Annons

Dimma på framrutan

1
Har en eniro modell 22.
Har vid flera tillfällen fått imma på framrutan. Vid senaste tillfället så regnade det och dimman gick inte bort. Tryckte in defrosterknappen för framrutan. Det blev bättre men inte bra.

Vid samma tillfälle så fungerade inte värmen samt när jag försökte ändra luftflödet så visade inget på skärmen. Så jag fick ingen feedback på skärmen på de ändringar jag försökte genomföra. I övrigt fungerade skärmen som vanligt.

Efter jag tryckte på autoknappen för aircondition, då kom värmen. Fick sedan inte av värmen. Provade att trycka på autoknappen igen och då minskade värmen till slut.

Jag har kontrollerat att inställningen för automatiskt avfuktning är på.

Ringde Kia. De har inte hör talas om detta problem. De kunde heller inte svara på om det skulle kosta mig något om de inte hittade felet.
Servicemannen frågade om jag hade startat om bilen för att få det att hoppa igång. Som vilken dator som helst.
Lånebil tar de betalt för. Bilen är 6 månader. Vilken serviceanda
Annons

Re: Dimma på framrutan

2
Har en E-niro modellår -21 sedan ca. 1.5år tillbaka och kan bara konstatera att imma på framrutan dyker upp då och då.
Har testat diverse olika "lösningar" för att snabbt få bort imman men har ännu inte lyckats. Verkar som om Kia helt enkelt halvt har misslyckats med att få till en bra lösning på att få bort imma under vissa förhållanden. Numera har jag lagt ner att försöka få systemet att få bort imman, får helt enkelt torka bort den om man snabbt skall iväg.

Re: Dimma på framrutan

3
När jag hade problem med imma (och frost på insidan av vindrutan) på förra bilen (en Sportage) så var problemet fukt i bilen.
Jag hade hål i gummimattan på både förar- och passagerarsidan, där snöslask från skorna runnit ner så att det var fuktigt både på och under mattorna.
Detta gjorde att luften i bilen var extra fuktig, och orsakade imma/frost.

Lösningen i mitt fall var att lägga en packe tidningar under gummimattorna och byta dem varje dag. Efter 3 dagar märkte jag att frosten på insidan av rutorna minskade. Efter 5 dagar var den borta.

Du kanske inte har detta problem dock.

Ett annat tips är att du torkar rent insidan av vindrutan extremt ordentligt (gnugga hårt och rejält).
Varenda liten mikroskopisk partikel som fastnar på rutan ökar risken att fler partiklar, inklusive normal fukt i luften, fastnar på varandra, osv.
Så genom att ha en perfekt ren glasyta, så slät som bara går rent mikroskopiskt sett, desto mindre risk för imma.
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"