Annons

Inkoppling av Xtrabatteri

1
Jag har satt in ett batteri, bakom passagerarsätet, som ska se till att jag har kontinuerlig el för bla. en kylbox, Jag har kopplat in ett skiljerelä (från Biltema), säkrat av med 15A och det funkar fint. MEN ... jag upptäckte att reläet är inkopplat i nästan 100 s. efter att jag stängt av motorn, eftersom reläet sitter direkt på batteriets plus pol. Det i sig är inget problem, under förutsättning att jag inte startar bilen igen inom dessa 100 s, eftersom xtrabatteriet då är inkopplat och isåfall är en del at bilens "startström". Varken kablar eller säkring skulle uppskatta det, eftersom de inte är dimensionerade för det.
Så, min fundering på läsning till detta är att koppla in ett hjälprelä, mellan bilens batteri och skiljereläet, som bryter kretsen när generatorn inte laddar och sluter kretsen när laddningen kommer igång. Frågan är då: var hittar jag ett lämpligt ställe att koppla på kabeln som styr hjälpreläet?
Eller, har någon en annan (bättre) lösning?

Om det spelar någon roll så har jag en Kia cee'd_sw 2010
KIA cee'd_sw, 2010
Servicemanual till KIA'n http://www.kceed.com/kia_cee_d_service_manual-752.html
Annons

Re: Inkoppling av Xtrabatteri

2
Nemo skrev: 27 feb 2024, 11:54 Jag har satt in ett batteri, bakom passagerarsätet, som ska se till att jag har kontinuerlig el för bla. en kylbox, Jag har kopplat in ett skiljerelä (från Biltema), säkrat av med 15A och det funkar fint. MEN ... jag upptäckte att reläet är inkopplat i nästan 100 s. efter att jag stängt av motorn, eftersom reläet sitter direkt på batteriets plus pol. Det i sig är inget problem, under förutsättning att jag inte startar bilen igen inom dessa 100 s, eftersom xtrabatteriet då är inkopplat och isåfall är en del at bilens "startström". Varken kablar eller säkring skulle uppskatta det, eftersom de inte är dimensionerade för det.
Så, min fundering på läsning till detta är att koppla in ett hjälprelä, mellan bilens batteri och skiljereläet, som bryter kretsen när generatorn inte laddar och sluter kretsen när laddningen kommer igång. Frågan är då: var hittar jag ett lämpligt ställe att koppla på kabeln som styr hjälpreläet?
Eller, har någon en annan (bättre) lösning?

Om det spelar någon roll så har jag en Kia cee'd_sw 2010
Du kan ju bara sätta en diod (modell kraftigare) på kabeln till ditt extrabatteri, så har du eliminerat all "backström".

Re: Inkoppling av Xtrabatteri

3
SorentoUM skrev: 27 feb 2024, 14:08
Nemo skrev: 27 feb 2024, 11:54 Jag har satt in ett batteri, bakom passagerarsätet, som ska se till att jag har kontinuerlig el för bla. en kylbox, Jag har kopplat in ett skiljerelä (från Biltema), säkrat av med 15A och det funkar fint. MEN ... jag upptäckte att reläet är inkopplat i nästan 100 s. efter att jag stängt av motorn, eftersom reläet sitter direkt på batteriets plus pol. Det i sig är inget problem, under förutsättning att jag inte startar bilen igen inom dessa 100 s, eftersom xtrabatteriet då är inkopplat och isåfall är en del at bilens "startström". Varken kablar eller säkring skulle uppskatta det, eftersom de inte är dimensionerade för det.
Så, min fundering på läsning till detta är att koppla in ett hjälprelä, mellan bilens batteri och skiljereläet, som bryter kretsen när generatorn inte laddar och sluter kretsen när laddningen kommer igång. Frågan är då: var hittar jag ett lämpligt ställe att koppla på kabeln som styr hjälpreläet?
Eller, har någon en annan (bättre) lösning?

Om det spelar någon roll så har jag en Kia cee'd_sw 2010
Du kan ju bara sätta en diod (modell kraftigare) på kabeln till ditt extrabatteri, så har du eliminerat all "backström".
Ok, men det är ingen "snygg" lösning, dessutom ganska dyrt (gissar jag). Ett relä som jag kan styra, via strömbrytare, är bättre om jag ex. plockar bort batteriet, då vill jag inte ha spänningsförande kablar ligga å skrota under sätet.
KIA cee'd_sw, 2010
Servicemanual till KIA'n http://www.kceed.com/kia_cee_d_service_manual-752.html

Re: Inkoppling av Xtrabatteri

4
SorentoUM skrev: 27 feb 2024, 14:08
Du kan ju bara sätta en diod (modell kraftigare) på kabeln till ditt extrabatteri, så har du eliminerat all "backström".


Ok, men det är ingen "snygg" lösning, dessutom ganska dyrt (gissar jag). Ett relä som jag kan styra, via strömbrytare, är bättre om jag ex. plockar bort batteriet, då vill jag inte ha spänningsförande kablar ligga å skrota under sätet.
Edit: Vid närmare eftertanke så är det nog en bra ide med dioden. Då behövs inte hjälpreläet, bara strömbrytaren. Har du ett tips på vilken sorts diod som skulle passa? Kabeln är avsäkrad med 15A, så den bör klara det. Dioder är inte min starka sida.
KIA cee'd_sw, 2010
Servicemanual till KIA'n http://www.kceed.com/kia_cee_d_service_manual-752.html
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"