Hur kör man optimalt med Niro pluginhybrid ?
Postat: 20 mar 2023, 10:07
Mitt körsätt passar både elbil och laddhybrid men för primitivt laddstruktur efter vägen gör att jag tar ett steg i taget
Började köra KIA laddhybrid MY 2022 i jan 2023 efter tre år med Hybridbilen Niro-Jag räknar med 0,3 lit/mil som årsgenomsnitt av bensin med pluginhybriden mot hybridens 0,5 Mitt körsätt och fördelning av årsmil på landsväg/stad ger möjlighet till att använda elmotorn 50% av årsmilen. Vintertid tar kallstarter ca 2 dl bensin sen tillkommer för laddhybriden ca 1 dl/mil att hålla bilen varm På en resa 5,5 mil på el under vintern drar bilen bara ca 0,1 lit/mil Hybriden drog på samma sträcka 0,52 lit/mil En rejäl minskning av utsläppen vid kortare körningar även vintertid bra att inte elen i hybridbatteriet använda att värma bilen Slapp värmepump som inte behövts bara gjort bilen dyrare,.
Vid längre körningar undrar jag lite hur man använder batteriet optimalt. Jag har provat på 15 milssträckor att köra olika fort i autoläget Om jag körde mjukt förbrukades hybridbatteriet efter 8 mil men om jag körde lite mer aggressivt och fortare räckte batteriet 12 mil- Lägst bensinförbrukning blev såklart med mjukkörningen.
Har kommit fram till att det borde vara bäst att alltid börja med EV läget om bilen är fulladdad ock köra EV någon mil då säkerställer man att batteriet kan laddas under färden. Batteriet laddas ju vid inbromsning och i nedförsbackar med bromsande generator och laddas av bilmotorn om det finns effektutrymme för optimal belastning av bensinmotorn,
Kan inte se nån fördel med autoläget i förhållande till hybridläget efter en start i EV och om jag kör slut på batteriet sista milen innan jag når min destination.
Har hört nån skröna om att den fullutrustade bilen adv plus 2 har det så att om man anger slutdestinationen i navigatorn sprids elmilen ut under hela resan- men det stämmer inte på min bil som är advplus2. Enda fördelen om det varit så är att bränsleförbrukningen då ligger på samma nivå då elmilen blir utspridda. under hela resan
Finns det några bra råd av erfarna plugin hybrid förare ?
Började köra KIA laddhybrid MY 2022 i jan 2023 efter tre år med Hybridbilen Niro-Jag räknar med 0,3 lit/mil som årsgenomsnitt av bensin med pluginhybriden mot hybridens 0,5 Mitt körsätt och fördelning av årsmil på landsväg/stad ger möjlighet till att använda elmotorn 50% av årsmilen. Vintertid tar kallstarter ca 2 dl bensin sen tillkommer för laddhybriden ca 1 dl/mil att hålla bilen varm På en resa 5,5 mil på el under vintern drar bilen bara ca 0,1 lit/mil Hybriden drog på samma sträcka 0,52 lit/mil En rejäl minskning av utsläppen vid kortare körningar även vintertid bra att inte elen i hybridbatteriet använda att värma bilen Slapp värmepump som inte behövts bara gjort bilen dyrare,.
Vid längre körningar undrar jag lite hur man använder batteriet optimalt. Jag har provat på 15 milssträckor att köra olika fort i autoläget Om jag körde mjukt förbrukades hybridbatteriet efter 8 mil men om jag körde lite mer aggressivt och fortare räckte batteriet 12 mil- Lägst bensinförbrukning blev såklart med mjukkörningen.
Har kommit fram till att det borde vara bäst att alltid börja med EV läget om bilen är fulladdad ock köra EV någon mil då säkerställer man att batteriet kan laddas under färden. Batteriet laddas ju vid inbromsning och i nedförsbackar med bromsande generator och laddas av bilmotorn om det finns effektutrymme för optimal belastning av bensinmotorn,
Kan inte se nån fördel med autoläget i förhållande till hybridläget efter en start i EV och om jag kör slut på batteriet sista milen innan jag når min destination.
Har hört nån skröna om att den fullutrustade bilen adv plus 2 har det så att om man anger slutdestinationen i navigatorn sprids elmilen ut under hela resan- men det stämmer inte på min bil som är advplus2. Enda fördelen om det varit så är att bränsleförbrukningen då ligger på samma nivå då elmilen blir utspridda. under hela resan
Finns det några bra råd av erfarna plugin hybrid förare ?