Annons

Nackstöden fram i en Sportage -12

1
Har nu kört 170 mil med min nya Sportage (Hedin edition) och är supernöjd. Det är bara en liten liten sak som irriterar mig. Jag tycker att nackstöden sitter för nära. När jag sitter normalt och med nackstödet korrekt inställt så har jag huvudet precis vid nackstödet...enligt instruktionsboken ska det vara en knuten näve. Känns som det är fel nackstöd monterade :? Någon mer med en ny Sportage som upplever samma sak?
Annons

Re: Nackstöden fram i en Sportage -12

3
Knorren skrev:Det är ju justerbart både i höjd och fram/bak så det låter märkligt att det inte skulle funka?
Upp och ner går så klart att justera men det är bara "botten" på mina nackstöd som går att justera fram/bak (vilket det i praktiken inte blir). Vi har även en Kia Venga -11 där hela nackstödskudden går att justera i hack fram/bak. Då hade det fungerat utmärkt men inte alls så som dom är utformade nu. Justerar jag dom som det står i manualen så sitter jag med dom i nacken...inte en knuten näve mellan nacke och nackstödet (helt omöjligt). Du kan med andra ord justera hela nackstödet fram/bak?

4
Ska se om jag upplever samma när jag hämtat ut min Sportage nästa vecka.
Kör idag en Saab 9-3 från 2001 och nackstöden i den var väldigt märkliga och det tog lång tid att vänja sig vid att sitta med gamnacke när man åkte längre sträckor.

Återkommer i ämnet.
SÅLD - - Sportage 1.6 EX Komfort 2012, Sirius silver. - - SÅLD

6
Tom-Erik skrev:Upplever samma sak när man sträcker på sig och sitter rak i ryggen. Det är lite irriterande med kontakt till bakhuvudet då.
Har du en 2012? Man undrar ju lite om dom inte stoppat i fel nackstöd?! Jag vet...chansen borde vara liten ;) Känns ju väldigt skumt om en normalbyggd man inte kan sitta med nackstöden så som det står i instruktionsboken. Det finns ju en anledning till att dom skriver som dom gör i den och jag antar att det bl.a. har att göra med skyddet mot whiplash. Ska nog ta mig en tur till ÅF och se vad dom säger. Hör av er om ni är fler som gör det...skulle vara intressant att se vad man svarar :)

7
vi har oxå en -12. jag satt på passagerarsidan idag och testade att sitta rak i ryggen och då är det nästa så att det trycker fram huvudet tycker jag. inte någon "näve" där inte. ska se efter hur det är på förarsidan när frun kommer hem.

men nackstödet är delat som ni skriver, men det gör ju sak samma, för justeringsmånen är inte mkt :?
Sportage 1.7 crdi ex komfort, black pearl metallic -12

9
Mikke skrev:Jag har en knuten näves avstånd mellan nackskydd och huvud. Har du justerat rätt i höjd?
För att jag inte ska behöva sitta med riktig "gamnacke" har jag varit tvungen att sänka till lägsta läget (vilket är helt fel för min längd). Då kan jag i alla fall sitta nästan normalt men har nackstödet kloss an mot bakhuvudet. Ska åka förbi ÅF i eftermiddag och se vad dom säger. Känns som jag fått med fel nackstöd!