Annons

Köpa begagnad Optima 2018 som gått 10000 mil. Dålig ide?

1
Hej!

Är ny på forumet och söker råd. Vi vill köpa en laddhybrid och har funderat mycket på en Kia Optima. Har nu reserverat en bil på Carla men är osäker om det är en dålig ide...

https://www.carla.se/elbilar/4294967590

Det är en Optima 2018 som har gått 10600 mil. Den är servad enligt plan men har tyvärr gått några mil över 1500 vid något tillfälle och då är garantin körd... Carla erbjuder ett års egen garanti istället. På min förfrågan hade dom kollat med Kia som sa att garantin inte gällde.
Bilen kostar 259 000 kr och i det ingår pluspaket 2, vinterhjul och hemleverans. Laddare till vanligt uttag följde med. Det var lite stenskott och liknande slitage men de har inte noterat några större brister. Den är nyservad och nybesiktigad.

Det är bland de billigaste Optima som finns ute nu och tanken är väl att köra den i några år och sedan byta till en begagnad elbil.

Är det en dum ide att köpa en Kia som inte har nybilsgarantin kvar? Dock är det ju väldigt många av de begagnade som inte har det (även om bilhandlaren säger det, men då man kollar servicehistoriken stämmer det inte..).
Kommer det en dyr service vid 12000 mil? Jag har inte lyckats hitta någon information om det är något särskilt som ska bytas då.

Är det mycket bättre med en Optima 2019 än 2018?
I nuläget finns det flertalet Optima 2020 ute som går på 340-350k. 2019 kan man få kring 300k.

Vi har behov av att köpa bilen ganska snart också eftersom den gamla är på upphällningen. Annars skulle jag kanske vänta tills det kom ut fler bilar.

Vänliga hälsningar Sara
Annons
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"