Annons

Proceed GT hoppar

1
Ibland när den är kall (stått länge) så har den en tendens att den rycker/hoppar lite vid star på 1 växeln. Om man bara släpper bromsen och låter den rulla fritt är det mest påtagligt men även om man ger lite gas.
Detta försvinner när den växlar till 2an eller när den rullat en bit,sen går den normalt.
Är detta några av dom konstigheter som DCT växellådaor kan ha för sig ?
Fler som haft liknande ?
Annons

Re: Proceed GT hoppar

2
Precis så beter sig sonens Proceed GT -20 också.

Hade själv en Proceed GT -19 förut och den betedde sig likadant. Det verkar som om DCT-lådorna beter sig på det viset, speciellt när de är kalla. Det brukar minska/försvinna när de blir varma.

Hade så på mina tidigare Optimor med DCT också. Dock inte på min tidigare Optima GT som hade en vanlig automatlåda.
Kia Optima SW 1.7 CRDI GT-Line -18
Kia XCeed Plug-In -23
Kia Proceed GT -20

Re: Proceed GT hoppar

3
Hej . Tack för svaret.
Det var det jag misstänkte. Tråkigt att höra då en bil som kostar så mycket borde inte bete sig så alls.Detta borde vara något som en ny programvara skulle fixat till från KIA.
Tänker ändå lyfta det med en KIA värkstad se vad dom säger.

Tråkigt nog såg jag även precis att auto stop/start inte heller funkar. Får en gul icon på instrumentbrädan vid rödljus och vet det funkade igår och då lös det grönt då motorn stannar.

Re: Proceed GT hoppar

4
Japp, oerhört vanligt på DCT-lådor.
Judder-test kan utföras med KDS:en och avgöra om det är för mycket ryckande.
Om det är för mycket bytes komplett dubbelkoppling.
Angående ISG så finns det en hel A4-sida med krav som uppfyllas för att den ska fungera.

Re: Proceed GT hoppar

5
SorentoUM skrev: 24 feb 2022, 06:12 Japp, oerhört vanligt på DCT-lådor.
Judder-test kan utföras med KDS:en och avgöra om det är för mycket ryckande.
Om det är för mycket bytes komplett dubbelkoppling.
Angående ISG så finns det en hel A4-sida med krav som uppfyllas för att den ska fungera.
Hej !
Går kopplingsbytet på garantin ?
Jag har själv upplevt detta ryckande några gånger på min ceed 2019. Men det var nog i somras / höstas.
Det har varit ryckfritt i vinter :)
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl

Re: Proceed GT hoppar

6
Hej...asså det tar jag iaf förgivet att det ska täckas av garanti ! En jävla koppling ska hålla mer än 3 år och 3200mil ! Har haft Mazda och Renault innan och utnyttjat deras garanti på olika saker utan några som helst frågor eller problem. Min första KIA och isf min sista om det skulle visa sig något annat...

Re: Proceed GT hoppar

8
xedexx skrev: 21 feb 2022, 14:50 Ibland när den är kall (stått länge) så har den en tendens att den rycker/hoppar lite vid star på 1 växeln. Om man bara släpper bromsen och låter den rulla fritt är det mest påtagligt men även om man ger lite gas.
Detta försvinner när den växlar till 2an eller när den rullat en bit,sen går den normalt.
Är detta några av dom konstigheter som DCT växellådaor kan ha för sig ?
Fler som haft liknande ?
Har precis likadant på min ceed 1,4t. Verkar vara ett vanligt problem
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"