Annons

problem med centrallås

1
Jag har en kia ceed 2010 som centrallåset inte fungerar på! det går inte att låsa! det markerar att förardörren är öppen med den är stängd! då jag ska låsa så klickar det sen klickar det igen på en gång! jag förmodar att det inte kan vara någon säkring som är trasig och jag hittar heller inte vilken säkringen som går till centrallåset i instruktionsboken! trycker jag på låsknappen inuti bilen så blir det samma sak! också då jag försöker låsa med nyckel! jag har också problem med att inner belysningen inte släcks automatiskt i bland då jag stänger av bilen och jag har fått för mej att det beror på samma fel. jag har haft problem med att då jag tar ut tändningsnyckeln så går inte den där spärr grejen inte ner så då brukar det inte gå att låsa! då får jag slå lite lätt ovan på kåpan så att det klickar till sen brukar det gå att låsa! jag har kollat det men den spärren är nere nu! jag har också försökt att koppla ur batteriet för att nollställa men det funkar inte. vart sitter sensorn till centrallåset?
Annons

Re: problem med centrallås

2
Du har dels problematiken med tändningslåset, och sen har du även problem med dörrgivaren (troligen till förardörren).
Tändlåset måste klicka till när du tar ut nyckeln.
Dörrgivaren har antingen oxiderat i skruven eller blivit kass inne i.
Prova smörj lite försiktigt i tändlåset, samt lossa stjärnskruven till dörrgivaren och gör rent skruv, bleck och gängor i B-stolpen.

Re: problem med centrallås

3
Tack för svar! Jag hittade problemet! Det var precis som du sa! Jag skruvade ut skruven till dörrkontakten två varv och då slocknade lampan som visade att dörren var öppen men då blev det ett annat fel! Då jag varit ute och kört och stannade bilen och stängde dörren så slocknade inte halvljuset! då var jag tvungen att skruva in skruven igen tills lyset slocknade men då började varningslampan till dörren att lysa igen. Jag vet inte vad som har hänt men det verkar som gummiploppen som ska trycka in kontakten inte når fram riktigt så långt som det behövs! Då tog jag och lossade på kontakten och satte en bit buntband bakom så kontakten kom ut en liten bit till och nu fungerar det igen. Låset har jag smörjt men ibland åker spärren ner men ibland får jag knacka på kåpan för att den ska åka ner
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"