Annons

KIA connect

1
Någon fler än jag som har problem med appen?
Efter en uppdatering av appen 1-2 mån sedan fungerar inget längre i appen, känns som den inte får kontakt med bilen, värme/kyla fungerar inte, låsa/låsa upp fungerar inte, kontrollera laddning fungerar inte...

Det som kan stå är : The vihicle does not respond to the service you requested, can även stå: Remote service pågår... Försök senare (bytte just tillbaka till svenska i appen, efter ominstallation), men inget händer med bilen alltså, ensam om detta? Eller någon som stött på något liknande?

Någon man kan/ska göra i bilen? Har fungerat tidigare, typ de första 2 mån, haft bilen sedan februari.
Annons

Re: KIA connect

2
Prova gör en reset av din AVN i bilen. Finns en liten liten knapp du kan trycka in med en penna eller ett gem.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: KIA connect

3
AVN? Antar att vi rör oss kring mediaenheten? Var finns denna lilla knapp ungefär? Höger om skärmen? Vänster? Önskar en liten guidning då jag inte riktigt vet var jag ska leta, gissar att det är en liten återfjädrande resetknapp från din beskrivning, men ungefär var hittar jag den? Och vad ska resultatet bli? Fabriksåterställning på något, eller vad ska jag märka?

Är det till vänster om varningsblinkersknappen?

Försäljaren tyckte jag skulle boka tid på verkstaden, lät inte helt förvånad och pratade om att en mjukvaruuppdatering troligen behövs, men slipper det gärna, då jag inte riktigt önskar att boka tid och hänga på verkstaden, men har jag inget annat val så får det bli så. Testar dock gärna ditt förslag.

Re: KIA connect

4
Den bör vara placerad precis till höger om volymratten. Det den gör är att starta om systemet, nollställer inga inställningar eller så. Ibland så händer det att enheten hänger sig med uppkoppling etc.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: KIA connect

5
Det var den till vänster om varningsblinkersknappen, men det fick bara mediesystemet att starta om rätt snabbt, blev helt svart sedan snabb uppstart, men dessvärre ingen skillnad i appen, tuggar vidare på samma vis och inget händer i bilen, dom hittar inte varandra, så det verkar bli verkstad och troligen mjukvaruuppdatering, får hoppas att det går snabbt...

Re: KIA connect

6
Nu har de haft e-Soulen i snart 2 dagar, inte ett ljud om de hittar problemet, fick låna en e-Niro och där sitter den lilla knappen direkt till höger om volymen, precis som du skrev, deras första fråga var just om jag tryckt in denna knapp, men det verkar vara ont om tid eller besvärlig felsökning, planen var att jag skulle återfå bilen innan stängning igår, men man ville behålla den en dag till i väntan på support, men nu har det gått ett dygn till utan att jag fått höra något mer. Om det endast behövts en mjukvaruuppdatering borde man ha varit klar under gårdagen. Någon fler som har/haft problem med ingen kontakt mellan bil och app, samt tappat laddningen titt som tätt? Och vad lösningen var, samt hur länge det tog?

Re: KIA connect

7
Fick tillbaka bilen efter en vecka på verkstad, inget löst. Tydligen får man inga riktlinjer från KIA-support, så inget händer.
Appstyrning var en huvudanledning för mig att skaffa bilen, just att kunna förvärva och förkyla, appen är renskit, när verkstaden heller inte lyckas få kontakt med bilen på en vecka är jag inne på att KIA inte är mogna att erbjuda någon app, förstår faktiskt inte var svårigheten ligger, Tesla leder med hästlängder vad gäller uppkopplad bil. Viktig del för mig åtminstone vad gäller bil, dock en bonus att ha nappat på en elbil just nu pga bränslepriserna, i övrigt rätt besviken på att inte ordna en ordentlig uppkoppling bil-app, när det är ett av säljargumenten.

Kritik mot KIA som märke också, som verkar diktera verkstaden att endast följa KIA-support och inte pröva något själva, men så kanske även andra märken fungerar under garanti, värdelöst hur som helst, när det blockerar en lösning, gött att ha privatleasat och enkelt kan lämna märket, antagligen inget de flesta vill läsa på ett KIA-forum, men brist på initiativ gör mig matt, felet kvarstår och inget händer...kasst! Om man istället sagt att man byter ut delar tills felet är löst om man inte kommer framåt eter några dagar, det köper jag och kan vänta, nu gör man inget, man konstaterar att något är fel, bilen går att använda. Visst Citroen kunde köra på 3 hjul för 40-50 år sedan, likväl fick man 4 hjul, precis som utlovats vid försäljning, haltande jämförelse, men likväl bör köpta funktioner fungera eller "fixas" åtminstone. Verkstaden känns inte alls som boven i dramat, fri lånebil av dem under veckan tex, min slutsats är att hålla mig från KIA i framtiden.

Re: KIA connect

8
Någon mer som har haft svajig uppkoppling med Kia Connect den senaste veckan? Ibland funkar det men oftast får jag ingen koppling mot bilen när jag försöker uppdatera statusen eller t.ex. starta Ac:n.

Re: KIA connect

9
Bossy skrev: 28 sep 2022, 10:57 Någon mer som har haft svajig uppkoppling med Kia Connect den senaste veckan? Ibland funkar det men oftast får jag ingen koppling mot bilen när jag försöker uppdatera statusen eller t.ex. starta Ac:n.
Yes!
Sedan i tisdags får jag ingen kontakt med bilen. Försöker uppdatera statusen för att se räckvidden, men appen står bara och snurrar och efter stund dyker ett meddelande upp om "Nätverksfel". Har testat att installera om appen, har testat både med Android och iPhone men får samma fel.
Vet inte om felet sitter i appen eller i bilen.

Re: KIA connect

10
Sporre skrev: 29 sep 2022, 08:48
Bossy skrev: 28 sep 2022, 10:57 Någon mer som har haft svajig uppkoppling med Kia Connect den senaste veckan? Ibland funkar det men oftast får jag ingen koppling mot bilen när jag försöker uppdatera statusen eller t.ex. starta Ac:n.
Yes!
Sedan i tisdags får jag ingen kontakt med bilen. Försöker uppdatera statusen för att se räckvidden, men appen står bara och snurrar och efter stund dyker ett meddelande upp om "Nätverksfel". Har testat att installera om appen, har testat både med Android och iPhone men får samma fel.
Vet inte om felet sitter i appen eller i bilen.
Samma här! 😒
Sedan uppdateringen till 2.1.6 igår, så får jag inte längre nån kontakt med bilen! Har installerat om appen, startat om mediaenheten i bilen med hjälp av reset-knappen. Prövat med wifi och mobildata, ingen skillnad. Inget hjälper. Samma felmeddelande som ovan. Samma fel på min frus mobil! Appen fungerade faktiskt riktigt bra innan, inga problem att connecta även om vissa delar inte fungerade fullt ut.
Är det inte märkligt att KIA gör så bra bilar, har en Kia EV6 GT line, men har så förbaskat svårt att göra en fungerande app. Har man ett betyg på 2,2 utav 5 på Google Play, så borde man börja fundera på vad man sysslar med! Det är nog dags att de byter ut sina programmerare!
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"