Annons

När stängs bensinmotorn av?

1
Hej!

Jag försöker hitta läget där bensinmotorn stängs av och bilen bara går på el.

Jag har en niro plug in hybrid från 2021 och jag har ingen motorvärmare eller liknande.
Nu på vintern om jag vill köra snålt så brukar jag köra fläkten på lägsta och bara riktat mot rutorna och kanske max 19 grader för att undvika kondens.
Och då brukar bilen gå ett tag 10-15 min med motorn igång. Sen pendlar den lite med att starta o stänga av bensinmotorn.

Men finns det fakta när bilen släpper bensinmotorn när det är kallt ute. Vad krävs? Är det batteriet som ska värmas upp en del? Och vad kan man göra för att nå dit tidigare?
Annons

Re: När stängs bensinmotorn av?

2
Tror att det är helt styrt av mängden värme som behövs till kupén. Om du sätter temperaturen till 19 grader, så har du trots allt bett om att få värme till kupén.

Om du ställer temperaturen på low och sedan kör fläkten på 2-3 på rutorna så borde det räcka för att hålla dom imfria.

Re: När stängs bensinmotorn av?

3
Någonting skrev: 03 feb 2022, 09:01 Tror att det är helt styrt av mängden värme som behövs till kupén. Om du sätter temperaturen till 19 grader, så har du trots allt bett om att få värme till kupén.

Om du ställer temperaturen på low och sedan kör fläkten på 2-3 på rutorna så borde det räcka för att hålla dom imfria.
Detta funkar fint om man bara vill köra på el. Nackdelen är att 12v batteriet inte laddas upp. 12v batteriet laddas enbart av bensinmotorn och ej när stora batteriet laddas med kabel. Kör du på detta vis tillräckligt många gånger i rad kommer 12v batteriet laddas ut och bilen kommer inte starta. Detta eftersom 12v batteriet används för lås, systemcheck, och all övrig elektronik inne i bilen.

Jag har själv fått erfara detta två gånger denna vinter. Kia assistans kommer dock hyfsat snabbt och hjälper en sparka igång den med startkablar 🙂

Re: När stängs bensinmotorn av?

4
Danielphev skrev: 15 mar 2022, 09:19
Någonting skrev: 03 feb 2022, 09:01 Tror att det är helt styrt av mängden värme som behövs till kupén. Om du sätter temperaturen till 19 grader, så har du trots allt bett om att få värme till kupén.

Om du ställer temperaturen på low och sedan kör fläkten på 2-3 på rutorna så borde det räcka för att hålla dom imfria.
Detta funkar fint om man bara vill köra på el. Nackdelen är att 12v batteriet inte laddas upp. 12v batteriet laddas enbart av bensinmotorn och ej när stora batteriet laddas med kabel. Kör du på detta vis tillräckligt många gånger i rad kommer 12v batteriet laddas ut och bilen kommer inte starta. Detta eftersom 12v batteriet används för lås, systemcheck, och all övrig elektronik inne i bilen.

Jag har själv fått erfara detta två gånger denna vinter. Kia assistans kommer dock hyfsat snabbt och hjälper en sparka igång den med startkablar 🙂
Har inte råkat ut för det än men jag har bara haft min Niro i ett halvår eller så.

Men min 21:a kan ladda upp 12V-batteriet med högspänningsbatteriet. I alla fall enligt manualen. Ibland blinkar den mittersta laddningslampan ibland när bilen är parkerad eller är fulladdad. Är det en ny funktion eller är funktionen otillräcklig?

Re: När stängs bensinmotorn av?

5
Danielphev skrev: 15 mar 2022, 09:19
Någonting skrev: 03 feb 2022, 09:01 Tror att det är helt styrt av mängden värme som behövs till kupén. Om du sätter temperaturen till 19 grader, så har du trots allt bett om att få värme till kupén.

Om du ställer temperaturen på low och sedan kör fläkten på 2-3 på rutorna så borde det räcka för att hålla dom imfria.
Detta funkar fint om man bara vill köra på el. Nackdelen är att 12v batteriet inte laddas upp. 12v batteriet laddas enbart av bensinmotorn och ej när stora batteriet laddas med kabel. Kör du på detta vis tillräckligt många gånger i rad kommer 12v batteriet laddas ut och bilen kommer inte starta. Detta eftersom 12v batteriet används för lås, systemcheck, och all övrig elektronik inne i bilen.

