Trevlig resa!
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Dags för första långresan :)

3
Första etappen på 85 mil är avklarade. 0.59 i snitt enligt datorn, ungefär O.62 enligt bensintanken.

Acceptabelt eftersom det har varit ganska mycket motorväg med +120 km/h i Sverige och 130 km/h i Danmark.

Nu blir det en del Autobahn så jag blir förvånad om vi kommer ner i liknande siffror idag ;)

5
Har varit i Paris ett tag nu och bensinförbrukningen enligt datorn ligger på 0.63. Då har det gått i 160-180 under väldigt långa sträckor (bilen är väldigt tyst i just den farten).

I Frankrike har körningen varit lugn, men samtidigt är det många rondeller och småvägar som man ska in och ut på, vilket ju inte är någon fördel för förbrukningen direkt.

Så... efter 250 mil med ungefär 1/3 i Tyskland och kanske 1/3 av den resan i hastigheter på cirka 160 km/h, så är förbrukningen klart godkänd. På vissa ställen på Autobahn så är asfalten så tyst att ljudnivån i bilen är lägre än 90 km/h Sverige :roll:

Annars börja jag komma överens med bilens funktioner och gillar små finesser som ljusautomatiken som lyser upp vägen åt sidan vid sväng, det kylda handsfacket och navigatorn som på ett väldigt smidigt sätt varnar för köer - långt innan de uppstår :)

Kia är väldigt, väldigt sällsynt i både Tyskland och Frankrike. Har kanske sett 10 stycken på hela resan. Ännu färre Hyundai...

6
Hehe Sportage 1,6 drar typ 1,5L/mil i 160 hehe

Rondellerna i Paris är ju kaos, de har för Guds skull företräde in i rondellerna. Motsatt från oss i Sverige haha!
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

7
Tillbaka...

Blev totalt 580 mil och en snittfart på 75 km/h. Snittförbrukningen hamnade på 0.62 och det tycker jag är helt okej, då det varit mycket motorväg (med en del fri fart) och stadskörning. Fast mest var det naturligtvis landsväg och då ligger bilen och drar kring 0.45 :clap: Började få träsmak i häcken efter cirka 500 mil, bra säten! Bara man ändrar lite på svankstödet ibland så funkar det.

Konstigt nog är bilen nästan helt tyst i 180 km/h på tyska vägar, men på svenska börjar det dundra av däcken redan i 100 knyck. Lite trist, men så är det ju tyvärr...

Vi såg kanske 20 stycken Kior TOTALT på hela resan, flest Rio och någon Sportage. Inte en enda Optima, så man kände sig lite exklusiv på vägarna mellan alla franska och tyska bilar. 8-) Såg faktiskt två Kia-butiker i Frankrike och utanför de ena stod en Optima - så det finns hopp.

Är riktigt nöjd med bilen och den funkar kanon för resor med alla sina små finesser. Den automatiska fickparkeringen funkar klockrent och systemet som gör att bilen håller sig själv mellan väglinjerna är bättre än man kan tro - man kan bli lite blasé efter några hundra mil på sjufiliga motorvägar.

8
Två bilder måste man väl lägga in också, båda från samma ställe i Normandie och det intressanta är ju att det är en Ceed med på ena bilden! Den första parkerade Kian jag såg från svenska gränsen ner till Normandie :o
Bilagor
kianormandie2.jpg kianormandie2.jpg Visad 3499 gånger 150.82 KiB
kianormandie1.jpg kianormandie1.jpg Visad 3499 gånger 236.85 KiB