Annons

Kia rio 2012

1
Hej
Kört min kia rio 2012 som jag hämtade ut för 4 dagar sedan 25 mil nu, har upptäckt att när motorn blir varm så kommer ett metaliskt ljud från motorn vid körning. nivån på ljudet blir högre vid mer varvtal (har bara provat upp till 4000 då det fortfarande är inkörningsperiod) Fruktansvärt irriterande och dessutom oroväckande.
som vanligt mer eller mindre omöjligt att beskriva motorljud men låter ungefär som en metalbit som skrapar mot en annan.
Har någon annan detta problem ?
Bilen är en rio ex aut

Mvh Patrik
Annons

Re: Kia rio 2012

3
Hej
problemet försvann efter ca 10 mil. jag var även inne och pratade med svenska bil som var mycket hjälpsamma men då ljudet var borta vet dom inte vad dom ska leta efter för fel. i övrigt funkar bilen kanon bra!
vad har du för problem med din rio? är det en 2012?

4
Vad bra! :)

Jag har haft problem med stereon och väntar på en ny (väntat nu i 3 veckor, stereon gick sönder för 5.5 veckor sen). Har bara radio men ingen display och varken USB eller AUX ingången fungerar samt så finns det ingen ström i USB. Inte optimalt då jag ska köra ner till Österrike om 2 veckor och vill mer än gärna ha musik och möjlighet att ladda min iphone som jag även använder som GPS...

8
Hej!

Jag är ny på detta forum.
Blev glad över att hitta ett om min nya lilla stjärna Kia Rio 1.2 år 2012. Rödmetallic.
Har en fråga ang vinterdäck inkl. alufälgar som är ett måste snart.
Har mina sommar däck på stålfälgar idag, de som var på bilen när jag köpte den.
Ska köpa vinterdäck med fälg och tänkte då byta sommardäcken till lättmetallfälgarna när jag köpt dem.
Vad ska jag särskilt tänka på då?
195-65-15 har jag idag . Bredden på fälgarna vet jag ej. Men Kan jag köpa något mellanting till de befintliga sommardäcken jag har för att lägga över dem på de nya fälgarna?

Hoppas någon förstår min fråga.. :D

Mvh
Tina

9
Det går utmärkt att flytta över sommardäcken till nya alufälgar. Så gjorde min återförsäljare till mig och det blev riktigt snyggt. Standard dimensionen på sommardäck är 185-65-15.
Däckhandlaren vet säkert vilka fälgar det ska vara
Kia Rio 1,2 eco 2012

10
Rättelse av mitt svar ovan.
Efter att ha läst om blästringsproblem på KIA så måste jag nu rekommendera att prata med Kia återförsäljaren om inköp av nya aluminium fälgar så att garantin på bilen gäller framöver.

När jag vid leverans frågade min återförsäljare om mina nya alu vinterhjulsfälgar som nu sitter på sommarhjulen var original så var de inte det. Så nu måste jag höra med dem så att garantier verkligen gäller ändå om RIO modellen skulle få blästringsproblem.
Kia Rio 1,2 eco 2012