Jag har själv fått erfara detta två gånger denna vinter. Kia assistans kommer dock hyfsat snabbt och hjälper en sparka igång den med startkablar 🙂
Jag har också råkat ut för tomt 12V batteri ett par gånger denna vinter på min Niro PHEV 2020. Förra vintern var det inga problem. Fick också ett nytt batteri sista gången det hände. Verkstan konstaterade att batteriet var kaputt, och självurladdade. Kör mest korta sträckor, och mycket på el. Men stämmer det att 12V batteriet bara laddas av bensinmotorn? Men på sommaren, när man kör nästan bara på el, så då laddas inte batteriet så värst mycket? Jag brukar nu själv ladda 12V batteriet, kanske var tredje vecka. Batteriet brukar då bara vara halvladdat. Förresten 45 Ah är ju väldigt dålig batterikapacitet.

Re: När stängs bensinmotorn av?

7
SorentoUM skrev: 30 mar 2022, 06:36 12-voltsbatteriet laddas alltid så fort bilen är i körläge och även såklart medan högvoltsbatterierna laddas.
Så det är inte speciellt ofta det står UTAN att laddas.
Det laddas INTE av bensinmotorn. Det laddas av HPCU.
Tack för den upplysningen SorentoUM. Jag tyckte också det lät konstigt att bara bensinmotorn skulle ladda 12 volten, som det antyddes i ett tidigare inlägg.
Men för att återgå till min bil, som drabbats två gånger i vinter av tomt 12V batteri. Jag har iaf vid ett tillfälle haft laddkabeln för HV batteriet ansluten och laddat det till 100 %. Men ändå är 12 V batteriet tomt. När jag anslöt min CTEK laddare lyste bara två leds på den (sex leds ska lysa vid fulladdat batteri).
Efter att jag själv laddat batteriet nån timme fanns ström, så jag kunde starta bilen.
Så därför undrar jag om det kan vara nåt vajsing med HPCU på min bil?
För det mesta laddar jag HV batteriet när 50 % återstår.
Behöver den stå längre tid på laddning, för att 12 volten också ska laddas fullt?
Men det laddas ju också under körning, som du skriver, så därför tycker jag att det hela är lite mystiskt

Re: När stängs bensinmotorn av?

8
En följdfråga. Om nu 12 V batteriet laddas samtidigt med HV batteriet. Slutar 12 V batteriet laddas när HV batteriet är fulladdat, eller ska laddningen fortgå tills man tar bort laddkabeln? Jag själv kan ha laddkabeln ansluten ett dygn eller mer efter fulladdat HV batteri, men det verkar inte göra nån skillnad i mitt fall. 12 V batteriet kan ändå tydligen vara helt urladdat.

Re: När stängs bensinmotorn av?

9
12V-batteriet slutar laddas när HV nått 100% och laddning avslutas.
Däremot finns det ett batteriläge att välja i menyerna, där laddning till 12V skickas på en gång om dygnet för att upprätthålla spänning. Men detta fungerar bara om bilen är orörd på minst 24 timmar.

Tror i ditt fall att det finns tjuvström i bilen som drar ur 12V batteriet, som tex låskistor, bakluckemikrobrytare eller AVN-enhet.
Har du fått utbytt batteriet? Kan ju även vara så att batteriet i sig är väldigt dåligt och behöver bytas.

Re: När stängs bensinmotorn av?

10
Tack för svar SorentoUM. Jo jag fick batteriet utbytt efter andra gången det blev "soppatorsk" på 12 volten. Verkstan sade att batteriet var dåligt. Så jag trodde att felet skulle va avhjälpt då.
Och det har inte hänt att 12 volten blivit helt urladdat efter batteribytet, men det kan ju iofs bero på att jag underhållsladdar batteriet nån gång per månad nu, för säkerhets skull. Jag märker ju, att när jag ansluter batteriladdaren så är alltid batteriet bara halvladdat.
Jag ska kolla i menyerna om jag hittar "batteriläget" du skriver om. Min bil står ganska ofta ett eller flera dygn utan att användas.
Men det känns nog ändå som att jag snart får boka ett besök på min verkstad.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"