Annons

Fabrikstonat vs eftermonterad solfilm

1
Det som i vintras kändes som ganska kraftig fabrikstoning på bakrutorna är nu i vårsolen knappt märkbart. Så den 17e april åker bilen in på montering av solfilm på sidobakrutorna och bagageluckan. Kommer välja deras mörkaste alternativ med 5% genomsläpp så det verkligen blir mörkt. Fördelen med panoramatak är om man vill kan man få det ljus där bak genom att bara "öppna upp taket". Ordentligt mörker krävs då barnen alltid tittar på film på långresorna.

Tidigare har jag gjort det själv med Biltemas solfilm men nu tänkte jag lyxa lite när man ändå redan betalt mycket för en ny bil. 3800kr fick jag som pris hos Waxdepån i Täby minus 20% då jag gjort lackbehandling hos dem för några veckor sedan. Påpekade att bilen bara har 3 rutor (inga sidorutor i bagageutrymmet) men ändå kostade några hundralappar mer än en V70. Detta berodde dock på hur komplicerat det är att montera av all plast runt rutorna. Så landar i mitt fall på ca 3000kr för tre rutor vilket är ungefär det man brukar säga (1000kr/ruta). Fick även priset 1200kr om man ville lägga solfilm på sidorutorna fram men väljer istället att göra detta själv med en 10cm bord längst upp på framdörrarna. På framrutan lägger jag en svart streamer (20cm) och en smal stripe (5-10cm) solfilm nedanför. Detta har jag haft på våra senaste bilar och det är otroligt skönt för ögonen när man kör och betydligt mysigare i bilen. Så skönt att slippa hålla på och justera solskyddet hela tiden. Återkommer med bilder efter att allt sitter på.

Angående priset på runt 3000kr så var det samma jag fick av BVS i Västerås när jag frågade dem. Så då blir det närmaste stället som bara ligger en mil bort istället för 10.

Fler som tänker montera solfilm på Sportisarna?
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-
Annons

Re: Fabrikstonat vs eftermonterad solfilm

5
Rydell skrev:Funderar på http://www.solarplexius.se/.
Väldigt schysst pris måste jag säga, 1270kr totalt för en Kia Sportage. En tredjedel av vad jag skulle betalt utan rabatt. Nackdelen är ju att man inte kan ta ner rutorna en varm sommardag vilket jag värdesätter väldigt mycket. Sen att kunna ta av solfilmen har jag aldrig känt ett behov av. Än mindre nu när man har panoramatak. Men det är ett väldigt bra alternativ...säger jag nu tills någon i klubben köper och sågar lösningen. :D
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Fabrikstonat vs eftermonterad solfilm

10
Alien skrev:Det som i vintras kändes som ganska kraftig fabrikstoning på bakrutorna är nu i vårsolen knappt märkbart. Så den 17e april åker bilen in på montering av solfilm på sidobakrutorna och bagageluckan. Kommer välja deras mörkaste alternativ med 5% genomsläpp så det verkligen blir mörkt. Fördelen med panoramatak är om man vill kan man få det ljus där bak genom att bara "öppna upp taket". Ordentligt mörker krävs då barnen alltid tittar på film på långresorna.

Tidigare har jag gjort det själv med Biltemas solfilm men nu tänkte jag lyxa lite när man ändå redan betalt mycket för en ny bil. 3800kr fick jag som pris hos Waxdepån i Täby minus 20% då jag gjort lackbehandling hos dem för några veckor sedan. Påpekade att bilen bara har 3 rutor (inga sidorutor i bagageutrymmet) men ändå kostade några hundralappar mer än en V70. Detta berodde dock på hur komplicerat det är att montera av all plast runt rutorna. Så landar i mitt fall på ca 3000kr för tre rutor vilket är ungefär det man brukar säga (1000kr/ruta). Fick även priset 1200kr om man ville lägga solfilm på sidorutorna fram men väljer istället att göra detta själv med en 10cm bord längst upp på framdörrarna. På framrutan lägger jag en svart streamer (20cm) och en smal stripe (5-10cm) solfilm nedanför. Detta har jag haft på våra senaste bilar och det är otroligt skönt för ögonen när man kör och betydligt mysigare i bilen. Så skönt att slippa hålla på och justera solskyddet hela tiden. Återkommer med bilder efter att allt sitter på
Ser fram emot dom bilderna! :-)
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic