Annons

NAV Problem, flera som har samma?

1
Hej på er:-)
Jag har en KIA Niro Plug-in 2019 modell 2020 som jag köpte förra året i Juni. Allt frid och fröjd till servicen som gjordes i Augusti 2021.
Då uppdaterades NAV systemet till en ny version, och då började problemen. Skärmen går ner i Nattläge och blir mörk som även påverkar övrig instrumenteringsbelysning och även backkameran. Detta sker titt som tätt. Även när jag kör utan navigering så kan den få för sig att visa helt fel plats. Vid navigering så är det samma sak, så jag kan inte använda eller lita på systemet.
Varit på verkstan ett antal ggr och de tror att det berodde på en bugg i systemet eller konflikt med annan elektronik så de uppdaterade NAV, en utan resultat.
Har även kontaktat KIA i ärendet och de skickade mig en länk till en sida där man kan uppdatera systemet själv.
Så jag har uppdaterat enligt KIA,s instruktioner utan att det har blivit bra. Hade bilen på ny service nu i Augusti, där de sa att jag inte hade den senaste uppdateringen, så de uppdaterade på nytt utan resultat. Problemet kvarstår!! Har nu haft detta bekymmer i över 1 år och är väldigt irriterad över hur detta har hanterats. Verkstan har kontaktat andra verkstäder och de säger att fler har samma problem.
De sa även att lösning på detta skulle vara klart nu till hösten.

Nu till min fråga.
Finns det fler än jag som har detta problem?
I så fall, har det löst sig?
Vad var då lösningen?
Tacksam för svar på denna tråd.

// Lasse K
Annons

Re: NAV Problem, flera som har samma?

3
SorentoUM skrev: 08 sep 2022, 10:21 Om det bara är att din plats på kartan jämfört med bilen som är fel, är det troligtvis antennen som är dålig.
Och skulle inte det heller hjälpa, är nästa steg att byta ut AVN-enheten.
Bara att stå på sig.
Tyvärr så är det flera olika "fel" som visar sig. Inte enbart felvisning utan har även upplevt att kartan är vriden 45°. Har även fått den att gå "baklänges" vid något tillfälle.
(Inga ändringar gjorda i inställningarna)
Ändrar sig mellan nattläge och dag titt som tätt.
Kommer att stå på mig, då garantin skall gälla.

Skulle vara intressant att veta hur många som har NAV problem som liknar detta.
// Lasse K

Re: NAV Problem, flera som har samma?

5
Har liknande problem med min Niro 2022 och nav, ibland är jag på helt fel ställe, gata och adress och kör, ibland är jag vid sidan av vägen och kör enligt nav i skogen, på en åker eller cykelbana, har talat med min Kia återförsäljare och dom säger att felet är känt och det jobbas på en buggfix.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"