Beställde en Android stereo på AliExpress men den vill inte fungera med de bifogade kablagen (3st olika) samt 2st olika canbus. Bildskärmen startar och operativet fungerar som den ska men inget annat fungerar. Inget ljud alls, backkamera startar ej, installation av ratt knappar går ej.
Nu har säljarna på AliExpress gett upp och rekommenderar mig att kontakta en professionell installatör här i Sverige.
Jag har tidigare installerat dessa android stereo system I 5 olika bilar utan att stöta på detta problem, Ford Transit, Volvo xc70, Bmw 520, Nissan interstar, VW Passat
Någon här som har något förslag om vad som är fel eller vem jag ska kontakta för konsultation.
Annons
Re: Kia Sorento 2014
2Hade du navigation i den gamla enheten, eller var det bara "vanlig" radio?
Om du hade AVN (med navigation) så har du ett slutsteg som har hand om ljudet. Du måste då ha ett specialkablage med SPDIF och CAN-modulatorer som kan aktivera och använda slutsteget (då AVN enbart skickar ut dessa signaler) .
ALTERNATIVT får man dra om kablaget till alla högtalarna och koppla in i den nya enheten, för att få det att fungera med ljudet.
Rattkontrollerna är motståndsbaserade, så det handlar om att ha en enhet som man kan lära in kommandona på för att det ska funka.
Om du hade AVN (med navigation) så har du ett slutsteg som har hand om ljudet. Du måste då ha ett specialkablage med SPDIF och CAN-modulatorer som kan aktivera och använda slutsteget (då AVN enbart skickar ut dessa signaler) .
ALTERNATIVT får man dra om kablaget till alla högtalarna och koppla in i den nya enheten, för att få det att fungera med ljudet.
Rattkontrollerna är motståndsbaserade, så det handlar om att ha en enhet som man kan lära in kommandona på för att det ska funka.
3Jag har navigering och backkamera på original stereon, det som jag är mest förvånad över är att AliExpress säljarna inte kan få fram rätta kablar och canbus, de klargör i deras annons att det är plug n play... Vad kan vara så speciellt med just min modell? Det är ingen high end bil direkt. Det har ju sålts tusentals Kia Sorento 2 XM. ELLER kan det vara så enkelt att de skickat en defekt stereo??? jag blev lite misstänksam när jag packade upp stereon och noterade att det saknades skyddsfilm på skärmen, ALLA de andra jag köpt har haft skyddsfilm.SorentoUM skrev: 03 dec 2024, 10:53 Hade du navigation i den gamla enheten, eller var det bara "vanlig" radio?
4Det kan ju naturligtvis vara så att enheten är defekt, som du säger.
Det är ingen high-end bil nu, men när det begav sig var iaf AVN och slutsteget ganska tekniskt utvecklade.
Och bara för att klargöra; Du hade ljud med den gamla enheten? Annars kan det vara slutsteget som är dåligt.
Det är ingen high-end bil nu, men när det begav sig var iaf AVN och slutsteget ganska tekniskt utvecklade.
Och bara för att klargöra; Du hade ljud med den gamla enheten? Annars kan det vara slutsteget som är dåligt.
5Den gamla enheten fungerar felfritt, så antingen är skärmen defekt eller så har säljarna inte koll på signal kablarna på just denna "gamla High end bilen" jag återkopplar igen när de hittat rätt kabel härva .