Annons

Glödstiftsbyte om det är sönderrostat????

1
Hej, vi har en Kia C'eed från 2009 som dog 6e januari, fick hjälp att starta batteriet och körde den varje dag och emellanåt längre sträckor på ca 1 timma på vägen hem för att den skulle hålla igång inför ett bokat besök på en Kiaverkstad idag den 17e. Nu den 16e när det var -20 så dog den igen. Gick inte att starta batteriet. Fick bärgas till verkstaden dagen innan den ändå skulle in dit för ett batteribyte då vi trodde att bara var batteriet som problemet enligt ett telefonsamtal med dem.

De kontaktade bilägaren (som inte gett mig exakta prisuppgifter) som säger att det är glödstiften som ska bytas. De tar inte bort glödstiften eller nåt, utan har beställt nya som de hoppas få in på måndag den 22e. De säger att i värsta fall kan det vara sönderrostat och därmed kosta en förmögenhet att byta ut, MEN DE KOLLAR INTE DETTA NU MED EN GÅNG!??!?!? Helt vansinnigt enligt mig, jag hade krävt att de skulle kolla detta omgående då bilen ändå står kvar där då den inte är körbar!!! Googlar på glödstift då vi inte kan nåt om bilar och har sagt åt Kia redan från början att de får går igenom hela bilen vid varje service och åtgärda allt som behövs, i 9 års tid. Läser att glödstiften har en begränsad livslängd och bör alltså ha kollats regelbundet av dem eftersom vi betalar för det.

Så en nödvändig produkt med begränsad livslängd + service på bilen då de ska gå igenom ALLT - ingen lånebil under tiden tisdag-måndag (ev längre) !?!??! = vi ska alltså eventuellt betala en sjuk summa pengar för ett möjligt problem som de hade kunnat lösa för längesen genom att kontrollera och smörja om glödstiften då de ändå SKA bytas ut nån gång??!??! Det är alltså NIO år vi har haft bilen och bara haft Kiaverkstaden som servat den.

Då är frågan. Hur mycket kostar det egentligen att byta ut hela alltet om det nu är sönderrostat och det "inte går" att få ut glödstiften, som ju är en tidsbegränsad produkt och SKA vara möjlig för dem att byta ut utan problem (då den ju återigen är tidsbegränsad vilket tydligen är ett oerhört svårt begrepp för dem på den Kiaverkstaden.)

Vore bra att vara förberedd då jag inte vet den exakta summan de har gett bilägaren utan bara en förberedelse på att ev byta ut bilen så det är nog väldans mycket, och om ni säger en summa och de en helt annan så har man ju nåt att gå vidare med i en situation som inte skulle ha hänt ifall de gjort sitt jobb ordentligt. :) med tanke på att vi inte ens har en lånebil under den här tiden heller. :)))) trevligt. :))))))))))

Tack på förhand, och ursäkta om jag låter arg (jag är fullkomligt rasande)
Annons

Re: Glödstiftsbyte om det är sönderrostat????

2
Man byter/smörjer eller kollar inte glödstiften på service om allt funkar som det ska.
Det är ändå en timmes jobb bara för att komma åt och demontera glödstiften. Det är inget man gör för skojs skull, och man gör inte jobbet två gånger (först kolla, sen byta) om man bara får betalt för en.
Det är känt att glödstiften blir dåliga med tiden, men oftast byts dom inte förrän det blir problematiskt att starta motorn, just pga kostnaden, och då byter man alla samtidigt när man ändå är där och pillar.

Det är fri prissättning. Olika verkstäder kan ta olika betalt för exakt samma jobb.
Räkna med kostnaden för fyra glödstift samt 1 eller 1.5 timmes jobb.

Re: Glödstiftsbyte om det är sönderrostat????

3
SorentoUM skrev: 18 jan 2024, 09:12 Det är fri prissättning. Olika verkstäder kan ta olika betalt för exakt samma jobb.
Räkna med kostnaden för fyra glödstift samt 1 eller 1.5 timmes jobb.
Tack för svar!! :)
ok, då har jag ett bättre hum om hur det funkar. Men efter 9 år tycker jag ändå att de borde påtala att det kan vara dags att se över de här grejerna, speciellt som bilen nu haft problem och de trodde att det var batteriet och inte glödstiften det var fel på, så borde de ju ha nämnt att det är en möjlighet om det är känt.

Frågan var dock hur kostnaden skulle bli att byta ut hela alltet om det nu kanske kommer att vara i så dåligt skick, eftersom det var på tal om att eventuellt skaffa en helt annan bil istället för att lägga en sån summa på en gammal bil - dvs inte timpris för att enbart byta ut glödstiften. Det får man ju acceptera att betala såklart. Men om det nu är en sån sjuk astronomisk summa att byta ut hela alltet om det är sönderrostat så ska man alltså kolla med flera olika verkstäder? Tänkte om nån visste på ett hum vilken summa det rör sig om så man har nåt att gå på när jag inte känner till beloppet som angetts.

Re: Glödstiftsbyte om det är sönderrostat????

5
SorentoUM skrev: 19 jan 2024, 06:58 OBS, detta är bara riktpriser, men borde stämma bra.
Tack igen! Men fortfarande inte det som frågan gäller. :) Du har missuppfattat mig; det är alltså grejen där glödstiften sitter fast som måste bytas ut om de är sönderrostade och inte går att få loss och allting måste bytas. Alltså inte bara några glödstift.
"Glödstiften sitter placerade i motorns cylinderhuvuden, antingen i förkammaren eller i förbränningskammaren, beroende på vilken typ av motor det är", enligt google. (jag har inga kunskaper om detta själv lol)

Vad är alltså en i princip standardsumma för att få cylinderhuvuden utbytta om det är så sönderrostat att hela alltet måste bytas ut? Med tanke på att det var prat om att spendera de pengarna på en ny bil istället.

Re: Glödstiftsbyte om det är sönderrostat????

6
Det är Väldigt sällan de är fastrostade så de inte går att få loss. Jag har Aldrig råkat ut för det på en KIA överhuvudtaget.
Priset för en sådan operation kan ju variera oerhört, allt mellan 1500 - 15000 kr. Helt omöjligt att sia om.
Men som sagt, jag har aldrig råkat ut för det på en KIA, så den risken är väldigt, väldigt liten.
Skriv svar

Återgå till "Problem"