Annons

Ingen servoverkan samt tända ESP och EPS-lampor

1
I torsdags (4/3) när jag skulle ta bilen på morgonen så fungerade inte styrservomotorn och ESP samt EPS-lampan började lysa precis vid start. Stängde motorn och startade igen, och vips så funkar allt igen. Ringde upp direkt till verkstan och fick tid till veckan därpå. Teknikern som jag pratade med hävdade att han aldrig varit med om detta förr...
Dagen därpå hände samma sak igen men denna gången var felet permanent så jag ringde efter assistans. När bärgaren kom och hämtade bilen så frågade jag hur många Kia han hade hämtat med samma problem och fick till svars ett regält skratt och himlande ögon. En del med andra ord. Tycker det är ganska dåligt om verkstan vet om problemet men ändå inte kan vara ärliga mot kunden och medge att det finns en del problem med just detta. Isåfall hade jag kört upp med bilen istället för med bärgare. Jag hade varit mindre irriterad och Kia hade sluppit bärgningskostnaden.
2009 Kia Ceed 1,6 CRDI Komfort + Businesspaket
Annons

Re: Ingen servoverkan samt tända ESP och EPS-lampor

4
Blev inte riktigt klok på vad det var för fel. Dom nämnde något om servopumpen men det vet jag att det inte finns någon på min bil. Sitter istället en servomotor på rattaxeln. Bad om en spec. efter verkstadsbesöket men fick en lapp med något art. nr och en art. benämning som inte gick att förstå. Kundmottagarna på Hedin Bil vet knappt var röven sitter så man ska inte begära för mycket. Bilen fungerar nu iallafall efter en vecka på verkstad.
Fick du betala ersättningsbilen själv efter 4 dygn?
2009 Kia Ceed 1,6 CRDI Komfort + Businesspaket

5
foppa21 skrev:Jag har exakt samma på min bil. Och på den har generatorn
gått sönder. +kabeln har brunnit av och generatorn är trasig.
Den ska vara färdig idag efter 2.5 vecka på verkstaden. Generatorn var restad
därför har det dröjt så länge. Har det löst sig för dig? Vad var det för fel?
Dina lampor gjorde så pga att din generator inte laddade. Ni har helt olika motorer :)
Mvh
Sorento crdi...

6
Mattias skrev:Blev inte riktigt klok på vad det var för fel. Dom nämnde något om servopumpen men det vet jag att det inte finns någon på min bil. Sitter istället en servomotor på rattaxeln. Bad om en spec. efter verkstadsbesöket men fick en lapp med något art. nr och en art. benämning som inte gick att förstå. Kundmottagarna på Hedin Bil vet knappt var röven sitter så man ska inte begära för mycket. Bilen fungerar nu iallafall efter en vecka på verkstad.
Fick du betala ersättningsbilen själv efter 4 dygn?
Som du säger så är det en elservo på rattaxeln. Ingen servopump.
Antagligen så har dom kalibrerat styrvinkelgivaren på den.
Mvh
Sorento crdi...