Annons
Annons

Re: Förbrukning/KIA Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid AUT AWD GT Line Panorama

2
Tja, som nån info tills nån med just den bilen svarar.
Hade en Kia Optima plug-in i 4 år, 2017-2021
WLTP-siffrorna kan man strö hela saltkaret över, måste vara väldigt mycket el-körning i den cykeln.
Tror det var 11 kWh i batteriet och det tog väl ca 5-6 h med 220V Schuko-laddaren jag fick med. Den drog nog ca 10 A för om man försökte koppla in den i nåt motorvärmar-uttag så löste säkringen på nån minut. Ca 3h med Type 2-laddare.
Förbrukningen(blandat, dagliga jobbpendlingen) låg på ca 50% av vad den drog på bara bensinmotorn, ca 0,3-0,35 l/mil.
El-förbrukningen kollade jag inte så noga, men 2kWh/mil kändes som rimlig uppskattning.
WLTP-räckvidd var 63 km har jag för mig, och på vintern kom jag ca 40 km innan batteriet var på 0%
Uppemot ca 55-60km sommartid.
Avsaknad av värmepump eller liknande var lite irriterande, behövde man köra fläkten för att få bort is/imma pö rutan gick bensinmotorn igång och "förstörde" förbrukningssiffrorna.
Lite väl klen el-motor, ca 60hk, men det gick att få upp den i motorvägsharighet iaf med god tid för acc. 😀

Hoppas det kan vara till nån hjälp i funderingarna.

/Thomas

Re: Förbrukning/KIA Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid AUT AWD GT Line Panorama

5
Vi köpte Sportage PHEV inan 1 väcka och jag kan skriva att hävdade att "70 km är en hägring"!
Kan inte skriva KW per 100 km. men vi kan inte köra mer än 40 km efter full laddad bateri. Och nu i Malmö är mellan 15-18 C så motoren starta bara 10-15 min. per tim.
Annars billen är så fin och bekväma man inte känna vägen!
Jag skulle skriva om bilen hade en thermopompe och "ricktigt" räckvidd på 100 km som skulle vara den bästa bilen att köpa.
Hoppas detta hjäpa alla som tänker att köppa ny sportage.
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"