Hej!
Jag undrar en sak om 7-årsgarantin för nybil Kia e-Niro. Jag ska köpa en årsmodell -22 från Hedin. Enligt If ska jag kolla med KIA/återförsäljaren om service har skett enligt serviceboken. Nu visade det sig att Hedin i Segeltorp inte är auktoriserad återförsäljare om jag har förstått saken rätt. Kan jag lita på dem tror ni, om de intygar att service har skett enligt boken.
Eller är det bättre att köpa bilen från de Hedin-ställen som är auktoriserade. Gör det någon skillnad?
En annan fråga på samma tema. På vissa av annonserna står det "Kia-Godkänd" vilket skulle innebära en rad saker bl a att 7-årsgarantin gäller. Jag undrar om det betyder att 7-årsgarantin _inte_ gäller på andra bilar utan denna klassificering. Eller är det endast dessa bilar som kommer att klara garantin.
Tacksam för hjälp i denna djungel!
Med vänlig hälsning,
Erik
Annons
Re: Auktoriserad återförsäljare, 7-årsgarantin
2EU har åsikter om vilka krav som kan ställas på verkstad. Så vitt jag förstår kan du göra servicen själv om den görs fackmannamässigt men du måste kunna visa att den är utförd. Kan ske genom att spara kvitton på de delar som skall bytas. Rena elbilar kräver inte mycket service, det är ganska enkelt.
Re: Auktoriserad återförsäljare, 7-årsgarantin
3Man kan inte göra servicen själv (privatperson) om den ska vara giltig.
Måste vara en registrerad bilverkstad och reservdelar av motsvarande hög kvalitet samt protokoll och kvitton på utförd service.
Måste vara en registrerad bilverkstad och reservdelar av motsvarande hög kvalitet samt protokoll och kvitton på utförd service.