Annons

Byta spindelled vänster fram

1
Fick anmärkning på besiktningen och behöver byta spindelled fram (vänster).
Verkar bara vara själva damaskklädda delen (svarta plutten med en mutter) man behöver köpa enligt reservdelsfirman.

Behövs något specialverktyg?
Svårt byta själv?
Nått tänka på?

Tacksam för alla tips!
Annons

Re: Byta spindelled vänster fram

2
Kan tillägga att jag tänkte börja knacka lös den befintliga spindelleden på söndag.
Har inga specialverktyg utan hoppas det går att knacka och bända lös rostig mutter samt spindelled.
Tolkar även som att det bara är en mutter som ska lös.
Vore dock skönt få mina antaganden bekräftade av mer erfarna meckare, då jag aldrig bytt spindelled förut.

Såhär ser delen ut som jag köpt:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/shop ... Q&usqp=CAc

Re: Byta spindelled vänster fram

3
Hade du bara tänkt byta ut gummidammasken?
Isåfall behövs inga speciella verktyg. Som du skriver så tas den undre muttern bort.
Sen kan själva bärarmen sitta i leden något så i h@lväte, så var beredd med att ta fram handsläggan.
Men ska du byta hela spindelleden krävs en enorm hylsa och kraftig mutterknackare, för själva spindelleden brukar också sitta hårt. Kommer inte ihåg storlek på hylsan men runt 50 mm tror jag.

Re: Byta spindelled vänster fram

4
Sorrento:
Se bildlänk.
<ahref='https://www.bildtagg.se/bild/qmv7ilag5c1zqjvnmhjx55z' target='_blank'>
Det är dessa delar jag fick på den lokala reservdelsbutiken när jag sa att bilprovningen ej godkännt bilen för "spindelled, glapp"
Själva gummileden med tillhörande mutter och en metallskiva.
Behöver jag den stora hylsan för att byta delen på bilden?
Om så är fallet, kan jag få fram hylsans dimension på nått sätt?

Re: Byta spindelled vänster fram

6
Jag kommer som sagt inte ihåg exakt storlek på hylsan, men det kan du mäta med skjutmått på den nya spindelleden.
Hylsskaft räcker nog inte, du får minst ha ett långt ledhandtag (ca 80 cm) eller allra helst en mutterknackare.
Dessa spindelleder brukar nämligen sitta sjukt hårt, därmed inte sagt att ALLA gör det, men risken är stor.
Dessutom kan även bärarmen sitta som gjuten runt spindelleden. Den brukar vara det jobbigaste momentet.

Re: Byta spindelled vänster fram

8
SorentUM:
Börjar med att tacka för svar!
Jag har dessvärre ingen mutterknackare. Såg att de kostar en hel del.
Kollade lite snabbt på ledhandtag och det verkar finnas 1000mm på biltema.
Se bild:
Bild

Ser ut vara en 6-kantig hylsa med 50mm invändigt mått.

Frågor:
1) Kan jag byta spindelled i garaget med bilen endast upplyft med pallbock och domkraft?
(går det komma åt samt dra lös med stort ledhandtag)
2) Biltema har 3/4" 50mm hylsa för 129kr och Ledhandtag heavy duty (1000mm)kostar 479kr. Totalt ca 610kr.
Jag har även en lite mindre handslägga som jag brukar använda till bilmeckande.
Kommer detta fungera tror du eller måste jag lämna in på verkstad?
Skriv svar

Återgå till "Problem"