Hej!
Är helt ny i forumet och ska inom kort köpa en Kia Sportage! Jag sitter bara och väntar på lånehandlingarna sen blir det nog antagligen affär!
Jag tänkte bara fråga vad det är för skillnad på -11 samt -12 års modell. Skiljer dom sig något över huvudtaget och isåfall vad?
Jag kommer antingen köpa en 1.6 med backkamera,soltak,gps osv eller så blir det en 1.7 diesel med samma paket. Men det jag igentligen undrar är om man lika gärna kan köpa en -11 års modell om det inte skiljer något? Priset är ju lägre och dom flesta som ligger ute har inte gått långt alls och är upp till 50-60.000 billigare.
Tacksam för snabbt svar!
Annons
Ska bli med KIA!
3Det är ingen skillnad.
Billigare med 2011 bara vad jag vet.
Billigare med 2011 bara vad jag vet.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.
Re: Ska bli med KIA!
4Hej!
Vet inte om det är någon skillnad mellan -11 och -12 men har själv köpt en -11 1,7 diesel för några månader sedan och är sjukt nöjd med den. Den var 20000 :- billigare i och med att det var en -11 (och köpt -12) men den hade bara rullat 9 km när jag tog ut den
.
Har själv testat bensinaren innan och tyckte att den var sååååååå trött
. Aldrig att jag skulle ge pengar för den!
Dieseln 1,7 är den självklara valet tycker jag. Kostar inte mycket att äga, piggare än bensinaren och du åker längre på en tank diesel än en tank bensin
Lycka till med köpet!
(vill inte trampa på tårna de som äger bensinaren, det här är bara vad jag tycker
)
Vet inte om det är någon skillnad mellan -11 och -12 men har själv köpt en -11 1,7 diesel för några månader sedan och är sjukt nöjd med den. Den var 20000 :- billigare i och med att det var en -11 (och köpt -12) men den hade bara rullat 9 km när jag tog ut den
Har själv testat bensinaren innan och tyckte att den var sååååååå trött
Dieseln 1,7 är den självklara valet tycker jag. Kostar inte mycket att äga, piggare än bensinaren och du åker längre på en tank diesel än en tank bensin
Lycka till med köpet!
(vill inte trampa på tårna de som äger bensinaren, det här är bara vad jag tycker
Ska bli med KIA!
5När du säljer bilen kommer 2012 värderas högre så klart men annars tror jag det är samma bil. Har sett små förändringar under huven osv men inte något speciellt
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic
6Adde skrev:Hej!
Vet inte om det är någon skillnad mellan -11 och -12 men har själv köpt en -11 1,7 diesel för några månader sedan och är sjukt nöjd med den. Den var 20000 :- billigare i och med att det var en -11 (och köpt -12) men den hade bara rullat 9 km när jag tog ut den.
Har själv testat bensinaren innan och tyckte att den var sååååååå trött. Aldrig att jag skulle ge pengar för den!
Dieseln 1,7 är den självklara valet tycker jag. Kostar inte mycket att äga, piggare än bensinaren och du åker längre på en tank diesel än en tank bensin![]()
Lycka till med köpet!
(vill inte trampa på tårna de som äger bensinaren, det här är bara vad jag tycker)
Fan nu vart jag ju lite osäker, har hittat en 1.6 vit med allt godis som jag vill ha för en bra peng. Har enbart provkört dieseln och det va ju skön. Skiljer det så mycket i effekt på dessa två? Du får det nästan att låta att bilen är okörbar pga effekten?
7maccswe skrev:Adde skrev:Hej!
Vet inte om det är någon skillnad mellan -11 och -12 men har själv köpt en -11 1,7 diesel för några månader sedan och är sjukt nöjd med den. Den var 20000 :- billigare i och med att det var en -11 (och köpt -12) men den hade bara rullat 9 km när jag tog ut den.
Har själv testat bensinaren innan och tyckte att den var sååååååå trött. Aldrig att jag skulle ge pengar för den!
Dieseln 1,7 är den självklara valet tycker jag. Kostar inte mycket att äga, piggare än bensinaren och du åker längre på en tank diesel än en tank bensin![]()
Lycka till med köpet!
(vill inte trampa på tårna de som äger bensinaren, det här är bara vad jag tycker)
Fan nu vart jag ju lite osäker, har hittat en 1.6 vit med allt godis som jag vill ha för en bra peng. Har enbart provkört dieseln och det va ju skön. Skiljer det så mycket i effekt på dessa två? Du får det nästan att låta att bilen är okörbar pga effekten?
Hej!
Nej så är det inte alls! Förlåt att jag skrämde dig. Jag tyckte bara att den självklara valet var en diesel i och med att den känns piggare och är mer ekonomisk i mina ögön.
Det jag tycker är att du ska åka till en bilfirma och be att få provköra både 1,6 bensin och 1,7 diesel innan du köper bilen.
8Okej, då kan jag andas ut lite.. problemet är att bilfirman jag har kontakt med (jag är på semester ej i sthlm just nu) har en kia sportage vit, med komfortpaketet samt soltak,gps osv. Och han frågade om jag skulle boka den. Det erbjudandet dom har nu med soltak osv kommer att upphöra inom kort och jag vill verkligen ha soltak samt gps. Så kommer inte hinna provköra 1.6an.Adde skrev:maccswe skrev:Adde skrev:Hej!
Lycka till med köpet!
Hej!
Nej så är det inte alls! Förlåt att jag skrämde dig. Jag tyckte bara att den självklara valet var en diesel i och med att den känns piggare och är mer ekonomisk i mina ögön.
Det jag tycker är att du ska åka till en bilfirma och be att få provköra både 1,6 bensin och 1,7 diesel innan du köper bilen.
Men hoppas det inte är allt för stor skillnad, har dieseln stop and start? Eller gäller detta båda? Gillar inte det systemet alls därför jag frågar =)
Ska bli med KIA!
9Nej ingen sportage har stopp, start.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.
10Hej! Jag har provkört både 1.7 dieseln och 1.6 bensinaren, tyckte inte jag märkte någon större skillnad i prestandan på dessa två. Jag störde mej dock lite på motorljudet från dieseln vilket kanske beror på att jag aldrig ägt en dieseln innan, jag valde till slut att köpa en svart 1.6 med navi och soltak och då jag inte kör mer än 1500 mil så tror jag det blir mest ekonomiskt för min del. Jag hämtar bilen nästa vecka och hoppas jag kommer bli nöjd med den.