Har en ceed 2010 halvkombi som snart gått 28 000mil.
Vad bör man hålla koll på när bilen gått så långt?
Jag har själv servat bilen årligen senaste 7-8 åren och då bl.a. bytt motorolja+oljefilter + luftfilter + kupefilter (årligen), bränslefilter, drivrem, växelådsolja och bromsar vid behov. Har även bytt en spindelled, krängningshämmare och styrstag.
Planerar byta drivremssats nu i vår.
Glödningen byttes på verkstad vid ca 16000 mil.
Kör ca 800mil per år och hoppas hålla liv i bilen i minst 3-4 år till.
Annons
Re: Vanliga fel vid 30000 mil?
2Jag har en Kia Ceed 1.4i LX från 2010 med ungefär 90 000 miles på mätaren.
Jag rekommenderar att regelbundet kontrollera fjädring, styrning och bromsar eftersom de slits med tiden även vid låg körsträcka.
Jag lägger särskild vikt vid remmar och slangar och byter dem vid behov för att undvika oväntade problem. Tändstift och filter byter jag enligt serviceintervallet, vilket hjälper motorn att gå jämnt. Med rätt skötsel kan bilen fungera flera år till utan större kostnader.
Jag rekommenderar att regelbundet kontrollera fjädring, styrning och bromsar eftersom de slits med tiden även vid låg körsträcka.
Jag lägger särskild vikt vid remmar och slangar och byter dem vid behov för att undvika oväntade problem. Tändstift och filter byter jag enligt serviceintervallet, vilket hjälper motorn att gå jämnt. Med rätt skötsel kan bilen fungera flera år till utan större kostnader.
Kia Ceed 1.4i LX 2010
Bilar & reservdelar
Bilar & reservdelar
3Min har rullat 36000 mil, har nyligen fått byta bärarmar bak vilket var förvånansvärt enkelt.
Slangen mellan luftfilter o turbo har spruckit vid slangklämman vid turbon. Syns tydligt som ett oljeläckage men inte så ofta jag tittar där.
Min har börjat tveka och hacka vid motvägsfart och uppförsbackar, dock osäker på vad det är. Har nya filter så misstänker spridare eller bränslepump/reglering.
Slangen mellan luftfilter o turbo har spruckit vid slangklämman vid turbon. Syns tydligt som ett oljeläckage men inte så ofta jag tittar där.
Min har börjat tveka och hacka vid motvägsfart och uppförsbackar, dock osäker på vad det är. Har nya filter så misstänker spridare eller bränslepump/reglering.
Kia Ceed halvkombi 1.6 CRDI 2010
4EGR ventilen kan åxå behöva renas eller bytas till ny, samma med partikel filter eller catten!MrHider skrev: 18 aug 2025, 12:09 Min har rullat 36000 mil, har nyligen fått byta bärarmar bak vilket var förvånansvärt enkelt.
5Tack för era svar!
Ska hålla koll på slangarna och fjädrar/dämpare
Jag har en 1,6 lit diesel halvkombi så den bör ha glödstift istället för tändstift. Då bilen var svårstartad vid 15 000-16 000 mil för ca 7-8 år sedan lämnade vi in den på verkstad för detta. Tror de kan ha bytt dåligt glödstift då.
Bytte precis drivremssatsen inkl spännare och 2 hjul.
Vid service i julas bytte jag bromsskivor, bromsklossar/bromsbackar, olja+filter, växellådsolja och bränslefilter. Bytte då även back-givaren som sitter i växellådans övre del då det läckte ut olja från den.
Som jag förstått är det kamkedja på bilen som ej har serviceintervall.
Ska hålla koll på slangarna och fjädrar/dämpare
Jag har en 1,6 lit diesel halvkombi så den bör ha glödstift istället för tändstift. Då bilen var svårstartad vid 15 000-16 000 mil för ca 7-8 år sedan lämnade vi in den på verkstad för detta. Tror de kan ha bytt dåligt glödstift då.
Bytte precis drivremssatsen inkl spännare och 2 hjul.
Vid service i julas bytte jag bromsskivor, bromsklossar/bromsbackar, olja+filter, växellådsolja och bränslefilter. Bytte då även back-givaren som sitter i växellådans övre del då det läckte ut olja från den.
Som jag förstått är det kamkedja på bilen som ej har serviceintervall.