Annons

Första service av Kia E-niro

1
Jag servade bilen för först gången här om dagen. Bilen är 10 månader. Jag visste att bilen behövde uppdatera kartorna. Jag hade varit i kontakt med Kia supporten om att appen Kia connect inte fungerade så bra, eller ofta har den inte fungerat alls. De rekommendera att uppdatera kartorna.

När jag lämnade in bilen så frågade jag om de uppdatera kartorna automatiskt. Nej fick jag till svar. Då vill jag att ni gör det, sa jag. Svaret jag fick fick mig att fundera.

Enligt Kia i Örebro så kan det ta allt från 15 minuter till flera timmar. De kan inte veta på förhand hur lång tid det kommer att ta. För de vet inte vilken version av kartorna som bilen har.
Så Kia Örebro rekommenderar mig att göra det själv. Eller eventuellt vänta i flera timmar. För servicen skulle ta 45 minuter och jag väntade på plats.

Ni förstår att jag inte väntade.

Det är flera saker jag tycker är lite märkligt i detta.
För det första, att ta reda på vilken version min bil har. Det måste man klara av på Kia. För det andra, så bör de ha så mycket kunskap så de vet vilken version tar flera timmar. Det anser jag också är rimlig kunskap som man ska besitta på en Kia orginal service.

Eller är det så att det tar lite längre tid så det är bättre att kunde gör det själv? Man skulle vid ett sådat tillfälle kunna erbjuda kunden en lånebil. Men det var det aldrig tal om.

Vad tycker ni?
Är det normalt hanterade av en kund?
Annons

Re: Första service av Kia E-niro

4
Det stämmer att det tog cirka 45 minuter. Jag tog inte tid 🙂. Men jag uppdaterade bilen på egen hand.

Men det är inte problemet. Nu vet jag inte din bakgrund. Men dina kunskaper om hur uppdateringen fungerar borde Kia också ha.

Så frågan är då enligt mig ännu mer intressant.
Varför uppdaterade inte Kia bilen?

Re: Första service av Kia E-niro

6
SorentoUM skrev: 11 jan 2023, 09:07 Troligen för att den tekniker som gör uppdateringarna inte fanns på plats.
Det är oftast bara en eller max två tekniker som har hand om Navi.
Det här verkar underligt !
Är Kia:s verkstäder runt om i landet så underbemannad så att man lämnar över detta till konsumenetn?
Om ägaren ska själv uppdatera navin ? Vad händer om något går fel under Navi-uppdateringen ?
Garanti ?
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"