Precis! Har också fått sänka dom till lägsta nivån. MEN, då har man dom inte alls som det står i instruktionsboken och whiplash skyddet i stolen är med andra ord inte optimalt. Det är ju en säkerhetsfråga så jag tycker att det är ganska allvarligt! Har tyvärr inte varit inne hos ÅF ännu men förhoppningsvis nästa vecka.Tom-Erik skrev:Jag har en -11 och har sänkt nackstöden till lägsta . Omöjligt att höja dem i så fall måste lag luta ryggstödet bakåt men då kommer "gamen " fram.
Annons
Re: Nackstöden fram i en Sportage -12
12Har en "några timmars" ny Sportage och notterade detta problem med nackstöden redan vid första provkörningen av bilmodellen. (provkörde även Hyundai IX35 med samma problem - är ju "nästan" samma bil...)
Påtalade detta för försäljaren hos KIA och tillsammans försökte vi justera in nackstödet och stolen till viss förbättring.
Nackstödet är nu nedtryckt nästan i "botten" och stolen ngt vinklad bakåt - är 184 cm lång och sitter rätt bra i stolen nu, men försäljaren erbjöd sig även att "bocka" rören för nackstöden för att optimera vinkeln ytterligare.
Han ansåg oxå att det var lite klent av KIA att ha så minimala justermöjligheter på en ny bil. (Han säljer även ett annat bilmärke och där finns det justermöjligheter åt alla håll på samtliga modeller...)
Påtalade detta för försäljaren hos KIA och tillsammans försökte vi justera in nackstödet och stolen till viss förbättring.
Nackstödet är nu nedtryckt nästan i "botten" och stolen ngt vinklad bakåt - är 184 cm lång och sitter rätt bra i stolen nu, men försäljaren erbjöd sig även att "bocka" rören för nackstöden för att optimera vinkeln ytterligare.
Han ansåg oxå att det var lite klent av KIA att ha så minimala justermöjligheter på en ny bil. (Han säljer även ett annat bilmärke och där finns det justermöjligheter åt alla håll på samtliga modeller...)
Kia Sportage 2.0 CRDI AWD 2013
13Förstår verkligen inte hur ni sitter i bilen, är 182 lång och sitter kanon. Inga problem med nackstöden eller liknande.
Har ställt ner nackstöden något så att toppen på mitt huvud är jäms med sedan dragit ut fullt i underkant sedan vilar min "nacke" skönt mot nackstödet. Minst likaskönt som i min gamla 9-5a.
Har ställt ner nackstöden något så att toppen på mitt huvud är jäms med sedan dragit ut fullt i underkant sedan vilar min "nacke" skönt mot nackstödet. Minst likaskönt som i min gamla 9-5a.
//Mattias
2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit
2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit
14Ja, vill man köra med bakhuvudet i kontakt med nackstödet är det inget problem (långa sträckor, landsvägskörning). Men om man sitter rak i ryggen och vill ha mellanrum mellan och vill vara observant både till vänster eller höger t.ex. vid stadskörning då upplever jag att stödet är för nära. Pröva gärna att placera en bok på huvudet och balancera den där, DÅ är ryggen och hållningen rak. Men alla är vi ju olika i anatomin så om det passar några så är ju allt bra.
15Håller med helt...dessutom står det ju i instruktionsboken att man ska ha en "knuten näve" mellan nackstöd och bakhuvudet. Antar att whiplashskyddet fungerar optimalt då.Tom-Erik skrev:Ja, vill man köra med bakhuvudet i kontakt med nackstödet är det inget problem (långa sträckor, landsvägskörning). Men om man sitter rak i ryggen och vill ha mellanrum mellan och vill vara observant både till vänster eller höger t.ex. vid stadskörning då upplever jag att stödet är för nära. Pröva gärna att placera en bok på huvudet och balancera den där, DÅ är ryggen och hållningen rak. Men alla är vi ju olika i anatomin så om det passar några så är ju allt bra.