Goldensnake1 skrev: 27 dec 2024, 20:20
Hej, jag har som ovan nämnt ett ganska konstigt problem. Det har hänt flera gånger under de senaste veckorna att bilen ej vill varva över 3000rpm och att bilen känns orkeslös, jag skulle gissa på att 30-50% av motoreffekten tappas. Motorlampan lyser ej när detta händer men den lös ca 1 timme för ett par veckor sedan med liknande symptom men då slocknade den av sig självt. Det märkliga i det hela enligt mig är att problemet försvinner helt om man startar om den, det räcker att den är avstängd i 1 sekund så löser den det själv. Jag skulle gissa på att det är någon slitagedel som börjar ge sig. Är detta något ni känner igen? Skulle vara skönt att veta om det hänt någon annan och isåfall vad ni gjorde för att lösa problemet.
Tack och gott nytt år på er!
/Med Vänlig Hälsning Alvin
Det här händer mig just nu.
Lite bakgrundsfakta
Igår bytte jag filter o olja, både bränsle, olje o luftfilter.
Idag kör jag 15 km, sedan kommer en rondell varefter jag drar på lite o bilen tvärdog.
Fick igång genom att pumpa på handpumpen på filtret och provade att köra runt lite, samma sak hände kanske 5 gånger. Bestämde mig för att åka hem o kolla slangarna efter filter ytet eftersom att dels sitter de ju lite jävligt till o dels fick jag som för mig att det var som att bilen alltid la av vid acceleration, vad jag förstår suger väl bränslepumpen in diesel och därmed borde en läcka ge att luft sugs in. Efter motorstopp 3 tändes motorlampan.
Tog isär allt, satte ihop igen, såg att ena ledningen nog kanske satt lite halvbra på den där snabbkopplingen. Så jag drog några varv vulkband över skarven
Kollade felkoden: O2 Sensor Heater Sircuit shorten - hardware fault.
Jag åkte ändå ut på en testrunda, och då var det exakt som du beskriver, eller nästan, typ vid 2800 varv så kan man inte accelerera mer, gäller de växlar jag provade, 1, 2 o3.
Det känns inte rimligt att O2-sensorn dör bara för att jag byter bränslefilter. Och vore sensorn paj p riktigt borde ju motorlampan tändas igen när jag kör, men det gör den inte, även om motorn stallar vid 2800 varv.
Tankar o idéer?