Annons
Annons

Re: När stängs bensinmotorn av?

13
SorentoUM skrev: 01 apr 2022, 06:17 Med samma logik borde alla Niro-ägare redan veta alla kända fel och montera en underhållsladdare på bilen för att undvika problemet.
Och vem ska ge oss kunder denna info? Jag fick iaf ingen info om att jag skulle behöva ladda batteriet varje vecka, för att undvika att stå utan 12V funktion.
Och jag köpte bilen ny hos auktoriserad Kiaförsäljare.
Man ska väl inte behöva "dammsuga" nätet i sökande av info om ev brister och fel, vid köp av ny bil.
Du SorentoUM verkar ju vara skicklig tekniker på bilar, speciellt då Kia.
Jag skulle uppskatta din teori om vad som är problemet med min Niro.
Jag har själv en teori om att jag vid batteribytet för en tid sedan "råkat" få ett beg batteri. Fast jag inte vill tro att det gått till så på en auktoriserad verkstad.
Denna veckas händelser. I måndags anslöt jag laddare och körde laddning plus rekond. Batteriet var då som vanligt halvladdat vid laddstart.
På tisdag kopplade jag bort laddaren, och batteriet var då fulladdat.
På onsdag körde jag 2x25 km, och idag fredag har jag gjort några kortare turer på nån km.
Har även gjort en HV laddning från
onsdag till torsdag.
Idag när jag kollade batteriet var det bara halvladdat, som vanligt.
På resorna jag gjort under veckan har jag inte använt några energislukande funktioner, bara värme, radio och varselljus. resorna skedde i dagsljus.

Re: När stängs bensinmotorn av?

14
Får revidera mina uppgifter i förra inlägget, där jag skrev.
På tisdag kopplade jag bort laddaren, och batteriet var då fulladdat.

Ja enligt min CTEK-laddare var det fulladdat, eftersom alla dioder lyste på laddaren.
Vid ett senare test, efter laddning, kopplade jag bort strömmen till laddaren och anslöt den direkt igen.
Då lyser bara tre dioder, och visar alltså bara knappt halvladdat batteri.
Mäter då också spänningen i batteriet, och den är bara på 12,3 V, alltså under halvladdat.
Besökte idag min verkstad, för att få batteriet kollat. Dom konstaterar direkt att batteriet är laddningsbart, och ansluter sin "proffs" CTEK laddare. Efter 1,5 tim är batteriet fulladdat, och spänningen ligger på över 13 V.
Då infinner sig några frågor. Var batteriet så urladdat att det fordrades en högre laddningsström för att ta sig över "tröskeln" för att kunna laddas? En tröskel som min "amatör" CTEK laddare inte kunde komma förbi, och tydligen inte bilens eget laddningssystem heller.
Nu vet jag ju inte hur bra laddat batteriet var när jag fick det bytt för ca 1 mån sedan. Det kanske inte var mer än halvladdat då heller.
Vem vet hur länge det har stått utan att få laddning. Jag antar att batterier självurladdar med tiden.
Då kan man ju tycka att verkstaden borde ladda ett batteri innan det monteras i en bil.
Men jag kommer att noga kontrollera laddningstillståndet nu framöver, så får vi se vad som händer.

Re: När stängs bensinmotorn av?

15
Jag har nu under ett par veckor kollat 12 V batterispänningen nästan dagligen. Och den ligger på mellan 12,2 och 12,3 V. Det tycker varken jag eller min CTEK batteriladdare motsvarar fulladdat batteri. Men min verkstad tycker det är helt ok med den spänningen. Det kanske fungerar nu när det är ganska varmt, men vintertid kommer det väl sjunka än mer, och då är det väl på undre gränsen. Har kollat spänningen vid batteripolerna, med motor igång, och får då ca 14 V. Så laddningsfunktionen verkar iaf fungera.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"